Electronic Arts springt met EA Sports MMA voor het eerst in de mixed martial arts sport (MMA). De UFC-serie van THQ domineert dit genre tot nu toe nog, maar kan dit nieuwe spel hier een einde aan maken?
EA Sports MMA is in ieder geval anders dan de UFC-serie. Waar UFC zich aan één groot evenement koppelt, kan EA Sports met dit spel alle kanten op. Hier heeft EA Sports ook goed gebruik van gemaakt, want het spel biedt genoeg features die zijn concurrent niet bevat. Verschillende pakketten met regels worden verwelkomd, zowel ring- als kooigevechten zijn mogelijk en minder bekende vechters komen aan bod. Zo is het bijvoorbeeld mogelijk gevechten in drie rondes van vijf minuten te doen of in één keer een langdurig gevecht van twintig minuten aan te gaan. Een klein gemis in de game zijn de grote namen uit de sport. De meest bekende vechters zitten bij de UFC en kunnen door EA Sports dus niet worden gebruikt.
Rake klappen
Veel belangrijker dan de vergelijking tussen de twee concurrenten is de gameplay van EA Sports MMA zelf. Ik ben vooral tevreden over de controls, want deze zijn redelijk makkelijk op te pakken en bieden toch diepgang. In de sport spelen drie verschillende punten een rol: staand vechten, clinches en grondgevechten. Door het gebruik van de ‘Total Strike’ controls kun je staand met de rechter analoge stick rake klappen en harde trappen uitdelen. Deze manier van controls voelt beter aan dan simpelweg een knopje indrukken. Het brengt de gamer iets dichter naar het gevoel dat hij of zij zelf de gene is die de klappen uitdeelt. Vanuit de staande positie kun je met één druk op de knop doorgaan naar de clinch. Dit is niet de meest boeiende manier van vechten, maar biedt wel enkele strategische opties. Zo kun je in de clinch makkelijk de stamina van de tegenstander verminderen. Hoe lager de stanima van de tegenstander is, hoe slechter hij zich tegen jou kan vermannen. De tegenstander kan zich natuurlijk verdedigen tegen een clinch en kan deze ook naar zijn voordeel omkeren.
Zo is het mogelijk de aanvaller te overmeesteren en hem daarna zonder moeite op de grond te duwen. Eenmaal op de grond is het van belang om je tegenstander in een goede positie vast te houden. Je zult hem dus enkele rake klappen moeten geven om vervolgens te proberen de positie waarin jullie liggen naar jou voordeel te veranderen. Wanneer een goede positie bereikt is, kun je overgaan tot een submission. Dit houdt in dat je een arm of een been van je tegenstander pakt en deze in een positie wringt waardoor hij zich over moet geven. De controls op de grond zijn trouwens anders dan in de UFC-serie. Waar je daar veel moeilijke combinaties met de controls moet uitvoeren kan je in EA Sports MMA met één druk op de knop je positie veranderen of je hier tegen verdedigen. Ook kun je met één druk op de knop overgaan tot een submission. Doorgewinterde MMA-fans zullen dit waarschijnlijk niet de beste oplossing vinden, maar laten we eerlijk zijn. Het is een goede balans tussen de realiteit van de sport en de moeilijkheidsgraad van de controls.
Bas Rutten en de rest
De game bevat een uitgebreide career en multiplayer-modus. In de career-modus creëer je een eigen vechter, om hiermee vervolgens op pad mee te gaan en uiteindelijk het Strikeforce-toernooi te winnen. Er zijn genoeg mogelijkheden om je vechter aan te passen en het is zelfs mogelijk verschillende vechttechnieken voor jou vechter te kiezen. Het spel heeft hierdoor een grote replaywaarde, want geen enkele vechter is hetzelfde. In de career-modus krijg je steeds acht weken de tijd om voor een gevecht te trainen. Je begint in de gym van de bekende (Nederlandse) vechtersbaas Bas Rutten. Hij helpt je het spel te leren kennen en geeft je later de mogelijkheid om in andere gyms te kunnen trainen. Door te trainen, verbeter je de statistieken van jouw vechter en kun je nieuwe aanvallen leren. Helaas is het trainen na een stuk of tien gevechten meer een sleur dan een leuke feature.
De mutliplayer is echter totaal geen sleur. Het is natuurlijk sowieso leuk om tegen een echte tegenstander te vechten zonder daar een gebroken neus aan over te houden, maar EA Sports heeft meer dan dat gedaan. Ze hebben namelijk een heel erg volledige multiplayer af weten te leveren. Zo kun je vechters van anderen downloaden (er zullen dus ongetwijfeld mensen zijn die echte MMA sterren na gaan maken), is er totaal geen lag (al speelde ik het spel voor de release en was het dus rustig op de servers) en is er het zogenaamde ‘Live Broadcast’. Gevechten uit het spel zullen hiermee uitgezonden worden en echte toernooien in de game zullen tot stand komen. De modus is een leuke integratie, maar zorgt er vooral voor dat gamers niet alleen tijdens het spelen met de game te maken hebben. Buiten de game zal een grote community opgebouwd worden.
Geen perfectie
Helaas zijn er toch wat minpuntjes waardoor de game niet perfect is. Zo hadden er wat meer speciale moves in het spel aanwezig mogen zijn. Het trainen had hierdoor op langere termijn wat boeiender kunnen blijven. Verder is de garderobe van de vechters niet heel erg uitgebreid en is het gemis van bekende namen toch best jammer. Ook zijn de laadtijden net iets te lang en mag de game meer rekening houden met de rol van de scheidsrechter. Een heel erg kleine kanttekening is ten slotte het verschil in de moeilijkheidsgraad. Ik had graag gezien dat deze dynamisch was, want ik heb een tijdje op een te makkelijke modus gespeeld. Na het verhogen van de moeilijkheidsgraad kwam gelukkig de ware aard en uitdaging van het spel naar boven.
Conclusie
EA Sports MMA is een heel erg bevredigend vechtspel. Voor een eerste game (in wat zeker weten een serie gaat worden) heeft EA Tiburon een fantastisch product af weten te leveren, dat over de jaren nog veel beter kan gaan worden. Het spel kampt met wat kleine probleempjes, maar heeft de basis van ‘het vechten’ zeer goed neer weten te zetten. Verder is het spel grafisch zeer goed, weet de career-modus een leuke ervaring te bieden en kunnen gamers in de multiplayer helemaal los gaan. De game heeft mij zelfs fan van de sport weten te maken en dat is echt een hele prestatie. Ik ga EA Sports MMA hier verder niet meer met de UFC-serie vergelijken. Het blijken beide best andere games te zijn, maar de vraag is wel of er nog genoeg ruimte voor EA is om leuke verkoopcijfers te behalen. De game verdient dit in ieder geval wel.