Shogun 2: Total War hands-off

Toegankelijk, doch complex: hét achterliggende concept van het aanstormende Shogun 2: Total War. Met plezier heb ik afgelopen vrijdag een spetterende presentatie van de game mogen bijwonen en wat wordt deze Total War-game vet! Creative Assembly heeft voor dit nieuwe deel allerlei bekende elementen verzameld en deze elementen vernieuwd en uitgediept. Dit is met name te merken aan de opzet van de campagne, waardoor de replay-waarde van de game werkelijk door het dak schiet. Tijd om een bredere blik te werpen op deze Oosters getinte RTS…

Diepgang alom

De gelikte presentatie besloeg als eerste de vernieuwde campagne die Shogun 2 in huis heeft. Een verandering die mijn innerlijke nerd direct verblijdde was de omwenteling van de traditionele ‘2D’ campagnemap naar een ware 3D variant. In tegenstelling tot eerdere delen kun je de camera nu volledig draaien en laten inzoomen op elk hoekje en naadje. Dit maakt de omgang met alle units en steden een stuk eenvoudiger, waarbij het geheel tevens een stuk mooier en sfeervoller oogt dan voorheen. Hoewel de getoonde versie een behoorlijk vroege is, zag de interface er beduidend anders uit. Dit heeft ook te maken met een handjevol interne veranderingen.

Een drastische verandering in Shogun 2 is de verwijdering van attributen. Niet langer krijgen belangrijke units automatisch punten toegewezen naar aanleiding van hun acties. De sterke kanten van een unit zijn nu te bepalen met een skill tree, die te upgraden is met verdiende skill points. De skill tree van elke belangrijke unit bestaat uit twee zijdes, waarbij elke zijde een andere specialiteit voorstelt. Zo kun je een leidinggevende specialiseren in verdediging om waardevolle steden te beschermen. Wanneer je eenmaal een zijde gekozen hebt van de skill tree, dan is de andere zijde niet langer te kiezen en je kunt de punten ook niet resetten. De punten zijn in zowel de skill trees als de algemene tech tree slechts eenmaal te besteden.

Dit heeft men gedaan om zelfs de kleinste keuzes een impact te geven op het verloop van de campagne. Je kunt een goed getrainde generaal niet terstond resetten naar een goede aanvaller of vervangen door een ander wanneer hij overlijdt in een gevecht. Hoe meer je een generaal beloont na gevechten, des te loyaler zal hij worden. Wees echter niet té vrijgevig, want dan zou de generaal nog best arrogant kunnen worden en telkens meer vragen. Wanneer de generaal niet langer wilt luisteren, dan kun je hem bevelen om eervol zelfmoord te plegen. Mocht hij dit bevel weigeren, dan kun je hem, zonder dollen, laten omleggen door een van je eigen ninja’s om de situatie onder controle te houden.

Specialiteiten en dilemma’s

Het verdelen van skill points is niet simpelweg één of twee sterk ogende skills volpompen met punten. Stel je een ninja voor die bliksemsnel en muisstil iemand kan ombrengen, maar er is geen aandacht besteedt aan zijn voorzichtigheid bij het infiltreren van een kamp. Door een gebrek aan deze skill is de kans groot dat hij bij binnenkomst genoeg kabaal zal maken om te kunnen concurreren met het Nederlands Philharmonisch Orkest. Als hij ook nog eens niet in staat is om snel en ongezien te kunnen vluchten, wederom door een gebrek aan de juiste skill, dan zal hij gepakt en gedood worden. Spendeer de verdiende punten dus verstandig en stippel van te voren uit welke ninja’s welke taken het beste kunnen verrichten. Hoe deze taken telkens aflopen, krijg je ouderwets vertrouwd te zien met een veelal hilarisch filmpje.

Een tweede verandering die onderhand duidelijk mag zijn, is dus de impact van keuzes die je moet maken. Regelmatig krijg je in Shogun 2 dan ook dilemma’s voorgeschoteld, die een enorme invloed hebben op het verloop. Heel vroeg in de campagne kun je bijvoorbeeld -mits in de juiste omstandigheid- bezocht worden door Europese schepen die vuurwapens aanbieden. Om deze wapens te accepteren, dien je volgens de Europeanen echter wel over te stappen op het Christendom. Als je dit accepteert, keldert je eer in het Japanse keizerrijk enorm en zullen andere facties minder vriendelijk met je omgaan. Kies je dus voor een sterk leger of een sterk bondgenootschap? Dilemma’s…

Technische details

Technisch gezien maakt de getoonde versie van Shogun 2 een stevige indruk, want audiovisueel gezien oogt de game fantastisch. Zelfs in de pre-alpha-vorm durf ik te beweren dat Shogun 2 de mooiste RTS-game is die ik ooit heb mogen aanschouwen. De manier waarop de cavalerie door de regen trok om een groep boogschutters van achteren aan te vallen, zorgde werkelijk voor een kippenvelmoment. De komende maanden wordt er hard aan gewerkt om de game te optimaliseren en de graphics flink op te poetsen. Men overweegt zelfs om DirectX 11 met de nodige tesselation te implementeren en er wordt samengewerkt met Intel.

Waar de ware kracht van de demo in zat, was het aantal actieve units op het scherm. Volgens Creative Assembly is het limiet van de engine verhoogd tot 56.000 units en dat is al te merken aan de ‘kleinere’ gevechten. Het tweede deel van de presentatie besloeg een episch gevecht in een regenstorm en er was sprake van bijna tienduizenden units op het scherm! De enige klacht die ik kan uitoefenen op de demo is de A.I., want die was duidelijk nog niet optimaal. We hebben echter nogmaals te maken met een hele vroege versie, dus dit wordt het komende jaar nog flink verbeterd.

Voorlopige conclusie

Shogun 2: Total War heeft me aangenaam kunnen verrassen, want men is druk bezig om de game een frisse wind mee te geven. De gameplay gaat veel dieper dan voorgaande delen en dat zorgt ervoor dat de campagne een hoge replay-waarde kan krijgen. Ik kijk er naar uit om zelf aan de slag te gaan met de campagne en eens te onderzoeken welke gevolgen mijn keuzes en acties allemaal kunnen hebben op de game. Totdat het zover is, zonder ik me maar af met de oorspronkelijke Shogun: Total War om eens lekker oude tijden te beleven.

  1.   
    Cirdan's avatar

    hmm fuck 😛 Nu moet ik wel een PC kopen..

  2.   
    SN0WIE's avatar

    Heb net een nieuwe pc. Kan niet wachten

  3.   
    LouisvanGaal's avatar

    Yay gelukkig kan deze pc alles aan:) goed spel dit! kan niet wachten!

  4.   
    ms13694's avatar

    mooi heur 🙂

  5.   
    toeter83's avatar

    hhmm klinkt goed allemaal, nu maar hopen dat me pc het aankan.

  6.   
    LouisvanGaal's avatar

    ”toeter83″ schreef, "hhmm klinkt goed allemaal, nu maar hopen dat me pc het aankan."

    haha ja:P je kan altijd een check doen om te kijken of het kan:)