Harry Potter and the Deathly Hallows – Part 1

De nieuwe Harry Potter-film wordt in twee delen uitgebracht en dit is ook met de game het geval. Op de Gamescom heb ik even met Harry Potter and the Deathly Hallows – Part I kunnen spelen. Ik heb op de stand van EA een deel van het verhaal gezien en een extra spelmodus, die met Kinect werkt, kunnen spelen.

Het belangrijkste van een Harry Potter-game is natuurlijk de verhalende modus. De sfeer, het Harry Potter-gevoel, de leuke feitjes en het verhaal, het moet allemaal kloppen. Electronic Arts heeft hiervan een klein deel aan ons laten zien. Het level dat we te zien kregen speelde zich af in een donker dorpje waar veel Dooddoeners (de vijanden) aanwezig waren. Het viel meteen op dat dit Harry Potter-spel veel volwassener is dan zijn voorgangers. De stijl van de graphics is wat realistischer en grauwer, de vijanden zien er eng uit en de acties die je uitvoert zijn niet meer van het kaliber ‘beweeg je toverstaf en win’. Deze volwassenheid past goed bij het verhaal, want Harry en zijn vrienden zijn ook volwassen geworden. De groep bevindt zich niet meer tussen de redelijk veilige muren van de school Zweinstein en de dreiging van de vijand is nu meer dan ooit aanwezig. Daarnaast is de moraal van het verhaal ook een tikkeltje serieuzer, want dit is het moment dat Harry zijn aartsvijand Voldermort voor eens en voor altijd moet verslaan.

Donker dorpje

In het level dat we te zien kregen maakte Harry gebruik van zijn onzichtbaarheidsmantel. In de boeken en de films kan deze mantel onbeperkt worden gebruikt, maar in de game is het gebruik hiervan gelukkig iets uitdagender. Als Harry onzichtbaar is tijdens het bewegen loopt er namelijk een metertje af, die weer oplaadt als hij stil staat. Dit metertje loopt ook nog eens sneller af als je dichterbij een vijand komt en als de meter leeg is zal Harry niet meer onzichtbaar zijn. Onzichtbaar zijn is daarom niet meer een gegeven, maar meer een tactisch spelletje. Tijdens de speelsessie die wij kregen te zien moest Harry eerst door een poort sluipen, die werd beveiligd door twee Dooddoeners. Om deze vijanden af te leiden schoten we eerst enkele toverspreuken af. De Dooddoeners gingen op onderzoek uit, waardoor Harry onder zijn onzichtbaarheidsmantel door de poort kon sluipen.

Vervolgens kwamen we twee vijanden tegen die in gesprek waren. Eerst luisterden we het gesprek af en daarna sloop Harry naar één van de twee om hem van achteren aan te vallen. Dit trucje werkte, maar bleef bij zijn vriend niet onopgemerkt. Door middel van de mantel konden we echter snel ontsnappen en de andere dooddoener via een andere weg aanvallen. Wat hierbij meteen opviel is dat Harry zijn vijanden niet doodt. Net als Batman worden de vijanden wel uitgeschakeld, maar niet op een dodelijke manier. Dit soort details kloppen helemaal met het verhaal van Harry Potter en het is mooi om te zien dat Electronic Arts hier op let. Natuurlijk zullen hier en daar aanpassingen gedaan moeten worden aan het verhaal en de details van Harry Potter, maar hier ontkom je niet aan bij het maken van een game.

Kinect blamage

Na de presentie van de verhalende modus kon ik zelf ook nog even met de game aan de slag. Het ging hier om een extra modus die met Kinect werkt. De ontwikkelaar liet zien hoe je doormiddel van handgebaren verschillende toverspreuken kan doen, maar helaas zag dat er nogal klunzig uit. Soms pakte Kinect of het spel erg duidelijke handgebaren simpelweg niet op en het gooien van een flesje met een toverdrank (door een onderhandse gooibeweging te maken) lukt zelf de ontwikkelaar helemaal niet. Mij ging het wonderbaarlijk iets beter af (en daar was de iets beschaamde ontwikkelaar heel blij mee). Met een kleine glimlach op mijn gezicht versloeg ik de verschillende vijanden zo snel mogelijk. Ik had echter ook zo nu en dan het probleem dat een heel duidelijk gebaar niet werd opgepikt. Een ander probleem met deze modus is het richten. Je kunt namelijk alleen naar links, rechts of het midden richten en hierdoor wordt het je wel heel makkelijk gemaakt. Of dit door beperkingen van Kinect komt of door een keuze van de ontwikkelaar is mij niet duidelijk. Al heb ik wel meer Kinect-games gezien die dit probleem hebben. Begrijp me overigens niet verkeerd. Ik vond de modus best leuk, maar het is niet iets wat ik drie keer achter elkaar ga doen.

Voorlopige conclusie

Harry Potter and the Deathly Hallows – Part I is een andere game dan we van de serie gewend zijn. Het spel is veel volwassener geworden en speelt zich in een andere setting af. Geen schoolbanken meer, maar donkere dorpjes, grauwe heuvels en enge bossen komen dit keer aan bod. Elecronic Arts let goed op de details die bij Harry Potter belangrijk zijn en heeft met dit laatste boek een spannend verhaal te vertellen. Met de verhalende modus zit het dus wel goed. De extra modus met Kinect was echter niet nodig geweest. Het klinkt heel leuk om door verschillende gebaren toverspreuken te doen, maar de uitwerking is iets anders. Problemen met het oppakken van bewegingen en een heel erge on-rails opzet, zorgen voor het feit dat deze modus waarschijnlijk niet langer dan één of twee keer leuk lijkt te blijven.

  1.   
    THE-DUTCH-GUY's avatar

    zon tv als op die 2 screens moet ik hebben!!!!!! 8) 8) 8)

  2.   
    morkop006's avatar

    dat coop vind ik wel orgineel gedaan 🙂

  3.   
    limsma's avatar

    lijkt mij wel een leuke game

  4.   
    i_yell0wi7's avatar

    Deze lijkt me echt gaaf vooral met kinect!

  5.   
    RoHoutje's avatar

    oh vet! ik ga hem halen op de ps3! (als ie daarop uitkomt)

  6.   
    DGonlag2's avatar

    Ik weet niet zeker of ik hier nou blij mee moet zijn…
    Aan de ene kant is iets meer actie en realiteit wel leuk, maar ik heb toch altijd van de vroegere harry potter games genoten. Hoe ze waren vond ik juist leuk, maar we zullen zien, het kan heel goed uitpakken!

  7.   
    MaTriX's avatar

    Mooi geschreven Richard, dit was wel te verwachten van je gezien je in de GN Tour enorm te spreken was over deze game dus een preview kon niet uitblijven.

    Enige wat ik jammer vind is dat tie in 2 delen verschijnt, ik hoop dat er tussen deel 1 en 2 niet een te lange tijd zal zitten.

  8.   
    DutchFreeze's avatar

    Tja leuk, maar Motion controls zal imo altijd een faal blijven.

    Het kan op den duur miss wel goed gaan werken enzo, maar ik ga echt niet in de huiskamer een beetje onzichtbare spreuken af staan vuren.

    @Matrix:
    De film komt ook in 2 delen heb ik gehoord. Ook erg jammer. Maarja de grote bazen van ?Walt disney? vinden geld blijkbaar belangrijker dan een gewoon een superfilm neerzetten zoals de andere 3 (de 1e 2 films vond ik lame).

  9.   
    Rijstekorrel's avatar

    BandOfBrothers schreef, "oh vet! ik ga hem halen op de ps3! (als ie daarop uitkomt)"

    Ja natuurlijk komt die op de Ps3 is toch logisch het is ea games, Ze brengen alle spellen op consoles/handhelds altijd uit en de pc ook meesta;.
    En de vorige delen waren ook op de ps2/ps3 dus ja waarom deze niet

  10.   
    Rijstekorrel's avatar

    DutchFreeze schreef, "Tja leuk, maar Motion controls zal imo altijd een faal blijven.
    Het kan op den duur miss wel goed gaan werken enzo, maar ik ga echt niet in de huiskamer een beetje onzichtbare spreuken af staan vuren.
    @Matrix:
    De film komt ook in 2 delen heb ik gehoord. Ook erg jammer. Maarja de grote bazen van ?Walt disney? vinden geld blijkbaar belangrijker dan een gewoon een superfilm neerzetten zoals de andere 3 (de 1e 2 films vond ik lame)."

    Ze hebben expres 2 delen gedaan omdat ze er anders zoveel uit moesten halen dat het niet leuk meer is, Ik ben ook blij dat ze dit nu een keer gedaan hebben.
    En deel 1 en 2 waren wel leuk ze waren anders maar toen was harry nog jong dus gebeurde er nog niet veel.

  11.   
    Neolite's avatar

    Carlos0_0,
    Dat had ook gewoon in 1 bericht gekund.

    Ik ben wel uitgekeken op de Harry Potter games, de films zijn het enigste wat mij nog kan interesseren. De boeken waren leuk om te lezen, alleen om de film nu in twee delen op te splitsen…We zullen zien hoe het gaat uitpakken.

  12.   
    Marijn-8-Gerrard's avatar

    Ik heb het boek gelezen en het verhaal maakt het de gameontwikkelaars wel heel makkelijk een leuke en spannende game te maken, dit wordt misschien wel de eerste harry potter game die ik ga spelen.

  13.   
    mastertje's avatar

    MaTriX schreef, "Mooi geschreven Richard, dit was wel te verwachten van je gezien je in de GN Tour enorm te spreken was over deze game dus een preview kon niet uitblijven.
    Enige wat ik jammer vind is dat tie in 2 delen verschijnt, ik hoop dat er tussen deel 1 en 2 niet een te lange tijd zal zitten."

    Film deel 2 komt dacht ik in maart in de bios, dus het is te verwachten dat de game ook ergens in maart komt;)

  14.   
    Rijstekorrel's avatar

    Ik vind het spel echt tegen vallen.
    Je heb het begin daarna ga je 1 lange route volgen heb je dat gedaan ga je iemand volgen en dan loop je zowat die hele route de zelfde weg weer terug. Daarna ga je weer een gedeelte van dat stuk weer de andere kant oplopen en hoppa je ben over het helft van het spel
    In de tussen tijd schiet je alleen maar op een kleine aantal demontors en voornamelijk constant op dooddoeners, Dit is tot nu toe het enige wat ik gedaan heb en ben al over de helft van het spel.
    Je leert allemaal spreuken de enige die je eigen gebruikt is stupify en heel af een toe een andere om iets te verplaatsen of om te blazen( Maar je heb die andere zo goed als niet nodig).
    Ik vind dit dus echt tegen vallen.

    Ik krijg ook op veel website’ als ing enzo een slechte score