Gamersnet.nl

Homefront Singleplayer

Als je op zoek bent naar een schietspel hoef je alleen maar de dichtstbijzijnde gamestore in te lopen en je hebt de keus uit ongelooflijk veel titels. Het echte werk is dan het vinden van een goede shooter. Een met lekker veel actie, maar juist ook een die vernieuwing brengt. In de preview die ik heb mogen spelen voldoet de single player van Homefront daar zeker aan. En dat is nog niet eens alles!

Welkom in het jaar 2027
De economische crisis sleept maar voort en maakt de kapitalistische maatschappij zo goed als kapot. De fossiele brandstoffen zijn op en het is ieder land voor zich in het wereldwijde conflict daarover. Als klap op de vuurpijl gebeurt ook nog eens het ondenkbare: Noord-Korea’s immense leger verovert Zuid-Korea. Het is slechts een kwestie van tijd voor de rest van de wereld aan de beurt is. Ook het ooit zo machtige Amerika. Wat vroeger het land van de hoop was, is nu is één grote chaos. Overal waar je kijkt zie je kapotte gebouwen, opengebroken wegen, afzettingen en lijken.

Je begint het spel in een kamer. Het is vrij leeg en donker, maar veel tijd om je te oriënteren heb je niet. Voor je het weet vallen drie mannen de kamer binnen en nemen ze je hardhandig mee. Waarheen willen ze niet zeggen. Juist dat punt een van de mooie dingen aan Homefront. Je weet niet waar je bent, je weet niet waarom ze je meenemen en je weet al helemaal niet waarheen. THQ heeft er bewust voor gekozen om veel vragen op te roepen bij de speler, om er maar voor te zorgen dat je niet weg te slaan bent bij de game. En geloof me, het werkt bijzonder goed. Ik wil meer.

Niet zomaar een shooter

De ‘schiet-alle-Duiters-dood’ en de ‘kijk-mij-nou-eens-een-geweldige-Amerikaanse-soldaat-zijn’ games heb ik onderhand wel gezien. Ze zijn in principe allemaal hetzelfde. De wapens en de settings zijn misschien anders, maar wat mij betreft kan het gros voor de rest over één kam geschoren worden. Homefront is anders. De game probeert namelijk te laten zien wat de gevolgen van een oorlog zijn. Dit gebeurt vanaf het moment dat je een nieuwe game start. Je wordt in een bus geplaatst en rijdt langs een groot scala aan gebeurtenissen. Terwijl je van alle kanten mensen (vooral vrouwen) hoort gillen, zie je bijvoorbeeld hoe soldaten lijken dumpen en wordt er vlak voor je neus iemand door zijn hoofd geschoten. Het resultaat: een grote bloedvlek op het raam.

Maar er is nog meer te zien. Wat mij het meest bij is gebleven is toch wel een stukje waarin een soldaat een man en een vrouw doodschiet terwijl hun kind alleen maar kan toekijken. Huilend rent hij naar ze toe. Er zal vast iemand zijn die het aanstootgevend vind, maar in een ‘echte’ oorlog gebeurt het ook. Je ogen daarvoor sluiten is ook aanstootgevend. Duidelijk is in ieder geval dus dat THQ het spel realistisch wil maken, wat ze aardig lukt. Zo zijn de wapens gebaseerd op echte wapens die door het leger gebruikt worden – ze zijn trouwens ook heel vet. Daarbij vind je ook geen ammo crates op elke straathoek. Logisch, want wanneer is de laatste keer dat jij er een tegenkwam op straat?

Reality check

De versie die ik mocht spelen vertoonde hier en daar nog wat bugs en ook grafisch was het niet altijd even mooi. Maar, het was dan ook een alfa versie. Er is nog genoeg tijd om de game te perfectioneren voor hij uitkomt. Het feit dat de uitgever hoog inzet op de game, stelt me gerust: tegen de tijd dat hij in de schappen ligt zal het aantal bugs vrijwel nihil zijn. Althans, laten we het hopen.

Een van de mooie dingen aan Homefront (apart van de aanstootgevende scènes, het de hoge geweldsfactor en de hoeveelheid bloed die bij een headshot rijkelijk vloeit) is het gehalte van realiteit in het spel. Het is namelijk bijzonder hoog. Het komt erop neer dat je maar een mens bent en zult moeten roeien met de riemen die je hebt. Iets wat veel games eigenlijk missen. Het is eigenlijk niet te tellen hoe vaak we al uitmuntend getrainde soldaten gespeeld hebben. Maar een ‘gewoon’ iemand zoals jij en ik (hoewel, je character in Homefront lijkt me ook niet willekeurig van de straat getrokken) komt niet vaak voor.

Voorlopige conclusie

Ik ben bijzonder tevreden met de game. Niet alleen bepaalde aspecten, maar in zijn algemeen. Zo tevreden dat ik nu al durf te zeggen dat deze game je geld dubbel en dwars waard zal zijn. Met Homefront heeft THQ namelijk een uitgekauwd concept genomen en er vervolgens een game van gemaakt die het potentieel heeft om heel groot te worden. Of de game ook daadwerkelijk groot wordt is nog maar de vraag. Ik weet in ieder geval wel dat ik de avond voor de release vast voor de deur van een plaatselijke gamestore ga liggen.