PlayStation Move review

De nieuwe motion controllers, we hebben er al regelmatig over geschreven. Microsoft lijkt voor de echte vernieuwing te gaan door volledig controller-loos iets te kunnen besturen met Kinect, terwijl Sony op een soort futuristische manier de Wii-besturing heeft nagemaakt in de vorm van de PlayStation Move. Onlangs mochten we in het hippe Room 299 op het kantoor van Sony aan de slag met diverse Move-games en kregen we ook een mooie bundel en wat spellen mee naar huis om uitgebreid met de Move aan de slag te gaan. Het resultaat van al deze beweging lees je in deze PlayStation Move review.

De hardware

Om te gamen met de PlayStation Move dien je, naast een PlayStation 3 natuurlijk, het nodige in huis te halen. De basis van de Move is de typische controller met dat kleurrijke plastic bolletje bovenop, die met behulp van een PlayStation Eye-camera ervoor zorgt dat je door middel van bewegingen games kunt besturen. Zowel deze motion controller als de PlayStation Eye (PS Eye), kan je gebundeld kopen in een Starter Pack. Heb je de PlayStation Eye al in huis, dan kan je ook gewoon een losse Move motion controller aanschaffen.

De Move-ervaring valt nog verder uit te breiden met de zogeheten navigation controller, vergelijkbaar met de nunchuk van de Nintendo Wii. Deze controller beschikt over een analoge stick bovenaan, twee actieknoppen, vier richtingaangevende knoppen en twee schouderknoppen (L1 en L2). Deze navigatiecontroller vervangt de ‘ouderwetse’ besturing van je gewone Dualshock-controller. Je kunt ervoor kiezen om een draadloze Dualshock 3-controller samen met de Move motion controller te gebruiken, maar echt handig is dit zeker niet. Voor het spelen van wat meer complexe games, zul je dan ook gebruik moeten maken van de navigation controller.

Je bent dus minstens 40 euro kwijt om met de Move aan de slag te kunnen, mits je al over een PS Eye beschikt. In dit geval haal je alleen een Move motion controller in huis. De bundel met de motion controller en de PS Eye kost gemiddeld 60 euro en een losse navigation controller gaat over de toonbank voor gemiddeld 30 euro. Een kort rekensommetje leert ons dus als je met twee personen maximaal met de Move bezig wilt gaan en je nog niet over de PS Eye beschikt, dat je dan 160 euro kwijt bent. Een stevig bedrag dus, al is het vergelijkbaar met de prijs van concurrent Kinect.

De games

Met een prijskaartje van ongeveer 45 euro zijn de speciale Move-games best schappelijk geprijsd. De meest herkenbare game is Sports Champions, een verzameling sporten op één disc in de stijl van Wii Sports. Op de disc vind je disc golf, gladiatorenduel, beachvolleybal, boogschieten, tafeltennis en bocce (soort jeux-de-boules). Het vechten met de gladiatoren en het boogschieten vallen het meeste op doordat ze met twee controllers te spelen zijn, dus met zowel de motion als de navigatiecontroller.

Bij alle sporten moet je eerst even een paar seconden de Move kalibreren, kies of je voor brons (makkelijk), zilver (gemiddeld) of goud (moeilijk) gaat en vervolgens kan je het tegen vele tegenstanders opnemen. De variatie wordt verzorgd door verschillende soorten mini-games binnen de sport. Zo kan je bij het boogschieten de ene keer om de hoogste score spelen, terwijl je in een volgend potje vooral moet zorgen dat je als eerste een doelwit raakt. Het gladiatorenduel bouwt lekker rustig op en geeft je stukje bij beetje uitleg over blokkeren, verdedigen en aanvallen. Ditzelfde geldt voor het beachvolleyballen, al valt wel op dat deze sport nogal scripted overkomt en weinig echte vrijheid biedt binnen het veld.

De echte nauwkeurigheid van de Move komt goed tot zijn recht bij het tafeltennis. Bij de Wii Sports-versie kan je met een beetje lomp zwaaien nog een aardig eind komen, maar doordat de Move jouw bewegingen veel nauwkeuriger volgt, zal je met domweg zwaaien niet zomaar alles winnen. Korte ballen over het net vereisen een stapje naar voren, terwijl je harde smashes kunt afweren door een stap naar achter te doen. Dit soort kleine details in de besturing zorgen er, samen met een veel betere registratie van de manier waarop je een balletje wilt raken, voor dat dit gewoon een stuk leuker is om te doen dan de meer casual sporten op de Wii.

Verder ging ik bij Sony in Room 299 ook nog aan de slag met wat meer hardcore actie in de vorm van de nieuwe SOCOM voor de PlayStation 3. We kregen een lekker actievol level te spelen met de Move en ik moet zeggen dat het me verrassend goed beviel. De besturing is heel even wennen, maar al snel heb je het door en weet je met de motion en navigation controller alle vijanden uit te schakelen. De gewenning wordt wel eens vergeleken met de stap van PC naar console, als je even moet wennen aan het besturen met een controller. Dit gevoel heb je ook even bij de Move, al is het door vrijwel iedereen vlot op te pakken. Headshots, locaties aanwijzen voor luchtaanvallen, granaten gooien… het werkt gewoon prima met de Move. Overigens heb je ook gewoon de keus om dit met een controller te spelen, dus een verplichting is het nooit, maar dat het simpelweg goed werkt stemt mij tevreden.

Ten slotte waren er ook nog titels als EyePet Move en het bizarre Kung Fu Rider om mee los te gaan. EyePet Move doet eigenlijk alles wat je ervan zou verwachten: het bestuurt goed, het is leuk en schattig, je kunt volop spelen met je virtuele diertje en echt diepgaand is het nooit. Kung Fu Rider is een wat vreemdere game. Je speelt een Aziatische zakenman en zijn assistente die aan de lokale criminele bendes moeten ontsnappen. Dit doe je door op een bureaustoel door de straten te racen en zo ontstaat een bizarre ‘downhill-racegame’. Het concept is best grappig, maar deze game komt helaas slecht uit de verf. De besturing is niet goed, de levels vallen al heel snel in herhaling en het is eigenlijk gewoon saai, ondanks dat er wel een tintje humor in verwerkt is.

De strijd tussen de nieuwe motion controllers is eindelijk losgebarsten en de PlayStation Move legt de lat meteen erg hoog. Vooral de overbekende verzameling sportgames in de vorm van Sports Champions speelt lekker. Het is echter niet alleen maar casual wat de klok slaat, want ook een hardcore shooter als de nieuwe SOCOM speelt prima met de Move. Of je deze manier van besturen ook zult verkiezen boven de traditionele controller, zal erg persoonlijk zijn. De technologie laat je in elk geval niet in de steek.

Goedkoop is het niet als je voor twee mensen een volle Move-ervaring in huis wilt halen, maar voor mensen die van een meer dan leuke gadget houden is het zeker de investering waard. Daarnaast is het voor meer fanatieke gamers ook een zinvolle aankoop, want de berichten over Heavy Rain en Resident Evil 5 in combinatie met de Move zijn ook erg positief. Het is dus niet zomaar iets om je ouders of jonge broertje of zusje aan het gamen te krijgen. Ik ga snel weer verder met het zeer verslavende Sports Champions, waarbij vooral boogschieten, beachvolleybal en tafeltennis goed in de smaak vallen. Het grootste compliment voor de Move? Spierpijn de volgende ochtend.

1.

Ik ga hem deze week halen maar ik vind het erg jammer dat er nog maar zo weinig games zijn gemaakt met de lauch.
    Ik hoop echter dat ze ook games met een multiplayer functie gaan ontwikelen die je kunt besturen met de Move,
    zoals die Gladiator deul het zou echt gaaf zijn als je die ook online kon spelen met iemand anders.

2.
    GENERAL_DS's avatar

ik ga hem al vandaag krijgen :D, het starterspack, die gladiator lijkt mij echt gaaf 😆

3.
    RoHoutje's avatar

Hm. Vind ik niks. Ik blijf gewoon bij de normale PS3. 🙂

4.
    MaTriX's avatar

Ik koop hem ooit nog eens denk ik, vind alleen 1 ding jammer het ding lijkt teveel op een genotsknots vooral met die kleur balletjes erbovenop.

5.
    ShadyXL's avatar

Ik wacht nog even totdat ik Move of Kinect koop (1 van de 2)

6.
    FRENZY 14's avatar

een move ervaring beleef ik het liefst buiten, met de nodige spierpijn 😛

7.
    abc6465465464's avatar

ok

8.
    PsYkOfOoL's avatar

lache jo dat balletje als hij gloeit ^^

ik ga hem puur voor de hardcore games niet tennis of die zulke spelletjes puur voor heavy rain resident evil 5 gold edition socom 4 killzone 3 en paar mini games flight control.!

9.
    GENERAL_DS's avatar

de Move is echt heel erg precies, dat spel Tumple (blokken stapelen en meer) moet je in het begin je controller door een ring halen hierbij is het een precies werkje, later moet je een blok pakken die een beet kantelen en dan door het gat doen (ander past het niet) 😆 😆

10.
    Masco's avatar

Ik heb vanmiddag de starters pack + motion controller + sports champions gehaald. Erg vermakelijk! Bij het tafeltennis kan je goed zien dat de camera alles goed registreert van de move controller.

Nu net ook nog even Racket Sports bestelt, want miste nog tennis (en squashen lijkt me ook geweldig 🙂 )

waar ik nu nog op zit te wachten is voor PS Move: The Shoot, The Fight: Lights Out, SOCOM 4, LBP 2, Heroes on the Move, Sorcery, Time Crisis: Razing Storm, Kung Fu Live. Dus heb nog een hoop om naar uit te kijken! 8)

11.
    RockRoseNL's avatar

ziet er goed uit jammer dat ik een xbox 360 heb en moet hopen dat kinect goed word 😆