Er is één MMO in mijn leven waar ik helemaal gek van ben, maar dan ook ECHT gek van ben. Namelijk Guild Wars. In Europa is dit spel erg populair en ArenaNet en NCsoft hebben er daarom voor gekozen om Guild Wars 2 op de GamesCom voor het eerst aan het grote publiek te tonen. Voor mij en vele andere fans natuurlijk een geweldige kans.
Als je de trailers van Guild Wars 2 hebt gezien dan weet je dat dit geen standaard MMO zal zijn. Een kleinere focus op rollen zoals de healer en tank, doodgaan dat geen straf moet zijn en een dynamische wereld waar je gebeurtenissen echt zal zien en meemaken zijn voorbeelden waardoor de game anders dan een standaard MMO moet worden. Persoonlijk heb ik het ook wel een beetje gehad met de standaard opzet die tegenwoordig door bijna iedere MMO wordt gebruikt. Gelukkig heb ik zelf aan den lijve kunnen ondervinden dat Guild Wars 2 deze trend gaat doorbreken.
Een echte MMO, maar dan anders
Natuurlijk blijft de game in essentie nog een MMO en je zult dus bekende elementen tegenkomen. Zo heb je onderin je scherm nog gewoon een bar met skills en gebruikt de game ook de bekende MMO-controls. Door de andere kijk van ArenaNet op het genre voelen echter zelfs de bekende elementen toch anders aan. Zo is het kiezen van skills anders dan we gewend zijn. Spelers kunnen in totaal tien skills meenemen (in Guild Wars was dit maximaal 8 skills), maar niet alle skills kunnen zelf gekozen worden. De eerste vijf skills op je bar worden namelijk bepaald door enkele factoren, waarvan het wapen dat je draagt de belangrijkste is. De andere vijf skills kun je wel zelf kiezen, al mag er maar één elite skill tussen zitten en moet je minimaal één specialistische healing skill kiezen. Dit lijkt misschien niet een al te drastische verandering, maar het heeft echter een grote impact op de gameplay. Wapen- en skillkeuzes zijn hierdoor namelijk veel meer verbonden aan elkaar. Tel hierbij op dat je tijdens het vechten van wapens en dus vijf skills kunt wisselen en je hebt een mooi nieuw skill-systeem staan.
Een andere verandering waar je tijdens het spelen veel van zal merken, bevindt zich in de wereld van de game. Deze is namelijk helemaal open en niet meer zoals in de eerste Guild Wars instanced. Je kunt vrienden overal ontmoeten en overal met ze heengaan zonder dat je een eigen map moet laden (niet instanced). Dit doen natuurlijk veel meer MMO-games, maar toch is ook de wereld in Guild Wars 2 anders dan we gewend zijn. Neem bijvoorbeeld het ontdekken van quests. In menig MMO staat er een NPC met een uitroepteken boven zijn hoofd die vervolgens via een lap tekst zijn probleem uitlegt. In Guild Wars 2 gaat dit helemaal anders. Op de map zijn er namelijk punten te vinden waar je mogelijk iemand kan helpen. Als je hier aangekomen bent kunnen er verschillende taferelen voorkomen. Zo zal het kunnen zijn dat een boer inderdaad hulp kan gebruiken met iets onschuldigs, maar het kan ook zijn dat deze boer aangevallen wordt door een groep vijanden. Deze aanval zul je ook echt zien gebeuren en triggert je meteen om de boer te helpen. Quests zullen namelijk niet meer van het kaliber lees deze tekst, dood tien orks en kom terug zijn, maar worden altijd visueel aangekondigd. Je ziet het probleem in één oogopslag.
Het leuke voor de Guild Wars-fans is ook dat de wereld bekend is. Het spel speelt zich namelijk in hetzelfde werelddeel als de eerste Guild Wars game af, maar dan ongeveer 250 jaar later. Herkenbare plekken komen in nieuwe vorm voorbij, maar er zullen ook genoeg nieuwe omgevingen te vinden zijn. De kaart van de game is namelijk flink uitgebreid met nieuwe gebieden en er kan nu zelfs onderwater worden gezwommen. Door het zwemmen zijn er zelfs nieuwe gebieden te ontdekken in de omgevingen die we al vaak voorbij hebben zien komen.
Nog meer vernieuwing
Waar ik helemaal verbaasd van stond tijdens mijn speelsessie was de bewegelijkheid die je als speler tijdens het vechten hebt. Bij het gebruik van skills hoef je niet meer stil te staan, maar kun je gewoon heen en weer rennen en het is ook nog eens mogelijk om aanvallen te ontwijken via een dodge. Het vechten voelt dan ook heel dynamisch en snel aan. Als Elementalist ren je nu bijvoorbeeld over het veld om hier en daar wat schade te doen, maar ook om spelers te ondersteunen. De rollen van healer en tank zijn in deze MMO namelijk veel minder belangrijk. Iedereen kan elkaar ondersteunen met verschillende skills, al is een Monk natuurlijk nog wel heel sterk in het healen van het team. Uren staan roepen om een tank en healer voor een missie is echter niet meer nodig.
Een andere vernieuwing waar ik erg over te spreken ben, is de mogelijkheid om je eigen verhaal te creëren. Vaak is het in een MMO zo dat je één standaard verhaal volgt, maar in Guild Wars 2 kan iedereen hier zijn eigen keuzes in maken. Bij het maken van een karakter begint dit proces al, want hier moet je tien vragen beantwoorden. Ben je van adel of kom je uit een arme familie? Daarnaast zul je tijdens het spelen van de game ook keuzes moeten maken. Dit kunnen hele simpele vragen zijn, maar ook erg belangrijke plottwisten. Het doel is dat geen enkel karakter dat je speelt hetzelfde verhaal meemaakt en dat is toch iets wat ik in een MMO miste. De keuzes die je maakt hebben trouwens ook nog invloed op iets anders. Elke speler heeft namelijk zijn eigen deel in zijn thuisstad (deze is wel instanced) en dit deel van de stad zal door jouw keuzes veranderen.
Voorlopige conclusie
Guild Wars 2 bevat eigenlijk zoveel nieuwigheden dat ik nog wel uren door kan typen. Zo zijn er nog de vier verschillende rassen die je kunt spelen, de nieuwe stijl van de cutscene’s, de account-based achievements, het maximum level dat nu tot de 80 gaat, de dag- en nachtcyclus en nog VEEL meer. In de presentatie die ArenaNet mij gaf, kreeg ik bijna anderhalf uur aan gameplay te zien en mijn hart als fan ging tekeer. Alles is nieuw, maar toch in de stijl die ik van Guild Wars gewend ben. ArenaNet heeft nu al een zeer mooie en vernieuwende MMO klaar staan, waar ik als fan ontzettende veel zin in heb. Heel veel mensen, ook de niet-fans, kunnen hier heel veel plezier aan gaan beleven en dat ook nog eens zonder maandelijkse kosten. Kom maar op met die béta en tot die tijd blijf ik in mijn hoofd in euforie rondjes om de GamesComstand van Guild Wars 2 rennen.
Nu ben ik (de schrijver van deze preview) een groot fan van de Guild Wars-games, maar hoe is het spel voor een gamer die nog niet met deze MMO bekend is? Hiervoor heb ik Tom ook de presentatie ingetrokken en hieronder lees je kort wat hij van het spel vindt.Als het om MMORPG’s gaat, ben ik echt een n00b, zoals MMO-vakmensen dat wel eens zeggen. Ik heb de World of Warcraft-trein gemist en ook games als de eerste Guild Wars zijn mij compleet ontgaan. Het heeft natuurlijk ook wel een reden waarom ik de massive multiplayer online role playing games niet altijd heb zien zitten: ik voel me er altijd zo nutteloos in. De werelden zijn weliswaar altijd drukbevolkt, maar de mensen betekenen in praktijk helemaal niets. Iedereen doet dezelfde quests keer op keer en er komt nooit een einde aan. Doe je iets voor een NPC? Het maakt niets uit, de andere spelers moeten hetzelfde een minuut later toch weer doen. Dat is de reden waarom MMORPG’s me nooit echt compleet bevallen. Ik was echter wel helemaal verkocht toen Richard en ik een uurtje bij ArenaNet door mochten brengen om Guild Wars 2 te checken. Deze game gaat de term MMORPG compleet omver gooien. Spelers maken wel degelijk uit in de wereld van Guild Wars 2 en zelfs de saaie combat en tekstuele quests zijn verdwenen in deze game. Geen nutteloze quests meer: wat er gebeurt, dat kun je zien en wat je kunt zien, dat kun je doen! De dames en heren van ArenaNet hebben mijn zegen en Richard’s Elemtalist kan ook rekenen op wat back-up van mijn Human Archer. Nieuwelingen in het genre hoeven niet te schromen, want het ziet er naar uit dat deze MMO voor iedereen interessant is.