Wat komt hij toch snel zeg. Momenteel zijn mijn avonturen van de eerste Dragon Age en zijn uitbreidingen nog niet eens achter de rug en tijdens de Gamescom mochten we alweer een kijkje nemen bij het tweede deel. Je hoort ons niet klagen hoor, want deze best verkopende nieuwe franchise van Electronic Arts verdient op zijn minst een waardig vervolg. Onze eerste avonturen met de game zijn in ieder geval helemaal in orde.
Micromanage baby!
Het gezellige kamertje waar wij onze presentatie kregen zat vol met zeer enthousiaste reporters en ook producer Mike Laidlaw was zichtbaar in zijn hum. Dragon Age: Origins heeft het erg goed gedaan en dat was wellicht best een verrassing voor het genre. De game is op zijn minst niet casual en onder andere de besturing is voer voor echte RPG-fanaten. Gelukkig gaan ze hierop niet bezuinigen in het tweede deel en gaan ze het alleen makkelijker maken voor de mensen die sneller willen spelen. Het micromanagen van je team is nog steeds mogelijk en er zijn zelfs meer mogelijkheden om alles nog beter in beeld te brengen.
In het eerste deel kon je al de map uitzoomen voor een strategisch beeld van bovenaf, in het vervolg kun je nog vrijer bewegen met de camera, zodat je zelfs in alle uithoeken van de map alle ingezoomde details kunt bekijken. Toch zijn er ook nieuwe functies toegevoegd die andere gedeeltes van de combat sneller maken. Zeker op de console is dit nodig, aangezien Origins niet het beste product was op de spelcomputers. Dit hebben ze helemaal aangepakt en het ziet ernaar uit dat Dragon Age 2 nu niet alleen lekker zal spelen op de PC.
Lekkere stijl
Dan de grafische stijl waar ik zo voor vreesde. Al bij de aankondiging kregen we te horen dat Dragon Age 2 een semi-getekend stijltje zou krijgen en af zou stappen van de realistische graphics. Gelukkig houdt Bioware zich niet helemaal aan zijn woord, want hoewel de lijnen gladder zijn en de gezichten bijvoorbeeld minder realistisch detail hebben, is de stijl nog steeds realistisch te noemen. Ik weet niet zo goed waar ik het mee moet vergelijken, maar als je de game speelt heb je helemaal niet door dat de graphics iets speelser zijn dan het eerste deel. Gelukkig maar, want ik zat absoluut niet te wachten op Dragon Age in Zelda: Windwaker-stijl.
Qua verhaal ben ik totaal niet bang voor een deceptie. De gesprekken klonken als vanouds en de cutscenes zagen er fantastisch uit. Je zult de rol op je nemen van Hawke, een opkomende held van de mensheid en het verhaal in Dragon Age 2 wordt verteld door twee andere mensen, die werden getoond in cutscenes. Jij zult hun verhaal moeten spelen en op deze manier de uitkomst daarvan bepalen. De grap is dat de eerste gedeelte van de demo een vreselijk groot gevecht was met overdreven veel tegenstanders (Darkspawn zijn terug) en dat het een overdreven versie bleek te zijn van een van de vertellers. Na deze scene mocht je het verhaal nog een keer spelen, maar dan zoals het echt (lees: zoals jij het doet) is gegaan. Een bijzondere manier van vertellen, wat ik persoonlijk zeer tof vind. Het voelt in ieder geval filmischer. En ik zal niks spoilen, maar in de demo kwamen we al meer dan een bekende uit het origineel tegen.
De enige tegenvaller in de demo was de omgeving. Niet dat het lelijk was, verre van, maar het was een beetje saai. Een rotspartij met wat bergen en vooral heel veel steen. Aangezien de game al in maart 2011 moet verschijnen, had ik graag al wat mooiere omgevingen als steden en grote landschappen gezien.
Voorlopige conclusie
Persoonlijk ben ik totaal niet bang voor een teleurstelling na deze eerste kennismaking met Dragon Age 2. De producer sprak vol passie en de beelden, besturing, de verhaallijn en dialogen die we nu al te zien kregen zagen er geweldig uit. Ik hoop dat dit tweede deel nog grootser zal worden dan Dragon Age: Origins en met nog ruim een half jaar voor release, ben ik ook daar niet bang voor. Bioware is immers Bioware.