StarCraft II bèta: #1 – Battle.net 2.0

Eind deze maand is het zover, want dan arriveert de koning der RTS-games. Ik kan het natuurlijk alleen maar hebben over het langverwachte StarCraft II. Om alvast een duidelijk beeld te scheppen van de game hebben wij de bèta van StarCraft II eens flink onder handen genomen, in zowel de eerste als de tweede fase van de bèta. Het gevolg is een driedelige preview, waarbij dit eerste deel het vernieuwde Battle.net beslaat. Laten we eens kijken waarom Battle.net 2.0 de ultieme ruggengraat vormt voor de online service van Blizzard.

Hetzelfde, maar dan beter

Degenen die nog bekend zijn met het oude Battle.net, zoals gebruikt in Diablo, StarCraft en WarCraft, kunnen beamen dat dit een sterke service was, echter niet zonder de nodige problemen. Tot op heden kan Battle.net nog steeds erg veel lag veroorzaken, de gehele interface is onderhand verouderd en qua gebruikersgemak zit het ook niet lekker meer in elkaar. Battle.net 2.0 brengt hier verandering in, want de service is nu gebruiksvriendelijk en heeft veel meer te bieden. Net zoals het oorspronkelijke Battle.net verschilt per game het uiterlijk van Battle.net 2.0 en de manier waarop deze is geïntegreerd. Het principe van de online service blijft natuurlijk altijd hetzelfde.

Zoals te verwachten maakt StarCraft II dus als eerste gebruik van het vernieuwde Battle.net 2.0 en vereist dus een login, alvorens je kunt spelen. Mocht je echter geen actieve internetverbinding bij de hand hebben, wanneer je bijvoorbeeld op reis bent met de laptop, dan kun je ook een offline modus betreden en alsnog met de singleplayer aan de slag gaan. Dit oogt als een kleine feature, maar laten we wel wezen, het is simpelweg onzin om verbonden te moeten zijn met een online account om een singleplayer-game te kunnen spelen (afgezien van services zoals Steam). Dit zorgt er ook voor dat Battle.net 2.0 minder sterk overkomt als een soort DRM, want dat Battle.net ook een bepaalde vorm van beveiliging is, daar is geen twijfel over mogelijk.

Het voornaamste doel

Het doel van Battle.net 2.0 is om een online netwerk neer te zetten, dat matchmaking, het onderhouden van clans en online games spelen makkelijker moet maken. Om dit te realiseren, heeft Blizzard ervoor gekozen om RealID’s te gaan gebruiken. Een RealID is simpelweg een account waarmee je kunt inloggen op elke Blizzard-game die gebruikt maakt van Battle.net 2.0. Hierdoor hoef je slechts één account te beheren voor al je Blizzard-games. De RealID’s maken het ook mogelijk om een vriendenlijst te onderhouden en clans op te richten. In-game kun je met elkaar chatten, al is de voicechat nog niet van al te beste kwaliteit, en een party vormen met verschillende vrienden. Vooralsnog zijn er echter geen chatrooms of clans, maar Blizzard heeft beloofd om dit later te integreren. Tijdens het verloop van de bèta zijn er ook talloze functies toegevoegd, waardoor er zeker nog meer zullen gaan volgen, ook na de release.

Een ander voordeel van de RealID’s is dat je ook met iemand in-game een gesprek kunt starten, echter nog geen voicechat, die op dat moment een andere Blizzard-game speelt. Als StarCraft II-speler kun je bijvoorbeeld kletsen met iemand die op dat moment World of WarCraft speelt. Dit zorgt er tevens voor dat je gemakkelijker online games kunt opzetten en evenementen kunt starten. Ook kun je dankzij de RealID, die statistieken verzamelt van elke game, gemakkelijker gelijkwaardige tegenstanders vinden. Vooral in StarCraft II is dat een enorme opluchting, want het laatste dat je als beginner wilt meemaken, is dat je moet spelen tegen een opgewonden veteraan die binnen enkele minuten een compleet leger op je deurmat weet te brengen.

Je hoeft daarnaast ook niet bang te zijn dat je tegen een gevreesde Koreaan hoeft te spelen, want voor nu is Battle.net 2.0 regiogebonden. Dit bekent helaas ook dat je als Europeaan niet in staat bent om te spelen met iemand uit Amerika of een ander continent. Waarschijnlijk heeft dit te maken met een handjevol technische limitaties, want de bèta van StarCraft II kent, zelfs tijdens de tweede fase die nu aan de gang is, regelmatig serverproblemen. Ook heerst er online op zijn tijd een aardige lag en wist ik de verbinding met het spel te verliezen. Ik vraag me dan ook oprecht af of Blizzard wel in staat is om de servers en Battle.net 2.0 zelf op tijd te optimaliseren, want de release van StarCraft II staat eind deze maand voor de deur.

Tonnen aan functies

Laten we deze zorgen even opzij schuiven en als laatste kijken naar wat voor functies Battle.net 2.0 zoal in elke game mogelijk maakt. Als eerste natuurlijk een in-game profiel, dat verbonden is aan leaderboards en leagues, achievements en allerlei andere statistieken. In StarCraft II is het bijvoorbeeld mogelijk om nieuwe avatars en andere goodies (zoals decals voor units) vrij te spelen door achievements te behalen. Dit oogt als een kleine feature, maar het is een leuke vorm van replay-waarde. Ook kun je in-game de geschiedenis bekijken van alle matches die je in het verleden hebt gespeeld, replays opslaan en bekijken en jezelf op deze manier alleen maar verbeteren.

Battle.net 2.0 maakt het verder mogelijk om in de toekomst online content aan te schaffen, zoals downloadable content afkomstig van Blizzard, in de vorm van bijvoorbeeld mappacks, decals of speciale avatars. Daarnaast kun je als speler zelf ook content hosten, wat voorlopig enkel zal bestaan uit zelfgemaakte campagnes en mappen. Mocht je nou echt in staat zijn om mappen of campagnes te maken van professionele kwaliteit, dan ben je zelfs in staat om geld te vragen voor deze content, uiteraard met de goedkeuring van Blizzard. Dit spoort natuurlijk een enorme community aan om ijzersterke mappen en campagnes uit te brengen. Want ja, het is de community die in dit geval StarCraft II en Battle.net 2.0 stevig draaiende gaat houden…

Voorlopige conclusie

Battle.net 2.0 is een online service die barst van de potentie, mede dankzij de RealID’s. Online games zijn erg makkelijk op te zetten en de matchmaking in StarCraft II gaat lekker soepel, mede dankzij de leaderboards en leagues. Vooralsnog ontbreken er nog wat functies en werkt de service niet geheel optimaal, met name door serverproblemen. We zitten echter nog steeds in de bèta-fase, dus er is tijd en ruimte voor verbetering. Ik heb er best wel vertrouwen in dat bij de release van StarCraft II Battle.net 2.0 optimaal zal werken.

Lees binnenkort verder voor het tweede deel van deze driedelige StarCraft II-preview, waarin we eens een kijk nemen naar de gameplay en balans!

  1.   
    Wouter's avatar

    De balans van deze game schijnt zo ontzettend goed te zijn, dat niks overpowered en/of underpowered is. Als je dat kan bereiken in een RTS, en de rest van de game is ook goed, krijg je een dijk van een RTS.

  2.   
    Fox's avatar

    Cabooter schreef, "De balans van deze game schijnt zo ontzettend goed te zijn, dat niks overpowered en/of underpowered is. Als je dat kan bereiken in een RTS, en de rest van de game is ook goed, krijg je een dijk van een RTS.
    "

    ik vond het oude starcraft veel leuker vooral omdat het gewoon vertrouwder is.

  3.   
    Jarek's avatar

    Mijn intresse in deze game is toch een beetje weg gezakt , ik weet nog niet of ik hem ga kopen.

  4.   
    Tom's avatar

    GreyWolf schreef, "Mijn intresse in deze game is toch een beetje weg gezakt , ik weet nog niet of ik hem ga kopen."

    Ik ga ervan uit dat dat komt door het lange wachten? Want verder wordt er geen slecht woord gerept over StarCraft II.

  5.   
    Ramses's avatar

    Gewoon lekker Warhammer 40K spelen 😆

  6.   
    MaTriX's avatar

    Me zoon is er gek mee, dus na het spelen van de beta heb ik hem maar gelijk in pre order gezet voor hem.

  7.   
    Syappie's avatar

    Tom schreef, "

    ”GreyWolf” schreef, "Mijn intresse in deze game is toch een beetje weg gezakt , ik weet nog niet of ik hem ga kopen."

    Ik ga ervan uit dat dat komt door het lange wachten? Want verder wordt er geen slecht woord gerept over StarCraft II."

    Als je in de beta speelt is t prima vol te houden hoor 😳 Als er nog meer spelers zijn in de beta voeg me aub toe: Character name: Syappie Character code: 688