Civilization V hands-on

Civilization IV was binnen diens eigen grenzen een bijna volmaakt spel: de balans, de omvang en de algehele uitwerking naderde de perfectie zeer nauw. Een typisch vervolg zou niet erg veel kunnen verbeteren en zou dan tot een zekere stagnatie voor de serie kunnen leiden. Juist daarom heeft het team van Firaxis, onder toeziend oog van de beroemde Sid Meier, het met dit vijfde deel waarschijnlijk over een andere boeg gegooid en probeert het die grenzen te verleggen. Alles wijst erop dat het Meier’s team wederom gaat lukken om een pareltje af te leveren dat nieuw maar tegelijkertijd ook vertrouwd aanvoelt.

Fris maar vertrouwd

De Civilization-games proberen sinds 1991 spelers in de huid te laten kruipen van beroemde wereldleiders om vervolgens het eigen rijk in alle opzichten te laten floreren vanaf het stenen tijdperk tot de geavanceerde technologie. Tijdens deze reis bepaal jij wat voor politiek systeem jouw heerschappij kent en dienen er uitvindingen te worden gedaan. Op een speelveld van vierkante tegels en met behulp van een turn-based systeem voer je eenheden aan en bestuur je steden. Dit hele principe was voor elk Civilization-deel hetzelfde en werd voor elk deel steeds weer uitgebreid, maar hierdoor werd het geheel ook steeds ingewikkelder en was het voor nieuwkomers van de serie bijna onmogelijk om het spel echt te doorgronden. Met dit vijfde deel worden enkele fundamentele veranderingen doorgevoerd en wordt ook gepoogd de instapdrempel lager te maken dan ooit. Tegelijkertijd mogen de ervaren spelers niet klagen, want voor hen is er nog meer diepgang te vinden.

De eerste in het oog springende verandering is het geheel nieuwe, frisse uiterlijk. Tezamen met de versimpelde interface is het eenvoudiger te begrijpen wat er precies gebeurt en wat er dient te gebeuren. Rechtsonder in beeld staan nu belangrijke gebeurtenissen en enkele veelgebruikte commando’s van eenheden zijn nu linksonder in het scherm te vinden. Ook wordt de beginnende Civ-speler niet direct in het diepe gegooid doordat er een duidelijk tutorial-systeem is toegevoegd. De adviseurs, die raad verschaffen zoals we dat kennen van Civilization III, zijn namelijk teruggekeerd en geven, daar waar nodig, hun tips over alle verschillende aspecten van het spel. Veteranen zullen blij zijn met de optie om alleen daar waar veranderingen ten opzichte van de voorgaande delen zijn hulp en ondersteuning te krijgen.

Run to the hills

In de eerdere Civilization-delen kenmerkte het speelveld zich door vierkante vlakken, maar daar zaten nogal wat haken en ogen aan. Doordat er ook schuin gelopen kon worden was het, door continu schuin te lopen, mogelijk even snel te reizen als dat je recht op je bestemming afloopt en dat is niet erg realistisch. In Civilization V krijgen we nu zeshoeken voor onze kiezen. Door deze nieuwe geometrische vormen lijkt het speelveld nu minder op een met hokjes gevulde kaart en loopt de gehele omgeving meer vloeiend in elkaar over, maar het is ook een noodzaak vanwege het nieuwe gevechtssysteem.

Het hele gevechtssysteem is op de schop gegooid waardoor er minder sprake is van kansberekening en meer van de eigen strategie, iets dat bij de eerdere delen toch voor flink wat frustratie wist te zorgen. Een gigantisch aantal units op één veld, oftewel de beruchte stack of doom, behoort nu definitief tot het verleden, want op elke zeshoek mag één militaire en één niet-militaire eenheid staan. Blokkeren van vijanden, vrienden en eigen eenheden is nu dus goed mogelijk en er dient daarom goed nagedacht te worden waar je je manschappen positioneert. Dat wordt nog eens versterkt door het feit dat er nu een duidelijk verschil zit tussen eenheden die op korte- en op lange afstand kunnen aanvallen. Daarnaast is in de vijfde telg van de serie het gebruik van de omgeving en de juiste positie van soldaten belangrijker dan ooit. Een aanval vanuit een heuvel zorgt er bijvoorbeeld voor dat je units in geen tijd worden opgedoekt en als er boogschutters achter een heuvel staan kunnen ze niet over diezelfde heuvel schieten. Tevens zijn steden moeilijker te veroveren doordat steden zelf, zonder legers, invallers kunnen bombarderen met een pijlenregen en deze, naar mate het spel vordert, een steeds grotere verdediging opbouwen.

Steden en diplomatiek

Een andere grote verandering is het bestaan van de zogeheten stadstaten, ofwel de City States. Met deze door de AI bestuurde steden kan worden gehandeld of ze kunnen aan je rijk worden toegevoegd na een succesvolle veroveringstocht. Door met City States te handelen is het eenvoudiger om grondstoffen te krijgen die jouw rijk niet bezit, iets dat essentieel is om jouw steden sneller te kunnen laten groeien en de inwoners meer tevreden te maken. Elke door de AI-bestuurde stad kenmerkt zich door een eigen specialiteit. Militaire steden bijvoorbeeld kunnen, als je hun bondgenoot bent, je van eenheden voorzien, terwijl de andere typen je andere bonussen verschaffen. Grappig is dat de City States ook onderling oorlog voeren en opdrachten geven aan de spelers. Barbarenstammen die een gevaar vormen dienen uit de weg te worden geruimd, wat zich inruilt voor invloed over de desbetreffende stadstaat.

Niet alleen de diplomatiek met de nieuwe stadstaten is aangepast, maar ook de wereldpolitiek heeft veranderingen ondergaan. Elke wereldleider heeft meer dan ooit eigen karaktertrekken en het geheel wordt persoonlijker gepresenteerd doordat de leiders je in hun eigen taal aanspreken. Over het algemeen zijn de meeste van de chefs toch net wat agressiever geworden ten opzichte van Civilization IV, iets dat de voortgang van het spel ten goede komt. Jij bent ditmaal namelijk niet ongeveer de enige die oorlogen aan het voeren is.

De keerzijde

Toch was niet alles zoals het had moeten zijn, want het spel draaide namelijk niet altijd ideaal: enkele opstartproblemen werden ondervonden en ook grafische bugjes waren nog aanwezig. Ook is het wel even schrikken als je een gigantische scala aan wereldleiders en volkeren gewend bent van Civilization IV en diens twee uitbreidingen en het in het vijfde deel weer met een relatief klein aantal van achttien personen moet doen. Overigens waren de multiplayer-component en de mods nog niet beschikbaar en zijn dat dus aspecten waar we nog niks van weten.

Voorlopige conclusie

De preview-versie die ik onder handen mocht nemen heeft over het algemeen een zeer goede indruk achter weten te laten. Bijna alle sterke aspecten van de voorgaande delen zijn aanwezig met tegelijkertijd genoeg toevoegingen om het geheel interessant te houden. Doordat het spel zowel de nieuwkomer als de veteraan bedient kunnen straks nog meer mensen van de serie genieten. Ook de verslavende factor is weer aanwezig en er zullen dus zeker weer veel mensen meerdere nachten doorhalen om wederom dat rijk uit te kunnen breiden of om die ene tegenstander nu voorgoed van de aardbodem te laten verdwijnen. Ach toe, nog één beurtje alsjeblieft?

  1.   
    Ramses's avatar

    Zucht… moet ik die ook weer gaan kopen 👿

  2.   
    desxeon's avatar

    Lijkt me wel een leuke Game 🙂

  3.   
    H4RDSTYLE's avatar

    Ziet er grafisch wat saai uit.

  4.   
    NLkevvNL's avatar

    H4RDSTYLE schreef, "Ziet er grafisch wat saai uit. "

    weer zown zeikerd

  5.   
    a88's avatar

    Ziet er goed uit.

  6.   
    H4RDSTYLE's avatar

    NLkevvNL schreef, "

    ”H4RDSTYLE” schreef, "Ziet er grafisch wat saai uit. "

    weer zown zeikerd"

    Wat is dat nou voor een reactie? Met verkeerde been uit bed gestapt ofzo? 😆
    Anyway, ik vind dat het er grafisch saai uitziet. Dat is mijn mening. 8)

  7.   
    Codename_black's avatar

    Onderbouw je mening eens, dan krijg je niet zo van die reacties.

  8.   
    H4RDSTYLE's avatar

    Onderbouwen? het ziet er gewoon saai uit. Wat moet ik dan verder uitleggen?

    Maar reacties zoals van die slimme gabbertje zullen wel normaal zijn hier. 😆

  9.   
    Fox's avatar

    H4RDSTYLE schreef, "Onderbouwen? het ziet er gewoon saai uit. Wat moet ik dan verder uitleggen?
    Maar reacties zoals van die slimme gabbertje zullen wel normaal zijn hier. 😆 "

    je weet dat civilization helemaal niet bedoelt is om mooi te zijn? toen ik het speelde waren alle partijen zo beetje het zelfde als uiterlijk. hier zie je ter minsten verschil. en btw? ooit zo spel gespeeld? na dat je lang genoeg gespeeld hebt let je niet eens meer op het uiterlijk.

  10.   
    H4RDSTYLE's avatar

    Fox schreef, "

    ”H4RDSTYLE” schreef, "Onderbouwen? het ziet er gewoon saai uit. Wat moet ik dan verder uitleggen?
    Maar reacties zoals van die slimme gabbertje zullen wel normaal zijn hier. 😆 "

    je weet dat civilization helemaal niet bedoelt is om mooi te zijn? toen ik het speelde waren alle partijen zo beetje het zelfde als uiterlijk. hier zie je ter minsten verschil. en btw? ooit zo spel gespeeld? na dat je lang genoeg gespeeld hebt let je niet eens meer op het uiterlijk. "

    ja, ik weet dat Civ het van gameplay moet hebben, alleen vind ik dat hedendaagse games ook wel een leuk uiterlijk mogen hebben, dus een beetje mooie graphics. En natuurlijk heb ik wel eens een Civ game gespeeld. 😀

  11.   
    WesterW's avatar

    Ik heb het spel getest op een nieuwe PC met een HD-monitor en ik moet zeggen dat het er, ondanks de aanwezige bugjes, gewoon goed uitziet. Het is simpelweg overzichtelijk en duidelijk, maar toch ook mooi genoeg om naar te kijken. Perfect voor een Civilization-titel in ieder geval.

  12.   
    asterixfan's avatar

    Net zoals bij elke civilization game ziet het er weer eens erg strak uit.
    Ik kan niet wachten om hem te gaan kopen!!!