Gamersnet.nl

Craft of Gods

De MMORPG markt is verzadigd. Titels als World of Warcraft en Guild Wars beheersen deze al jarenlang volledig. Bijna elke nieuwe titel weet hierdoor op de lange termijn niet naast deze giganten in de gouden vijver te kunnen meevissen. Craft of Gods besluit het daarom net iets anders aan te pakken dan de meeste. Deze MMO is namelijk direct al gratis te spelen en je krijgt als speler per direct de keuze om maandelijks te betalen, mocht je dat willen. Een goed principe, want je kunt het spel eerst proberen. Maar weet de game dan daarnaast nog wel iets toe te voegen aan het overvolle genre…

De inspiratie was op

In Craft of Gods is er een strijd gaande tussen goed en kwaad en als speler krijg je de keuze om voor de ene of de andere partij ten strijde te trekken. De Oost-Europese ontwikkelaar heeft overduidelijk gekeken naar diens concurrenten en heeft zelf de meest inspiratieloze werknemers in dienst weten te nemen. Het verhaal is namelijk net zo origineel als de rest van het spel: alles is gejat van andere MMO’s en niets is goed bedacht. De gameplay-elementen bijvoorbeeld kennen we al van een World of Warcraft, alleen zijn deze hier in een mindere vorm aanwezig. Ook de rassen zijn al overbekend.

Wat je ziet is wat je krijgt…

Grafisch weet Craft of Gods ook niet boven de concurrentie uit te komen, want alles is ronduit lelijk te noemen. De omgevingen kennen geen sfeer en zelfs je eigen personage, waar je continu naar moet kijken, is zeer ongedetailleerd weergegeven. Het is bekend dat MMORPG’s niet de mooiste titels zijn, maar zelfs als je dat in je achterhoofd houdt, doet de game gewoon pijn aan je ogen.

Ondanks dat grafische details schitteren in hun afwezigheid, ligt de framerate van het spel erg laag. Je zou denken dat er niet heel veel geladen hoeft te worden, maar dat valt dus vies tegen. Grafische bugs mogen natuurlijk niet ontbreken en ook Craft of Gods heeft hier een handje van. Bij het maken van een eigen personage kon ik direct al uit een doorzichtig personage kiezen, iets wat dus niet de bedoeling was. Bij het bevechten van mijn eerste vijand liep deze gelijk al door een bruggetje heen, en ook lichaamsdelen die door bomen heen kunnen, zijn in ruime getale aanwezig.

Een sprankeltje hoop?

Craft of Gods zit nog in diens bèta-fase, dus misschien wordt het een en ander nog weggepoetst. Echter, de hele basis van het spel staat op drijfzand en er is zoveel mis dat er toch wel sterke twijfels zijn bij het goedkomen van deze titel. Twee kleine positieve puntjes aan Craft of Gods zijn dat je het spel gratis kunt spelen en daarmee dus ook kunt uitproberen én dat je direct kunt beginnen en je kunt laten onderdompelen in de wereld van Akvilon. Direct nadat je een account hebt aangemaakt wordt je als speler ergens neergezet en begint je avontuur.

Helaas wordt helemaal niets aan de arme speler uitgelegd en dien je dat allemaal zelf uit te vogelen. Het is daarom totaal niet duidelijk wat je moet en kunt doen. Omdat andere menselijke spelers zeer schaars zijn (ik kwam in mijn sessie niemand tegen) kun je eigenlijk ook niets vragen en is de lol er nog sneller af. Wat ook niet ideaal is, is dat wanneer er tegen computerpersonages wordt gepraat, een gigantische tekstballon opduikt waarop vaak niet heel veel zinnigs staat. Bij het eerste figuurtje dat ik tegenkwam viel slechts een simpele “Hello” te lezen en bij de tweede bleef de tekstballon totaal leeg.

Conclusie

Het is heel moeilijk om überhaupt positieve punten van Craft of Gods te kunnen vinden, want het spel scoort op werkelijk elk punt abominabel slecht: grafisch is de game belabberd, het verhaal en de gameplay zijn ongelooflijk afgezaagd en bugs zijn in alle soorten en maten aanwezig. In deze vorm kun je het spel niemand aanraden en er moet dus nog heel wat gebeuren voor er eventueel wat plezier uit Craft of Gods gehaald kan worden. Ik betwijfel echter of het ooit zo ver gaat komen.