Lord of Arcana

Een fantasygame uit de Oosterse wereld? Nah, dank je wel, daar ben ik geen fan van. Dat is ook de reden waarom ik schrok toen ik Lord of Arcana op de deurmat zag liggen. ‘Nee, waarom ik?’ was het eerste wat ik dacht. Maar ja, je mag nooit van vooroordelen uitgaan, is mij aangeleerd. Dus met goede moed ging ik aan de slag met deze game. En het was nog een verassing op zich, maar niet verassend genoeg..

Let’s fight

De UMD werd vol vertrouwen in mijn PSP gedrukt. En daar zat ik dan; op mijn stoel te kijken hoe Lord of Arcana zich netjes opstartte. Meteen kreeg ik kennis te maken met het vechtsysteem van dit spel. Leuk, bij een actie-adventuregame hoort natuurlijk actie! En vechten is daar een onderdeel van. Logisch toch? Het zou logischer zijn geweest als ze bij Square Enix er ook aan hadden gedacht om een goed vechtsysteem te ontwerpen, want dit systeem loopt niet echt soepel.

Wanneer je in een duel terechtkomt, kom je in een klein slagveld waar je vrij rond kan lopen! Dit betekent dus ook dat de aanvallen vrij zijn, wat nog tot de pluspunten kan worden berekend. Maar ja, de aanvallen zijn zeer gebrekkig in de game verwerkt. Wanneer je een monster aanvalt, kan dat monster, terwijl hij de volle laag krijgt, gewoon terugslaan. Hiermee ben je dus kwetsbaar terwijl je een beest aan het bevechten bent. Het geeft misschien een soort uitdaging, maar door dit akkefietje blijven de gevechten heel statisch. Zeer jammer, want als het een engine had als de God of War-reeks, dan had de game veel beter uitgepakt!

How much do you want?

In een duel blijft het niet steken op een-op-een gevechten. Af en toe moet je het ook opnemen tegen drie à vier monsters. Een leuk idee, maar doordat het vechtsysteem zo statisch is uitgepakt zijn meerdere tegenstanders alleen maar frustrerende dan een leuke toevoeging. Je kan van alle kanten worden belaagd, terwijl je niet eens de mogelijkheid hebt om te springen.

Zou dat niet een leuke toevoeging zijn? Springen? Beetje combo’s maken in de lucht? Maar nee, die mogelijkheid krijgen wij ook niet. Het negativisme druipt er vanaf bij het vechtsysteem, maar zal dat niet kunnen komen doordat ik kort geleden de o-zo-geweldige God of War heb gespeeld, waar het vechten gewoon bloedgeil is? Sorry, Square Enix, maar het vechten maakt mij in deze game niet warm, hoeveel tegenstanders ik ook tegenover mij heb staan.

Quest

Heeft het spel dan nog wel wat positiefs? Nou, het verhaal is wel leuk uitgewerkt, wat natuurlijk ook een belangrijk deel van een game is. Lord of Arcana vindt plaats in een wereld genaamd Horodyn, genoemd naar de eerste koning van de deelstaat. Ergens in Horodyn ligt een oude steen, bekend onder de naam ‘Arcana’, die de beschikking heeft over een grote magische kracht: het handhaaft de orde in de wereld. De mens heeft er natuurlijk goede bedoelingen mee, maar, je voelt hem al komen, er bevinden zich niet alleen mensen in dat gebied. Horodyn is ook de thuisbasis voor vele grote en machtige monsters en beesten, die die steen ook graag in hun macht willen hebben. Deze beesten worden bevochten door Slayers, en daar ben jij er een van.

Om het avontuur tegemoet te gaan, moet je quests aanvragen en accepteren. In een quest ga je op zoek naar bepaalde objecten, of bepaalde monsters die je moet vermoorden. Natuurlijk ga je zo’n quest niet in jouw pyjamabroek aan, dus je schaft eerst gevechtsuitrusting aan. Als dat gedaan is, kun je met een gerust hart de monsters te lijf gaan. Dit systeem is goed gemaakt en zorgt voor de variëteit en plezier. Absoluut een pluspunt voor de game.

Conclusie

De game Lord of Arcana heeft mij positief verrast, maar niet positief genoeg. Het spel zal goed te noemen zijn geweest, als Square Enix het vechtsysteem ook goed had aangepakt. En wat is nu belangrijker dan vechten in een actie-game? Dit is een ware aderlating voor de game, waardoor het een minimale voldoende scoort bij mij. Voor de rest ziet het concept er goed uit; mooi verhaal, leuke quests en vrijheid om te vechten. Maar toch, het vechtsysteem zelf laat te wensen over..

Gamersnet Score

Wat is HOT

  • Leuk verhaal
  • Quests
  • Vrijheid om te vechten

Wat is NOT

  • Vechtsysteem loopt niet lekker
  • Graphics zijn niet van de beste kwaliteit

5.8

  1.   
    Ika Q's avatar

    Naast een paar uurtjes pelen en een paar bosses verder is het best een leuke spel. Gevechtsysteem zelf is nogal standaard, wat gewoon locken en aanvallen en hier en daar af en toe wat magic skills, daar hadden ze toch wat meer aandacht moeten besteden. Verders doet Lord of Arcana wel wat een RPG moet doen en dat is je character customizen, je kan je uiterlijk veranderen (niet uit veel keuzes) en je wapens/armor maken door te materials te verzamelen en ze te maken. Lord of Arcana is een leuke game die je gewoon effe lekker een uurtje wilt spelen. 8)

  2.   
    axieikwilsushi's avatar

    oeps, ik dacht dat het qua graphics een ds-titel was 😛