R.U.S.E. Hands-on

Alweer anderhalf jaar geleden was ik bij de onthulling van R.U.S.E in Amsterdam. Inmiddels is er veel meer over het spel bekend geworden en heeft iedereen de multiplayer bèta uit kunnen proberen. Nu heb ik de game op het kantoor van Ubisoft nog een keer mogen checken en dit keer om de singleplayer eigenhandig uit te proberen.

Een mooie mix

Zoals ik in mijn eerste preview al schreef is R.U.S.E. een mix tussen Google Earth, Risk en Poker. Een moeilijke, maar ook een erg mooie mix, die zowel in de multiplayer als in de singleplayer een grote rol speelt. Vooral het Google Earth gedeelte, het in en uit zoomen op de map, heb ik dit keer erg goed kunnen zien. Bij de onthulling werkte dit allemaal nog een beetje stroef, maar ontwikkelaar Eugen Systems heeft dit nu heel goed werkende gekregen. Als je helemaal bent uitgezoomd zie je een tafel met daarop het gehele level en alle units die als mieren heen en weer krioelen. Je kunt steeds verder inzoomen om meer details te zien en specifiekere orders aan verschillende units te geven. Dit heen en weer zoomen gaat erg vloeiend, al zie je zo nu en dan wel wat popups. Het zoomen is ook een integraal onderdeel van de gameplay. Op uitgezoomd niveau (op de tafel) bepaal je de algemene strategie, zoals het aanvallen van de noordelijke flank van de vijand, een stuk verder ingezoomd (tot ongeveer het middelste zoomniveau) bouw je jouw basis en units. Nog verder ingezoomd geef je specifieke orders, zoals het aanvallen van een vijandelijk gebouw.

De kenmerken uit Poker en Risk zijn ook een belangrijk onderdeel van de game. Je zult namelijk de vijand moeten verwarren en verrassen (kenmerken van Poker). De vijand doet dit bij jou echter ook waardoor je altijd enkele stappen vooruit moet denken (kenmerk van Risk). De verschillende Ruses helpen hierbij. Dit zijn speciale krachten die je tijdens het spelen een aantal keer kunt gebruiken. Zo is er een Ruse die alle vijandelijke units in een bepaald gebied onthuld en een Ruse die een leger met dummy’s op de vijand afstuurt. In een singleplayer missie die ik speelde heeft het gebruik van een Ruse mijn verlies weten om te keren in een winst en het blijkt dus maar dat deze krachten een belangrijk onderdeel van de game zijn. De vijand was mijn basis namelijk flink aan het aanvallen, maar het leek er op dat ik deze aanval wel af kon slaan. Om zeker te weten dat de vijand niet van een andere flank zou komen gebruikte ik de spionage Ruse. Het bleek inderdaad dat de vijand aan de zuidelijke kant (waar ik mijn Ruse gebruikte) een leger aan verzamelen was. Ik kon mij op deze aanval voorbereiden en het geheel in een winst om zetten. Zonder het inzetten van deze Ruse was mij dat waarschijnlijk niet gelukt. Natuurlijk zijn er nog veel meer verschillende Ruses die je kunt gebruiken en hierdoor blijft het spel altijd spannend en verrassend.

De singleplayer

Maar goed, dit zijn allemaal nog wat algemene details van het spel die al bekend waren, maar natuurlijk wel van belang zijn. Het was fijn om na de onthulling, die al weer een tijd geleden was, te zien dat het plan dat de ontwikkelaar mij toen liet zien ook echt naar een game is vertaald. Het zijn echter details die de spelers van de bèta van R.U.S.E. al lang weten. Op het kantoor van Ubisoft heb ik daarom juist de singleplayer gespeeld, want hier is minder informatie over vrijgegeven. De singleplayer is opgedeeld in zes verschillende delen die zich elk in een ander land met een ander leger afspelen. In totaal bevat de singleplayer 23 missies en voordat je deze allemaal hebt uitgespeeld zijn er heel wat uurtjes voorbij. Door deze verschillende delen bevat de singleplayer veel variatie en blijft het boeien.

Ook het verhaal is natuurlijk belangrijk in een singleplayer modus. Het was helaas moeilijk om in de korte tijd die ik had te beslissen of het verhaal van het spel aangrijpend en tot op het laatste punt spannend is, maar de cutscenes die ik heb gezien waren erg leuk. Het verhaal dat zich uit de doeken deed was heel erg gericht op het bedenken van strategieën. Perfect om een spannend oorlogsverhaal mee te creëren dus. Ik durf daarom ook wel te zeggen dat het verhaal van R.U.S.E. niet slecht zal zijn. De missies zelf waren op het eerste gezicht wel wat saai. Dit kwam niet zozeer door de opdrachten die ik voorgeschoteld kreeg, maar door de langzame vooruitgang in de missies. Gelukkig kwam ik er al snel achter dat dit door de uitleg van de gameplay kwam. De eerste zes missies bevatten een uitgebreide uitleg en de verdere missies geven je veel meer vrijheid om op je eigen niveau en snelheid te spelen.

Conclusie

Mijn speelsessie met R.U.S.E. heeft mij weten te overtuigen dat de game een spannende, vernieuwende en goede RTS-game gaat worden. We hebben tijdens de bèta kunnen zien dat de multiplayer goed in elkaar zit en nu heb ik meegemaakt dat de singleplayer ook een boeiende speelervaring heeft te bieden. R.U.S.E. heeft mij zelfs zo weten te verbazen dat dit één van de eerste RTS-games is die ik op de console wil hebben. Ik heb het spel namelijk op de Xbox 360 gespeeld en deze deed niet onder voor de ervaring van een RTS-game op de PC. Het geheel was met de controller goed te besturen en tijdens het spelen gingen er totaal geen gedachten dat dit op de PC beter zou zijn in mijn hoofd rond. R.U.S.E. lijkt dus een goed RTS-spel te worden dat zowel op de PC als op de consoles heerlijk is om te spelen.

R.U.S.E. verschijnt 9 september voor de Xbox 360, PlayStation 3 en PC.

  1.   
    MaTriX's avatar

    O leuk ook al september me zoon wordt weer eens verwend , R.U.S.E en ook nog eens Halo reach.

  2.   
    GBA43's avatar

    Vet!:D

  3.   
    Fox's avatar

    wat ik altijd droog vind is dat je gewoon hoort: “the enemy has builded bla bla” dan je ook gewoon alles voorbereiden… ik had die speciale stuff niet eens nodig om defensief te spelen.

  4.   
    Ken2BE's avatar

    9 september al.Heb hele lange tijd niets meer van dit spel gehoort.Ik kan niet meer wachten.WO2,stategie en console 😀 Zit er ook gewoon een skirmisch mode in het spel?

  5.   
    Codename_black's avatar

    Ja.

  6.   
    a88's avatar

    Lijkt me een stoer spel.
    Risk is wel grappig..

  7.   
    Broodbeleg's avatar

    Fox schreef, "wat ik altijd droog vind is dat je gewoon hoort: “the enemy has builded bla bla” dan je ook gewoon alles voorbereiden… ik had die speciale stuff niet eens nodig om defensief te spelen. "

    Tsja, als je alleen sp speelt dan heb je inderdaad geen ruses nodig, de vijand is te dom om te poepen.
    Verder, een turtle speler verliest uiteindelijk altijd als er geen tijdslimieten zijn. 🙂
    De singleplayer lijkt mij dus ook geen zak aan, hoe kan de AI nou niet weten waar je units staan…

  8.   
    Houserz's avatar

    MaTriX schreef, "O leuk ook al september me zoon wordt weer eens verwend , R.U.S.E en ook nog eens Halo reach."

    Je moet meer voor jezelf kopen en niet voor je zoon, laat hem werken voor zn gamepie!

    of sparen van zn zakgeld