Invizimals: Shadow Zone

Invizimals: Shadow Zone; een aardig onbekende titel voor de meesten. Zelf had ik er in ieder geval niet eerder van gehoord. Dus wat er verwacht kon worden, bleef tot aan de eerste speelminuten vrijwel een raadsel. Maar nadat ik snel de PSP-camera gekoppeld had aan mijn PSP kon ik beginnen met gamen met het tweede deel in deze franchise: Invizimals: Shadow Zone.

Pokémon-achtig

Zoals er al in de inleiding stond vermeld, was dit mijn eerste ervaring met deze game. En een van die dingen die mij opviel; was dat het een Pokémon-achtig sfeertje had. Maar of dit negatief te noemen is? Nee. De bedoeling is misschien wel om wezens te vangen en er mee te vechten net zoals bij Pokémon, maar de ontwikkelaar heeft vanzelfsprekend het volste recht om het concept tot hun eigen te rekenen. Hier komen wij meteen bij het eerste pluspunt van de game aan: het jagen. Om deze beesten te vangen, zul je de de gekste taferelen moeten uithalen voor je PSP. Zo moet er af en toe in de microfoon gefloten worden om het beestje af te leiden, terwijl er de andere keer een hand nodig is om het beestje bewusteloos te slaan. Dit zorgt voor veel plezier. Zeker als je het in coöpmodus uitvoert.

Voordeel aan dit jagen is ook dat het niet snel verveelt. De game heeft de beschikking over rond de 200 wezentjes, die in elk hoekje van jouw huis verstopt zitten. ‘In mijn huis?’ Ja, in jouw huis. Met behulp van de PSP-camera zoek jij de wezentjes in een huis op. Zitten ze achter het gordijn? Of zitten zij toch in het toetsenbord? Overal kun je ze vinden en elke kleur heeft betrekking tot wat voor een beestje jij vangt. Genoeg mogelijkheden dus.

Timing is alles

Na het vangen van een paar wezentjes is het tijd om te gaan vechten. Hiervoor is er wel een meegeleverde kaart voor nodig, want deze dient als platform waarop de wezentjes tegenover elkaar komen te staan. In het gevecht is het alleen een kwestie van goede timing en het balans te vinden tussen de aantal aanvallen en de energiebalk. Hoe meer aanslagen er worden gepleegd; hoe leger de energiebalk wordt. Dit zorgt er voor dat sommige gevechten langdradig kunnen worden, aangezien de twee wezentjes op een gegeven moment geen energie meer hebben. Hier ben je als speler dus snel op uitgekeken.

Tijdens de gevechten heb je de beschikking over de standaard slome/effectieve en snelle/minder effectieve slagen. Maar naast deze standaard slagen heb je ook de beschikking over vectoren, de speciale aanvallen. Deze speciale aanvallen hebben de hulp van jou nodig. Wil je een aardbeving tevoorschijn toveren? Schudden met die PSP! Wil je dat er een adelaar voorbijvliegt? Fluit hem naar je toe! Deze speciale aanvallen zorgen voor de variatie in de gevechten, maar na een tijdje ken je alle speciale aanvallen al, waardoor dit toch ook weer saai begint te worden.

Verhaal = Camera

Verhaal = Camera? Ja, het verhaal staat gelijk aan de camera, omdat ze allebei gebrekkig zijn. Persoonlijk vind ik het verhaal een van de belangrijkste aspecten in een game. En een goed verhaal zou in deze game niet misplaatst zijn. Want het verhaal waar het nu over beschikt is niet echt speciaal te noemen. Dit verhaal kon mijn neefje uit groep 3 zelfs verzinnen. Het verhaal komt helemaal in de achtergrond te zitten, doordat de focus ligt op het vangen van diertjes. Bij het volgende deel, als die er zou komen, zal het verhaal toch echt onder handen mogen worden genomen.

Dan komen wij bij de camera terecht. Invizimals: Shadow Zone probeert het meeste uit de camera te halen, dat is te merken. Maar dat lukt niet op elk moment. Zit je net in een spannend duel om een dier te vangen en dan FLOEP! Het diertje is weg, omdat de camera niet goed werd gericht. Of dit nu aan de game Invizimals ligt of aan de camera zelf, laat ik terzijde. Maar het is wel een feit dat dit het spelplezier soms wel kan bederven.

Conclusie

Dit is een goed voorbeeld van een leuk concept. Jammer genoeg pakt het niet helemaal goed uit. Het vechten is niet al te boeiend, het verhaal is saai en de camera kan soms bloedirritant zijn. Maar het jagen maakt alles weer goed. Lekker met je PSP door het huis lopen om Invizimals te vangen. Dit jagen zorgt er voor dat deze game toch nog een matige voldoende scoort.

Gamersnet Score

Wat is HOT

  • Op zoek naar wezens

Wat is NOT

  • Verhaal
  • Gevechten zijn langdradig en saai
  • Camera kan af en toe irritant zijn

6

Meer Invizimals: Shadow Zone

23/11/2010Kinect review 19
  1.   
    GENERAL_DS's avatar

    tja, het spel word ook best duur met die camera erbij. geen buy voor mij.

  2.   
    ExtremeDotCom's avatar

    GENERAL_DS schreef, "tja, het spel word ook best duur met die camera erbij. geen buy voor mij."

    zelfde voor mij 😮