Gamersnet.nl

Vanquish

Niet voor de hand liggende combinaties kunnen soms behoorlijk goed uitpakken: pindakaas en banaan, chips en stokbrood, cola en amaretto… Vanquish combineert twee dingen die als combinatie ook niet voor de hand liggen, namelijk de Japanse ontwikkelstudio Platinum Games en Westerse shooter-gameplay. Ik mocht met deze game aan de slag en ik moet toegeven dat deze combinatie verrassend lekker uitpakt.

Kettingrokende Amerikaan

In Vanquish kruip je in de huid van Amerikaans soldaat en kettingroker Sam Gideon. Om Russische strijdkrachten een kopje kleiner te maken, kruipt hij in een Augmented Reaction Suit. De ARS zorgt niet alleen voor meer kracht en een betere verdediging, maar ook voor handige snufjes zoals ingebouwde jetpacks, waarmee je snel naar voren kunt schieten om korte afstanden razendsnel te overbruggen. Naast de ARS heeft Sam Gideon ook nog eens beschikking over BLADE, een wapen dat van vorm kan veranderen en drie verschillende wapens in zijn geheugen op kan slaan. Een stuk realistischer en waarschijnlijk ook een stuk praktischer dan drie grote geweren in broekzak.

Je hebt als gamer dus twee krachtige systemen in handen om je vijanden te verslaan. Dit betekent echter niet dat je achterover kunt leunen in je bureaustoel…

Intens

Vanquish zit namelijk vol met heerlijke actie. Doordat je met behulp van je ARS snel een korte afstand kunt afleggen, kun je snel van tegenstander na tegenstander sprinten, ze snel neerknallen en dan meteen weer doorgaan naar je volgende vijand. Hierdoor is de gameplay erg intens en blijf je constant op het puntje van je stoel zitten. Er zijn wel rustigere momenten, maar deze waren in het level dat ik speelde vrij zeldzaam.

Kristalheldere graphics

Naast de intensiteit van de gameplay is er nog iets anders wat deze game adembenemend maakt en dat zijn de graphics. Deze zijn sowieso van erg goede kwaliteit, maar er is nog iets anders dat de graphics van deze game zo adembenemend maakt. Wat dat precies is, is echter lastig uit te leggen. De game heeft een bepaalde helderheid, een bepaalde ‘cleanness’ over zich. Waar games zoals Gears of War een bepaalde modderigheid, een bepaalde modder, zand en roestfilter over zich heen hebben, lijkt Vanquish op de een of andere manier een filter van kristalheldere lucht over zich heen te hebben.

Sommige levels, zoals het level waarin je op een trein zit die over de kop gaat, zorgen ervoor dat je mond echt even open hangt. Het uitzicht over de stad, gecombineerd met de graphics en de intense gameplay maken dit een adembenemend level dat het ook erg goed zou doen in 3D. Het is dan ook erg jammer dat deze game geen 3D-ondersteuning zal hebben, want dat had deze game visueel op een hoger niveau getild.

Voorlopige conclusie

Vanquish lijkt een game te worden die twee verschillende dingen heel goed combineert. De gameplay is heel intens en de graphics zien er mooi en helder uit. Het enige dat deze game in de weg zou kunnen staan om een topper te worden, is hoe afwisselend de levels komen te zijn. En dat weten we pas over een tijdje, als de review van deze game is te lezen op GamersNet.