Gamersnet.nl

Kirby’s Epic Yarn

Kirby is terug en in een volledig nieuwe stijl. Kleurrijk is het nog steeds, lief en schattig des te meer. Het is altijd moedig als een ontwikkelaar iets nieuws probeert te doen met een bekende franchise, maar wijkt ontwikkelaar Good-Feel niet iets te veel af van het bekende format?

Vroeger…

Kirby’s Adventures was één van de eerste console-games die ik in mijn leven speelde op mijn oude vertrouwde NES. Het concept was toen al sterk met een roze, rond mannetje die verschillende tegenstanders kan opzuigen om hun krachten over te nemen. Daarnaast kon het mannetje zweven en waren de verschillende levels zo afwisselend en schattig, dat het spelen ervan urenlang leuk bleef. Kirby is ondertussen alweer twintig jaar ouder en er zijn verschillende goede en minder goede games van de lieve held verschenen. Nu gaat de franchise op de schop, met een volledig nieuwe stijl die mensen misschien niet verwachten.

Stoffen en garen

Het thema van Kirby’s Epic Yarn is stoffen en garen. Alles wat je ziet in de wereld is opgebouwd uit dingen die je ook vindt in hobby-winkels waar huismoeders enthousiast hun wol, stof en garen kopen. Kirby zelf is ook niet veel meer dan een rond streepje, gemaakt van iets dat op wol lijkt. Het stijltje is gewaagd, maar het pakt erg goed uit. De spelwereld is zelf ook helemaal aangepast aan de stijl. Verschillende lagen zijn in de platformer weg te trekken als een rits, waardoor er achter de achtergrond een nieuw deel van een level ontstaat. Deze doordachte trucjes waardeer ik enorm en ook de schattigheid en de afwisseling in de levels zullen deze game erg goed doen.

Wel echt anders

Waar ik meer moeite mee heb is de nieuwe Kirby. Niet over zijn uiterlijk, want ik vind het een fantastische nieuwe stijl, maar meer over zijn krachten. Het leukse element uit de oudere delen was dat Kirby de krachten kon overnemen van verschillende vijanden. Slokte je een gemeen levend wiel op, dan veranderde Kirby ook in een wiel. Dit systeem is gewijzigd naar een systeem waarin de omgeving bepaalt waarin Kirby verandert. Dit is jammer, omdat dit de mate van vrijheid lijkt te beperken. Voorheen was het zo dat je zelf kon kiezen welke krachten je overnam, nu wordt dat in feite bepaald door de ontwikkelaars zelf.

Daarnaast is het hele systeem van het opslokken van vijanden weggehaald. In plaats daarvan heeft Kirby nu een zweep om tegenstanders te verslaan. Dit maakt de actie makkelijker, omdat je nu maar één stap hoeft te maken om een wezentje uit te schakelen. Voorheen waren dat twee stappen met meerdere keuzes. Opslokken en vervolgens doorslikken en transformeren, of opslokken en uitspugen.

Voorlopige conclusie

Het mooie aan de oude Kirby was dat het een ‘ kiddy’ game was die qua leveldesign en actie eigenlijk een volwassen tintje kreeg, waarbij strategie en keuzes belangrijk zijn. Zoals het er nu naar uitziet zal Kirby’s Epic Yarn een ‘ kiddy’ game worden voor echte kinderen. En voor een echte gamer die houdt van Nintendo, is dat natuurlijk jammer. Ik hoop daarom ook dat zodra we meer van de game te zien krijgen er meer oude elementen terugkomen, want het stijltje is fantastisch en dat wil ik niet graag missen.