RAGE

RAGE is een bijzonder ambitieus project van id Software, waarmee voor het eerst de grote kracht van de nieuwe Tech 5-engine gedemonstreerd wordt. Tijdens de Gamescom kregen we een presentatie van deze game en het zag er veelbelovend uit.

Een nieuwe beschaving

Op de booth van Bethesda kregen we een uitgebreide presentatie van RAGE, waarbij zoveel mogelijk aspecten van de game aan bod kwamen. Laten we echter even bij het begin beginnen, voor iedereen die niet precies weet wat RAGE is en waar de game over gaat. RAGE is een combinatie van een first-person shooter en een racegame. De game speelt zich af in een post-apocalyptische omgeving op een aarde die getroffen is door een meteoriet. De mensheid heeft echter voor de inslag diverse ondergrondse arken gebouwd, zodat op meerdere plekken op de wereld mensen konden overleven en na enige tijd weer aan een nieuwe beschaving konden gaan werken. Het liep anders dan verwacht. Veel mensen die niet in een ark mochten schuilen hebben de ramp toch weten te overleven, al zijn de meesten aangetast door straling en gemuteerd. De wereld is door dit alles veranderd in een verdorven en vervallen plek, waarin je moet zien te overleven tussen de mutanten en vele bandieten.

Wat meteen opvalt als we voor het eerst de wereld van RAGE aanschouwen, zijn de geweldige graphics en bovenal ook de extreme mate van detail. We hebben het hier over een game die nog tot september 2011 op zich laat wachten en het voelt dan ook erg goed om te zien hoe gepolijst alles er tot dusver al uitziet. De Tech 5-engine is tot veel in staat en weet op de consoles zeer mooie dingen te laten zien, al zal dit vooral voor PC-gamers een visueel genot gaan worden als je straks over een stevig systeem beschikt.

Afrekenen met tuig

De demonstratie ging verder en we kregen te horen dat het tijd was om wat meer actie te ondernemen in het nabijgelegen stadje Wellspring. Om daar te komen moesten we ergens een buggy jatten, die uiteraard niet zomaar onbewaakt staan. Al snel vonden we een buggy, voorzien van twee bewakers. We gooiden een vlijmscherpe boemerang hun kant op, een bloederige onthoofding was het gevolg en we konden onze weg per voertuig vervolgen. Het rijden met voertuigen speelt een belangrijke rol in RAGE, aangezien je regelmatig een behoorlijke afstand moet overbruggen tussen verschillende locaties. Onderweg krijg je te maken met de nodige mutanten en bandieten, dus het is zeker aan te raden om je voertuig te upgraden met extra pantser, rocket launchers en meer toffe gadgets. Regelmatig zal je dan ook al rijdend in een gevecht belanden en moet je niet alleen snel manoeuvreren, maar ook de tegenstanders flink onder vuur nemen.

Niet veel later waren we in Wellspring en na wat gesproken te hebben met enkele inwoners van het stadje, kwamen we bij het gebouw van de waterzuivering. Overigens is id Software niet van plan om enorme tussenfilmpjes aan de game toe te voegen. Achtergrondinformatie en extre details zul je dus moeten verkrijgen door met andere mensen te praten. Maar goed, de waterzuivering dus. Aan ons de taak om in het ondergrondse riolenstelsel af te rekenen met wat tuig. We kregen wat elektro-kogels mee en in combinatie met de nodige plassen water laat het gevolg zich raden. Het is een stukje interactie dat we bijvoorbeeld uit Bioshock al kennen, elektrocuteren van vijanden met behulp van water.

Een slimme AI

De ontwikkelaar wilde laten zien dat je ook echt keuzes hebt om bepaalde situaties aan te pakken en dat verschillende soorten vijanden ook verschillend reageren en aanvallen. Zo kwamen we een kamer tegen met wat vijanden. We konden er langs sluipen en hopen dat we niet gezien zouden worden, maar het was voor de demonstratie natuurlijk toffer om ze op een coole manier om zeep te helpen. We pakten een klein speelgoedautootje, reden die richting de mutanten en precies in de kamer kwam het wagentje tot een heerlijke explosie. Overigens kan je na de explosie nog kijken wat er over is gebleven van je autootje en bruikbare onderdelen weer meenemen. Mocht je later weer nieuwe onderdelen tegenkomen, dan kan je weer zo’n mini-buggy in elkaar zetten. Zo merken we steeds meer de achterliggende RPG-elementen van RAGE, van het bijhouden van je inventaris tot het upgraden van wapens en je voertuigen.

Ten slotte kwam er nog even een leuke gadget aan bod: een kleine robot-spin annex turret die tactisch geplaatst werd om af te rekenen met een groep mutanten. In dit stuk kwam de AI van de vijanden goed naar voren, want met wat flankeerbewegingen lukte het ze om de turret van dichtbij kapot te schieten. Id Software steekt veel tijd in een slimme AI, maar ook in de variatie van de verschillende vijanden. Je zult dus niet steeds op eenzelfde manier worden aangevallen. Dit is overigens wel iets waar ik nog een beetje terughoudend over ben. Het was zeker zichtbaar dat andere vijanden zich anders gedragen, maar daar staat tegenover dat het in veel gevallen behoorlijk scripted lijkt. Ze komen altijd op hetzelfde moment van dezelfde plek en het is dan ook nog maar de vraag in hoeverre ze echt in andere omgevingen ook van hun slimme AI gebruik zullen maken, of dat ze gewoon als de bekende kleiduiven wachten op wat kogels.

Voorlopige conclusie

RAGE moet de ideale shooter-race-RPG hybride worden van het najaar van 2011. De actie ziet er tof uit, grafisch is het nu al om van te smullen en de ontwikkelaar heeft gewoon nog een jaar de tijd om alles verder uit te werken en te optimaliseren. Je hebt diverse coole gadgets tot je beschikking, je kunt zelf handige dingen in elkaar knutselen, er zijn veel brute en bloederige confrontaties mogelijk en je hebt genoeg lomp wapentuig om de wereld van RAGE op jouw manier onveilig te maken. Er zijn nog wel wat kleine kanttekeningen te plaatsen en ik ben ook zeer benieuwd naar de variatie die men qua missies gaat verzorgen, zodat de game ook voor vele uren interessant blijft. Mijn aandacht hebben ze in elk geval en ik kan niet wachten om hier meer van te gaan zien…

  1.   
    RemcoBluB's avatar

    nice preview guys!

  2.   
    Rise Against's avatar

    Dit zijn de soort shooters waar ik van hou! In plaats van zich alleen op de multiplayer te focussen zoals bij Call of Duty, waardoor de singeplayer kort en standaard is, wordt dit een shooter waar de singleplayer echt een grote rol speelt 🙂

  3.   
    Fox's avatar

    je hebt heel veel spelen waar singleplayer nog een grote spelen hoor.. maarja dit heeft denk ik ook wel een co-op 😛 dat wordt wel grappig

  4.   
    MaTriX's avatar

    Lijkt me een geweldig spel, ben aan de ene kant blij dat het pas volgend jaar komt want er komt nog teveel uit dit jaar.

    BTW Mooie preview Michiel.

  5.   
    RoHoutje's avatar

    nice! 😀

  6.   
    M@tthijs's avatar

    Fallout 3 vond ik te kleurloos, maar dit kan een apocalyptische shooter worden die wel hoge ogen bij mij gooit. 8)

  7.   
    The Nostra NL's avatar

    Deze shit moet ik zoooo zwaar hebbe hebbe hebbe!!!

  8.   
    Houserz's avatar

    Het spijt me maar ik heb de trailer gezien van deze game en wat gameplay beelden en als je niet beter weet zou je er zeker van zijn dat je Boarderlands zit te spelen.