Op de E3 hadden we hem even overgeslagen, maar op de GamesCom zijn we dubbel zo lang aan de slag gegaan met Star Wars: The Old Republic. Zal deze MMORPG, met een volledig gesproken wereld alle fans kunnen bedienen? Het lijkt erop dat vooral de MMO-fans zeker aan hun trekken zullen komen!
Wat een project!
Al sinds de onthulling van Star Wars: The Old Republic (SWTOR) heeft ontwikkelaar Bioware er nooit een geheim van gemaakt dat dit een extreem groot project is. Naar eigen zeggen is de productie van SWTOR net zo groot als alle andere Bioware-games tezamen. Dit is natuurlijk te danken aan het feit dat dit een MMORPG betreft, die honderdduizenden mensen urenlang moet gaan vermaken. Daarnaast is de game volledig gesproken en elke quest-gever, elk hoofdpersonage en elke non-playable character zal een stem met zich meedragen, inclusief emoties en een vette storyline. Veel hardcore MMO-spelers waren bang, dat door deze focus op het vertellen van een verhaal de MMO-gameplay helemaal vergeten zou worden. Tijdens de GamesCom wilde Bioware bewijzen dat SWTOR toch ook voor deze liefhebbers genoeg te bieden heeft.
In het level dat ik te spelen kreeg, mocht ik kiezen uit een van de acht klassen. Zo is er aan de kant van de Republiek te kiezen voor onder andere een Trooper, een Jedi Knight of een Smuggler en is er bij de ‘evil’ Empire te kiezen tussen bijvoorbeeld een Sith Warrior, een Bounty Hunter of een Imperial Agent. Zelf koos ik voor de Smuggler en wat ik te zien kreeg deed me denken aan ‘gewone’ RPG’s. Een man wist mij te vertellen dat een stel gemene bandieten de landingsmachines hebben bemachtigd, waardoor mijn personage niet meer van de planeet af zou kunnen komen. Tijd om dat op te lossen en als Smuggler kun je dat op een slinkse manier doen. Alles wat ik te spelen kreeg qua combat voelde als een volwaardige MMORPG, inclusief een command-bar en heel veel aanpasbare gadgets en kleding. Daarnaast is de Smuggler ook nog eens de eerste klasse ooit in een MMO, die gebruik kan maken van cover en dat deed ik dan ook gretig tijdens het verslaan van mijn vijanden. De balans is te vinden in de wapens. Aangezien een Smuggler vanaf verre afstanden werkt en zich ook moet kunnen weren tegen een Sith, heeft de Smuggler veel wapens om mensen op afstand te houden. Mijn stun-granaat was daarvan het beste voorbeeld in de demo.
Toch een echte MMORPG
Wat direct opvalt is de impact van wapens op de tegenstanders. Niet langer start er een simpele animatie, maar je ziet de lichaamsdelen direct reageren op de impact. Dit geeft erg veel voldoening en ook met deze optie lijkt deze MMO alle voordelen van een single player RPG naar het genre te halen. Toch blijkt SWTOR een MMORPG en hoewel dat voor veel mensen fantastisch zal zijn, vond ik dat toch een kleine teleurstelling.
Juist vanwege de uitingen van Bioware over de vernieuwingen in de game, was het voor mij toch een schok om de ouderwetse gameplay van onder andere Tanks en Healers te ervaren. Misschien is dit mijn fout, maar vanwege de focus op alle vernieuwingen de afgelopen jaren, had ik toch graag wat moderne toevoegingen verwacht in de, in mijn ogen, ouderwetse MMO-gameplay. Daarnaast vraag ik mij af hoe Bioware ervoor gaat zorgen dat niet iedereen een Jedi of een Sith wil worden. Natuurlijk zijn het coversysteem van de Suggler en de jetpack van de Bountyhunter vet, maar een Jedi blijft een Jedi en bij die andere Star Wars MMO, Star Wars: Galaxies, was dat toch een probleem. Iedereen wil uiteindelijk een lichtzwaard.
Voorlopige conclusie
Hoe het ook zij, de betrokkenheid met de game zal groter zijn dan in elke andere MMO, dankzij de gesproken dialogen en real-time gevechten. Daarnaast heb ik ook een stukje van de space-battles mogen aanschouwen en dat kan ook heel goed uitpakken. Het deed mij denken aan Star Fox, met een actievol scherm waar vele andere ruimteschepen te vinden waren. Ik zal wel weer even moeten wachten tot mijn volgende ontmoeting met Star Wars: The Old Republic en als die ontmoeting daar is, hoop ik toch op mooie vernieuwingen in het MMORPG-genre. Veeleisend? Ach, het is Bioware, ze kunnen het hebben…