Gamersnet.nl

God of War: Ghost of Sparta

Hoe zou jij het vinden als jij de God van de oorlog was? Misschien zou jij er nu niet bij stil hebben gestaan. Maar ik kan je vertellen dat het niet gemakkelijk is! Als wij Ghost of Sparta moeten geloven dan is het zelfs een *$&*#%leven! Geloof mij. Kratos heeft het niet makkelijk in het nieuwe deel van de God of War franchise.

A cool story

Dat is het inderdaad: ‘a cool story’. Iedereen die het eerste deel van de franchise gespeeld heeft en toen overstapte naar het tweede deel, wist al dat er iets miste. En dat klopt, want deze game is de link tussen deel een en deel twee. Daarom moeten wij Ghost of Sparta niet zozeer zien als een ‘sequel’, maar misschien wel als een ‘interquel’. In dit verhaal gaat het er vooral om om het verleden van Kratos te ontdekken. Kratos komt erachter dat hij over een broeder beschikt, maar waar die is en hoe het met hem gaat is een groot vraagteken voor hem en voor jou, als gamer. Hoe het verhaal afloopt ga ik hier natuurlijk niet verklappen, dat moet je zelf maar beleven op jouw PlayStation Portable.

Ouderwets gezellig

Als de god van de oorlog ga je weer een nieuw avontuur tegemoet. Dit keer probeer je jouw verleden te achterhalen. Dit avontuur verloopt uiteraard niet al te gemakkelijk en je komt in dit deel weer genoeg schrikwekkende mythische monsters op jouw pad tegen. En wat is nu mooier dan om deze helemaal kapot te hacken en slashen? Ja, inderdaad. Niets! En wat heb je nodig om te kunnen hacken en slashen? Inderdaad, wapens! En daar beschikt Kratos wel over. Natuurlijk heb je ten eerste de vertrouwde ‘blades’ tot jouw beschikking. Iedereen die een beetje bekend is met God of War heeft de besturing meteen onder de knie, maar hetzelfde geldt ook voor nieuwelingen in deze serie. Naast de ‘blades’ krijgt Kratos ook de beschikking over ‘Thera’s Bane’ en over ‘Arms of Sparta’.

‘Thera’s Bane’ zorgt ervoor dat de ‘blades’ in vuur en vlam staan, waardoor je ook over stugge tegenstanders kan heersen. Hier zit wel een tijdslimiet op! Nadat jij het een paar seconden hebt gebruikt, moet je even geduld hebben tot de energiebalk van dit wapen zich weer opgeladen heeft, voordat je verder kan vechten. Dit wapen kan men als een aanwinst rekenen voor de game: het zorgt voor een bepaalde uitdaging door het tijdslimiet wat op het wapen zit.

Maar als wij het over de ‘Arms of Sparta’ hebben, dan is het allemaal wat minder positief. Op een gegeven moment krijg jij de beschikking over een speer en een schild, zoals een echte Spartaan deze zou hebben. Dit wapen zal je voornamelijk gebruiken om de kleine puzzels die in de game zitten op te lossen. Maar in sommige situaties zou dit wapen, zogenaamd, een toevoeging moeten zijn in de strijd. Maar dit is allemaal wat te ‘klunzig’ uitgewerkt. Want waarom zou jij nu zoveel moeite doen met een speer en een schild als jij de beschikking hebt over paar heldhaftige blades? Ready At Dawn hanteert in dit deel misschien wel weer de succesformule van de voorgaande God of War delen, wat natuurlijk zeer logisch is. Want wat goed is hoef je natuurlijk niet te veranderen. En dit is bij de God of War franchise gewoon zeer goed te noemen. Alleen met de ‘Arms of Sparta’ hebben zij de spijker een beetje misgeslagen, maar dan ook echt maar een beetje.

Is Merlin around?

Iedereen weet dat God of War altijd wel een magisch toefje in zich moet hebben. En daar ontbreekt het in dit deel niet aan. Kratos heeft namelijk de beschikking over ‘Eye of Atlantis’, ‘Scourge of Erinys’ en als laatst de ‘Horn of Boreas’. Het allereerste stukje magie, ‘Eye of Atlantis’, zorgt ervoor dat je jouw vijanden kan elektrocuteren. Of dit nu echt een aanwinst is voor de game, laat ik aan jullie over. Hetzelfde geldt voor de ‘Horn of Boreas’, waar je jouw vijanden mee kan bevriezen. ‘Scourge of Erinys’ is een ander verhaal. Met dit stukje magie kun je snel de gezondheid van jouw tegenstander naar beneden halen.

Conclusie

God of War blijft God of War. Elk deel brengt zo zijn toevoegingen mee. In dit deel zijn niet alle toevoegingen even goed geslaagd, maar doordat het vanuit de basisformule georiënteerd is, scoort het toch een hoog cijfer. En zeg nou zelf: Kratos is en blijft gewoon een episch ‘character’, waar je altijd wel plezier aan zal beleven als de ontwikkelaar de basisformule maar niet verandert.