Dragon Quest IX: Sentinels of the Starry Skies

Net zoals zijn voorgangers is Dragon Quest IX een turn-based RPG, vergelijkbaar met Final Fantasy, echter minder sterk verhaalgedreven. Je neemt de rol aan van een Celestriaan, wiens taak het is om zijn/haar eigen dorp te beschermen. Het is aan jou om goede daden te verrichten, die beloond worden met dankbaarheid in de vorm van kristallen. Na een hevige schok stort je vanuit de hemel neer op de aarde en verlies je al je krachten, die je met behulp van zojuist genoemde kristallen moet herstellen. Dit zorgt voor een episch avontuur, waarin je het land doorkruist om mensen te helpen en je voormalige status als Celestriaan te herstellen.

Klassenstrijd

Beginnend in Dragon Quest IX maak je een custom personage, dat altijd start binnen de Minstrel-klasse. Deze klasse combineert standaard wapens met offensieve en defensieve spreuken, waaronder ook genezing. Je bent voor de eerste twaalf uur gebonden aan deze klasse, daarna krijg je de keuze om van klasse te veranderen. Wanneer je dit doet, wordt je echter wel geforceerd om met de gekozen klasse opnieuw te beginnen op level 1, waarbij je oude klasse wordt opgeslagen. Pas na zo’n 20 uur komen de sterkere klassen aan bod, waardoor ik aanraad om tot die tijd als Minstrel te blijven spelen.

De verschillende klassen spelen allemaal een grote rol in Dragon Quest IX, want het geheel is ontworpen voor maximaal vier spelers. Je kunt alles solo doorhalen, maar dit is voor de eerste keer niet aan te raden. Wanneer je de game een tweede maal begint, dán is het voor de extra uitdaging leuk om solo te spelen. In je eentje verkrijg je veel meer experience points en groei je dus ook veel sneller. Met meerdere personages worden de punten natuurlijk onderling verdeeld, afhankelijk van de levels en de hoeveelheid schade die tijdens het gevecht wordt toegebracht.

Na ongeveer twee uurtjes is het mogelijk om met vrienden de game lokaal te spelen, echter niet online. Mocht je dus geen vrienden bij de hand hebben, dan kun je een groepje huurlingen meenemen. Deze zijn qua uiterlijk en klasse volledig te customizen, maar je kunt ook kant-en-klare karakters kiezen. Je kunt de A.I. zelf besturen of een bepaalde tactiek laten hanteren, maar het is aan te raden om zelf de controle te behouden. Het is in ieder geval verstandig om, zodra het kan, direct A.I. op te nemen in de groep, want als je pas later besluit om dit te doen, kost het veel tijd om de personages op een gelijk level te krijgen als dat van jezelf. Ze zullen anders dus veels te zwak zijn om ook maar überhaupt te kunnen assisteren.

Veelzijdige ervaring

De missiestructuur van Dragon Quest IX is heel simpel: bezoek elk dorp en neem daar missies aan. Naast missies om het verhaal voort te zetten, bevat de game natuurlijk ook belonende submissies. De grotere missies bestaan veelal uit het gaan naar locatie A, om persoon B te redden van baas C. Hierdoor verdien je weer de nodige experience points om levels te kunnen groeien. Per level krijg je automatisch punten toegediend aan je aanval, verdediging en andere stats. Dit gebeurt dus automatisch, je hebt hierover geen controle. Je kunt weer wel zelf verdiende punten besteden aan vechtstijlen, om jezelf te verbeteren met zwaarden, speren, schilden enzovoort.

Zoals het een ware RPG betaamt, richt je je als speler natuurlijk op het continu verbeteren van je uitrusting. Dragon Quest IX hanteert dezelfde, verslavende formule en in elke stad krijg je dus weer betere wapens en bepantsering. Let er wel op dat zodra je een speelstijl hebt gekozen, het belangrijk is om ook bij die speelstijl te blijven. De punten die je daar in hebt gestopt, gaan anders natuurlijk verloren en dan behaal je simpelweg minder schade met het nieuwe wapen. In het geval van een solo avontuur is het van uiterst belang om up-to-date te blijven qua uitrusting en speciale technieken.

Dit is vooral van belang na de vierde/vijfde baas, want dan begint de game een tikkeltje pittiger te worden. Vooral doordat de bazen je plots kunnen overvallen tijdens een ‘gewone’ missie. Het is veelvuldig gebeurd dat een tussenfilmpje terstond uitliep in een gevecht met een uit de kluiten gewassen monster. Na een kerker te hebben doorgehaald, ben je vaak echter door je mana heen wanneer je eenmaal bij een baas bent. Je zult dus eerst moeten herstellen, want naast een duur medicijn is er geen andere manier om die uiterst belangrijke mana te herstellen, iets dat enkel kan in een stad.

Nu is dit niet altijd een zware klus, door de mogelijkheid om te kunnen warpen naar oude steden, maar je zult wel weer moeten teruglopen naar de kerker en wederom de kerker doorhalen (al kan dit meevallen dankzij een handige map op het bovenste scherm van DS). Hier heb je als speler toch zeker niet altijd het geduld voor en het kan soms een spelbreker zijn, waardoor je de DS even opzij schuift en het later maar weer eens probeert. Toch is het niet altijd zo dat je de kans krijgt om te herstellen; het gevecht begint dan direct. Vooral de latere bazen zijn op zulke momenten belachelijk moeilijk te verslaan. De ontmoetingen met normale monsters zijn gelukkig dan weer niet willekeurig, ze lopen gewoon los in de wereld rond. Dit scheelt gelukkig wat frustratie wanneer je terug aan het lopen bent naar de kerker.

Een handjevol plus- en minpunten

In zijn geheel biedt Dragon Quest IX tientallen tot honderden uren gameplay, mede dankzij de multiplayer en simpelweg de verslavende opzet van het genre. Toch mag het geen perfect avontuur zijn, want er is toch een handjevol gebrekkige designkeuzes. Elk personage heeft bijvoorbeeld weinig ruimte voor voorwerpen en het regelen van diezelfde voorwerpen gaat heel erg traag, een bekend probleem van de serie. Tijdens een gevecht kunnen overigens geen voorwerpen gebruikt worden die zich in je algemene zak bevinden, enkel de voorwerpen die de personages bij zich dragen, mits ze niet dood zijn. Beland je dus plots in een baasgevecht en ben je net vergeten om dat ene voorwerp te verplaatsen, dan heb je dus gewoon pech.

Dit doet echter niet af aan de ervaring, je dient simpelweg altijd op je hoede te zijn, tevens een aantrekkingspunt van de game. Als liefhebber van turn-based RPG’s zul je gauw je draai vinden in Dragon Quest IX en voordat je het weet, ben je plots tien uur verder. Ben je echter geen fan van dit genre of hou je niet van het managen van uitrusting en dergelijke, dan raad ik aan om ver uit te buurt te blijven van Dragon Quest IX. Liefhebbers (en ook gewoon nieuwkomers) worden echter omarmd door een stevige soundtrack, bestaande uit oude favorieten en nieuwe nummers, en een presentatie die er met gemak voor zorgt dat Dragon Quest IX visueel de mooiste game op DS is.

Conclusie

Dragon Quest IX is een heerlijke RPG, die ten opzichte van zijn voorgangers wat leuke, nieuwe elementen introduceert. Het is te merken dat de game exclusief is ontwikkeld voor de DS, want het speelt heerlijk weg. Je kunt de game ten allen tijden opslaan en later hervatten, een flink pluspunt voor een handheld-game. Met gemak biedt Dragon Quest IX honderden uren vermaak, vooral met vier man tegelijk is het lachen en grollen. De gameplay is, vooral voor liefhebbers, uiterst verslavend, ondanks wat vreemde designkeuzes. Kortom, dit is een RPG voor iedereen die de komende maanden zoet wilt zijn.

Gamersnet Score

Wat is HOT

  • Zowel solo als samen te genieten
  • Audiovisueel genot
  • Een flinke lading content
  • Geen random encounters!

Wat is NOT

  • Item management is traag
  • Heel veel 'grinden'
  • Een handjevol gebrekkige designkeuzes

9.3

  1.   
    WesterW's avatar

    Ik heb recentelijk Chapters of the Chosen en The Hand of the Heavenly Bride gekocht en ze bevallen zeer goed. Zeker deze eens halen als ik de review lees dus!

  2.   
    Fox's avatar

    als ik een DS had , had ik heb zeker weten gehaald.