Gamersnet.nl

Deus Ex: Human Revolution

Het was de laatste dag van de E3 en er stond nog maar één afspraak op het programma. Deus Ex: Human Revolution werd ons slotstuk op de beursvloer en na de demonstratie waren we met stomheid geslagen. Wat een ontzettend toffe, grande finale van de beurs!

De E3 Trailer

Tijdens elke grote gamebeurs heb je wel zo`n bericht dat de ronde doet. Iets waar iedereen het wel even met elkaar over heeft. Iets bijzonders, een verrassing, iets geweldigs. Tijdens de E3 2010 was dit overduidelijk Deus Ex: Human Revolution. Als je aan de aanwezigen vroeg welke game je absoluut moest checken op de beurs, dan was het antwoord vrij vaak “de nieuwe Deus Ex”. Natuurlijk wil je nu weten waar dat enthousiasme, dat optimisme en al die aankomende superlatieven op gebaseerd zijn. Kijk dan eerst nog even de geweldige E3 Trailer om goed in de stemming te komen en lees daarna snel verder!

Chaos en verraad

Vanaf de eerste momenten dat de jonge ontwikkelstudio Eidos Montreal ons meeneemt in de wereld van deze nieuwe Deus Ex, komt het gevoel van genieten en kippenvel naar boven als we de geel-zwarte science fiction wereld zien. Een neonverlicht Shanghai, futuristisch voorzien van een extra woonlaag, doemt op en we maken kennis met ons nieuwe hoofdpersonage. Human Revolution speelt zich af voor het origineel, we schrijven het jaar 2027, en centraal staat beveiligingsspecialist Adam Jensen. Adam werkt voor een particulier bedrijf dat zich heeft gespecialiseerd in cybernetische modificaties. Het verhaal speelt zich bijna een kwart eeuw voor de gebeurtenissen uit het origineel af en de nanotechnologie uit die game is in Human Revolution nog niet zo vergevorderd. Mensen kiezen juist nog steeds voor mechanische upgrades om sterker te worden, terwijl er ook volop mensen zijn die protesteren tegen deze modificaties. Het is dus echt een wereld vol chaos en verraad, waarbij je eigenlijk niemand kunt vertrouwen.

Tijdens een aanval op het bedrijf van Adam wordt hij zo erg verwond dat alleen de nodige modificaties hem nog kunnen redden. Ongewenst wordt hij dus ook van de nodige upgrades voorzien en als Adam weer bijkomt, heeft hij een duidelijk doel voor ogen: uitzoeken wie voor dit alles verantwoordelijk is.

Een andere weg naar Rome

Die missie die voor ons gespeeld werd betrof de zoektocht van Adam naar een beruchte hacker, ongeveer zes uur ver in het verhaal. Je wordt gedropt op een eiland nabij Shanghai en door de steegjes wandel je richting een nogal hippe club genaamd The Hive. Onderweg kom je allerlei mensen tegen die hun eigen ding doen, terwijl ze ook reageren op jouw aanwezigheid. Volgens de ontwikkelaar is het zelfs mogelijk om met alle NPC`s te praten en zijmissies te ontdekken. Maar goed, op naar The Hive dus. De uitsmijter is niet de meest vriendelijke vent en hij wil ons alleen tegen een stevige betaling naar binnen laten. Vanaf dit moment heb je meerdere keuzes: betalen en je bent meteen binnen, een gevecht aangaan en de toegangspas op brute wijze afpakken of op zoek gaan naar meer handige informatie om mogelijk een achteringang te ontdekken waar je ongezien door naar binnen kunt gaan. Dergelijke keuzes zul je regelmatig aantreffen in de game. Er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden, maar ook meerdere oplossingen. Voor het gemak besluiten we de man te betalen en we mogen doorlopen.

We maken een praatje met de barman en we proberen hem ervan te overtuigen dat we de eigenaar van de tent willen spreken. De barman is niet overtuigd en we besluiten verder in discussie te gaan. Vanaf dit punt komt het sociale systeem met conversaties duidelijk naar voren, waarbij we meerdere opties hebben om de barman over te halen, zowel vriendelijk als op een meer dreigende manier. Helaas blijken we niet overtuigend genoeg en we moeten dus op zoek naar een andere weg naar Rome. In de club pikten we een conversatie op van een beveiliger die zijn PDA met toegangscode tot het afgesloten gedeelte van de club had verloren. Kortom, tijd voor ons om de PDA te zoeken en niet veel later gingen we met de code dieper The Hive in.

Wat volgde was een ander aspect van de gameplay, namelijk een stukje stealth. Adam heeft de prettige mogelijkheid om onzichtbaar te worden, waardoor we een bewaker konden besluipen en hem met een paar welgemikte tikken uitschakelden. Ook tijdens deze acties heb je keuzes, want jij bepaalt of je dodelijk of ‘non-lethal’ geweld gebruikt. Niet-dodelijk was in dit geval wel zo verstandig, om verder geen onnodige aandacht te trekken, en we sleepten de bewaker iets uit het zicht. Vervolgens kropen we door een ventilatieschacht en niet veel later konden we een gesprek van de eigenaar afluisteren en hoorden we dat de hacker ergens op een haventerrein was. We wisten genoeg…

En toen gebeurde het…

De missie ging verder bij het bewuste haventerrein en op wat sluipwerk achter containers en kratten na, draaide dit tweede deel van de demonstratie maar om één ding: ontzettend brute actie! Wederom zagen we Adam gebruik maken van zijn cybernetische vaardigheden, zoals je dat in de E3 Trailer ook zag. Hij werd even onzichtbaar, sloop richting een bewaker en in een heerlijke slow-motion maakten we hem genadeloos af met een enorm mes dat uit Adam’s arm stak. Dergelijke takedowns zijn overigens contextueel en niet scripted, dus het hangt altijd van het moment en de situatie af hoe een dodelijke of niet-dodelijke takedown uitpakt. We hadden dit trouwens ook op een niet-dodelijke manier kunnen doen en het moet zelfs mogelijk zijn om straks de game uit te spelen door alleen de boss characters te doden en verder geen enkel slachtoffer te maken.

Vervolgens zagen we in korte tijd erg veel. Adam sloop een bewakingsgebouw in, hackte een camera (hacken is ook een belangrijke pijler van de gameplay), gebruikte zijn vaardigheid om door muren vijanden te kunnen spotten en diverse brute kills en melee-acties waren het gevolg. De climax van de demonstratie moest echter nog komen met de infiltratie van een loods op het terrein. Ook hier heb je diverse paden om naar binnen te gaan en er werd besloten om spectaculair via het dak binnen te vallen. En spectaculair was het zeker! Adam sloop naar het dak, keek door wat glazen dakpanelen naar beneden om wat vijanden te spotten en toen gebeurde het… Met een schot door het glas lieten we onszelf omlaag vallen, als een soort ground punch landde Adam op de grond, de vijanden waren nog met stomheid geslagen, in een razendsnelle, Matrix-achtige beweging draaide Adam zijn armen rond en allemaal mini-explosieven vlogen in het rond. We knielden weer iets richting de grond, terwijl in een fractie van een seconde alle explosieven afgingen en een groot aantal vijanden levenloos tegen de vlakte viel. Dat is pas een binnenkomer…

Alsof dat nog niet genoeg was werd er een kist door het glazen dak gedumpt en die kist transformeerde vervolgens in een niet al te vriendelijke robot-tank met een vrij stevige rocket launcher. Tijd voor een kleine boss fight dus! Van cover naar cover doken we, om op een gegeven moment zelf een rocket launcher te vinden. We zouden echter vrijwel meteen het loodje leggen als we geheel onbeschut op de robot zouden schieten, maar gelukkig had Adam de mogelijkheid om het wapen wat te upgraden met een hittezoeker. Zo konden we, rustig vanuit onze dekking, een raket afschieten die zelfstandig de robot op zocht en korte metten maakte met deze vijand. En om het geheel met een knaller en cliffhanger af te maken, zagen we nog even hoe Adam in de loods de nodige explosieven vond. Hij ontdekte echter ook een timer die aangaf dat er binnen enkele seconden een nogal heftige ontploffing plaats zou gaan vinden en Adam beukt zich een weg door het dichtstbijzijnde raam. Het raam barst echter niet en vertoont alleen wat scheuren. Vette pech voor Adam dus. Snel beukt hij nog een keer en tijdens de explosie zien we Adam op spectaculaire wijze met vele glasscherven naar buiten vliegen. Tijd voor het einde van de presentatie en tijd voor ons om een fles zuurstof te zoeken om even bij te komen.

Voorlopige conclusie

Het moge duidelijk zijn dat Deus Ex: Human Revolution een geweldige demonstratie heeft afgeleverd tijdens de E3. Vrijwel iedereen die de game zag was overdonderd door de game. Stealth, uitgebreide conversaties, hacken en ongekend brute combat met heerlijke takedowns vormen de grote pluspunten van de game. Grafisch valt er nog wel wat te polijsten, al is de sfeer en het oog voor detail nu al subliem en ziet de game er een stuk beter uit dan de eerste screenshots misschien doen vermoeden.

Uiteraard was de demonstratie slechts een fractie van het volledige spel en hebben we nog lang niet alles gezien. Zo weten we nog niets over het gebruik van je inventory, de verdere interface en de manier waarop je aan kogels en energie komt. Je kunt namelijk je speciale vaardigheden niet ongelimiteerd inzetten, al hadden ze dit voor de demonstratie wel even zo ingesteld. Ik weet in elk geval wel zeker dat ik hier ontzettend graag meer van wil zien, zelf wil gaan spelen en dat Eidos Montreal mijn zegen heeft om hier rustig aan verder te werken. Hier moeten ze echt genoeg tijd voor nemen, dan kunnen ze een ongekende topper afleveren.