Gamersnet.nl

Need for Speed: Hot Pursuit Gamescom 2010

Op de Gamescom heb ik heel wat games bij Electronic Arts mogen checken, maar door nostalgische redenen was er één game waar ik toch wel extra veel zin in had. Ik heb het natuurlijk over Need for Speed: Hot Pursuit. Deze racer neemt ons terug naar de arcade racestijl en politieachtervolgingen waar veel gamers vroeger plezier mee hebben beleefd.

Ouderwets goed

Op de E3 heeft Electronic Arts al heel wat van dit spel laten zien, maar het bedrijf richtte zich op deze beurs vooral op de politieachtervolgingen. Op de Gamescom kwamen enkele andere dingen aan bod. Zo mocht ik, om zelf mee te maken hoe het racen in Need for Speed: Hot Pursuit voelt, behind closed doors tegen zes andere gamereporters racen. Hier kwam geen politie, maar wel heel veel snelheid langs. Vanaf het begin dat ik de door mij gekozen auto onder controle kreeg voelde het spel meteen als een ouderwetse Need for Speed-game. Je rolt niet vier keer over de kop als je iets te hard door de bocht gaat en een tik tegen de achterkant van je tegenstander geven is ook geen enkel probleem. Een speedboost hier en een shortcut daar zorgde voor maar één gedachte in mijn hoofd “dit is wat we van Need for Speed-games gewend zijn”.

Toch kwamen er ook gevoelens van een andere game in mij naar boven borrelen, namelijk het gevoel dat ik een Burnout-game aan het spelen was. De vette auto’s, de slowmotion scènes tijdens het crashen, de controls, overal waren wel invloeden van dit andere racespel te vinden. Dit is echter ook geen verassing als we naar de ontwikkelaar van dit spel kijken. Criterion Games heeft namelijk al jaren aan de Burnout-serie gewerkt en mag nu van EA met Need for Speed aan de slag. Het kan dan natuurlijk ook niet anders dan dat het bedrijf haar kennis van over de top racegames in de nieuwe Need for Speed gebruikt. Ik heb hier gelukkig ook helemaal geen klachten over, want de Burnout-games waren altijd leuk en de invloeden van deze serie passen zeer goed bij Need for Speed: Hot Pursuit.

Het sociale stukje

Voordat ik mocht racen kregen we nog een uitleg over een feature genaamd Autolog. Hiermee kun je zien wat jouw vrienden allemaal in Need for Speed: Hot Pursuit doen. Zo krijg je uitdagingen te zien als een vriend een snellere tijd of betere score dan jou op een bepaald traject heeft weten neer te zetten en kun je bijvoorbeeld foto’s van race’s naar vrienden sturen. Misschien geen heel erg vernieuwende feature, maar wel een hele leuke. Zeker bij racegames is het uitdagen van vrienden een heerlijke bezigheid en doormiddel van Autolog is dit allemaal heel erg makkelijk. Dit simpele stukje communicatie kan voor veel extra speelplezier en uitdaging zorgen, want een echte gamer laat zich natuurlijk niet zo snel verslaan.

Voorlopige conclusie

Need for Speed: Hot Pursuit gaat met de arcade racestijl, de politieachtervolgingen en de vette auto’s weer helemaal terug naar de roots van de serie. Het imago van de serie heeft door enkele middelmatige games misschien een klein deukje opgelopen, maar deze nieuwe editie brengt de serie voor mij weer helemaal op de kaart. De multiplayer race die ik heb gespeeld was ouderwets leuk en op de E3 hebben we veel coole races met politiebemoeienis gezien. Tel hier nog eens het competitieve en sociale aspect van Autolog bij op en het resultaat is een lekker over de top racespel waar ik heel veel zin in heb. Het ervaren Criterion Games heeft weer eens een toppertje in ontwikkeling.