Review: Demon’s Souls

De games van vandaag de dag zijn in mijn ogen een tikkeltje te simpel, van uitdaging is amper sprake en zo nu en dan worden de overwinningen ons in de schoot geworpen. Simpelere games trekken weliswaar sneller de casual gamers, maar ik kan me goed voorstellen dat vele ‘echte’ gamers zich ergeren bij het denken aan het “Press X to save the world”-scenario. Voor diegene die op zoek zijn naar een wat strengere game is er nu Demon’s Souls, een game die laat merken schijt te hebben aan leercurves of langdradige tutorials en gewoon weer als vanouds pittig is. De vraag resteert echter: is dit niet een beetje te veel van het goede?

Hermafrodiete barbaar

Net als in vele huidendaagse role playing games begin ik in Demon’s Souls met het maken van mijn held: de man of vrouw die zoals gewoonlijk de wereld moet redden van de ondergang. Niks nieuws onder de zon dus qua verhaal, maar wat me tijdens het maken van mijn character opviel was een wel heel erg ongewoon ‘schuivertje’. Waar men bij de meeste RPG’s een knopje aanvinkt om als man of juist als vrouw te spelen is er in Demon’s Souls een schuivertje voor. Verontrustend als het is om naar te kijken, sleep ik toch het schuivertje van ‘Male’ naar ‘Female’, om te aanschouwen hoe mijn mannelijke barbaar transformeert in een afschuwelijke hermafrodiet, alvorens langzaam in een heuse vrouw te veranderen. Een vernieuwend gameplay-element, dat zeker, maar of we daar nou zo blij mee moeten zijn is nog te betwijfelen.

Zieltjes verzamelen

Na, met mijn recentelijk vrouw geworden personage de korte tutorial doorlopen te hebben, wordt ik binnen luttele seconden tot gruis geslagen door een eindbaas. Wat blijkt? Dit is de bedoeling van het spel, door dood te gaan in dit level beland je namelijk in de Nexus, waar Demon’s Souls pas echt begint. De Nexus is een soort vagevuur waar je vast zit met je character. Je enige doel hier is area’s die aan de Nexus verbonden zijn, te ontdoen van demonen en ander vijandelijk gespuis, om vervolgens de ‘Demon’s Souls’ uit ze te halen. Gezien ontsnappen uit de Nexus onmogelijk is, kun je op zijn minst ook proberen te doen wat je wordt opgedragen: zieltjes verzamelen. In de area’s waar dit gedaan moet worden, wordt je doodgegooid met demonen, doorgeslagen ridders, draken en andere monsters, dus het verzamelen van zielen kan nog eens een pittige taak worden. Gelukkig hoef je de dood niet meer te vrezen, aangezien je toch al heengegaan bent.

”You died”

Wat Demon’s Souls voor veel mensen aantrekkelijk maakt, is de moeilijkheidsgraad. Het zit hem niet in de hoeveelheid HP die je krijgt of hoe snel de vijanden reageren, maar meer in het feit dat één foute beweging van jou een heleboel aanvallen van de vijand kan ontketenen. Heb je je schild niet op tijd omhoog? Dan steekt er binnen no-time het uiteinde van een pijl uit je ribbenkast. Rol je de verkeerde kant op om een slag te ontwijken? Dan kun je een buts op je hoofd verwachten met een knots. Lekker achterover hangen op de bank is er dus niet bij, in Demon’s Souls moet je je aandacht erbij houden, anders is het zo gedaan met je.

Sommige vijanden kunnen tergend sterk zijn en er zijn voor jou nooit echt ‘overpowered’ wapens of spreuken binnen handbereik om ze gemakkelijk uit te schakelen. Zo liep ik in één van de eerste werelden al een ridder tegen het lijf die net zo snel en sterk als ik was. Elke keer als ik naar achter sprong om een helend middel te verorberen, deed deze knakker precies hetzelfde en zodoende ging ons gevecht circa vijf minuten door. Langdradig? Ja. Spannend? Zeker! Want zeg nou zelf, wanneer is de laatste keer dat een game je zo lang op het puntje van je stoel deed zitten?

De moeilijkheidsgraad doet Demon’s Souls dus juist goed, het geeft de game een bepaalde vibe, die, ook op mij, een erg verslavende werking heeft. Je zult in Demon’s Souls ongetwijfeld een aantal maal het loodje leggen, maar het keer op keer blijven proberen van een level blijft een leuke, uitdagende bezigheid. Heerlijk.

Oneindig zonde

Net als haast elke recensie, stopt de lofzang ergens. Ook Demon’s Souls is niet perfect en dat komt voornamelijk door enkele gebreken die de game vertoont. Zo valt het redelijk snel op dat er aardig wat steekjes los zijn in het leveldesign van Demon’s Souls. Kastelen ogen vaak kaal en vertonen een aantal keer exact dezelfde kamers en bruggen. Toegegeven, hippe architecten hadden ze in de middeleeuwen niet zo veel als we nu hebben, maar voor de game hadden ze op zijn minst toch wat meer variatie mogen scheppen. Het is niet voor niets een fantasie-setting. Bij een fantasierijke setting horen geen clichés, dat is juist de kans voor gamedevelopers om hun geest op de vrije loop te laten! Bij het maken van Demon’s Souls zijn echter weinig ‘Think outside the box’ tegelspreuken aan bod gekomen.

Mocht je, net als ik, muziek in games erg op prijs stellen, dan kan Demon’s Souls je ook behoorlijk teleurstellen met haar erg korte playlist. Zo nu en dan speelt een klassiek, dramatisch deuntje, maar over het algemeen heerst er doodse stilte tijdens je tochten door gebieden vol ondode demonen en doorgeslagen krijgers. Als ik de kans had gehad, dan had ik mijn character een iPod met wat slepende metal meegegeven, maar dat zat er jammer genoeg niet in voor mijn vrouwelijke barbaar. Oneindig zonde, aangezien de muziek een game echt kan breken of maken. Nu is Demon’s Souls niet direct gebroken, maar een muziekje hier en daar had de game zonder twijfel goed gedaan.

Conclusie

Demon’s Souls is een game die het vooral moet hebben van de pittige, doch verslavende gameplay die het spel rijk is. Keer op keer, uur na uur, je kunt blijven terugkomen in bepaalde werelden, juist door die verslavende vibe van Demon’s Souls. “Press X to save the world” is er dus zeker niet bij, want in deze RPG moet er eerst flink wat uren gespeeld worden voordat we ook nog maar een greintje overwinning kunnen ruiken.

De game kent echter ook haar minpuntjes, zoals het uitblijven van muziek en de kale omgevingen waar ik het eerder over had. Dat is natuurlijk erg jammer, maar het breekt de game niet, allesbehalve eigenlijk. Demon’s Souls staat als een huis en biedt de avontuurlijke gamers een goed aantal uur aan spannend vermaak. Zoek je dus nog een lekker uitdagende RPG? Je weet hem nu te vinden.

Gamersnet Score

Wat is HOT

  • Uitdagende gameplay
  • Verslavende vibe
  • Solide geheel

Wat is NOT

  • Leveldesign
  • Muziek ontbreekt veelal

8.8

  1.   
    GamerUnknown's avatar

    bij not staat dat er muziek ontbreekt. dit vind ik een belangrijk onderdeel van een game en als dat mist vind ik dat altijd jammer ga hem dus niet kopen, (ook omdat ik niet van RPG’s hou ik ben meer een fps gamer)

  2.   
    cookymonster's avatar

    Misschien wouden ze het realistisch maken door niet alles te versieren en mooi te maken want zo was het toen ook niet, en als je echt in de middeleeuwen zou lopen dan had je ook geen ipod kunnen bijhebben dus misschien is het dat wel.

  3.   
    Ika Q's avatar

    Uitdaging en customizing zit er gewoon in, zelfs daar moet je de juiste balans vinden. Alleen voor de echte hardcore RPG-gamers. 8)

  4.   
    Tha Destiny's avatar

    Beste game van 2009.

  5.   
    M@tthijs's avatar

    Er is een film, weet even niet meer de naam, die helemaal geen muziek erin heeft zitten. Expres, om zo een apart sfeertje op te bouwen. Wellicht dat men dat idee ook bij de ontwikkeling van Demon’s Souls had. 🙂

  6.   
    Tha Destiny's avatar

    Moet helaas wel zeggen dat ik de review incompleet vind, ik mis een stuk over het online gedeelte, de verschillende klasse’s, hoe upgrades betaald worden, de eindemonen en informatie over het World Tendency.

  7.   
    Cirdan's avatar

    Speelt deze game nou af in een open wereld? Of is het een soort van halfopen wereld met 2 verschillende routes naar 1 doel ofzo?

    Mare voor de rest een mooie review:)

  8.   
    GameAC's avatar

    Lol. Uitblijven van muziek. De reviewer vond dat zeker ook storend in Shadow of the Colossus.

    God. 🙄

  9.   
    Tadao's avatar

    xD PAS OP! DE HERMAFRODIETE BARBAAR VALT AAN! CONAN, RUN! xD

  10.   
    Tha Destiny's avatar

    Cirdan schreef, "Speelt deze game nou af in een open wereld? Of is het een soort van halfopen wereld met 2 verschillende routes naar 1 doel ofzo?

    Mare voor de rest een mooie review:) "

    Je hebt 5 werelden en de Nexus, vanuit de Nexus kan je naar iedere wereld die weer worden opgedeeld in verschillende gebieden die je vrij kan spelen door de einddemon uit een gebied te verslaan.
    De gebieden zijn redelijk open en je moet zelf maar uitzoeken hoe je het doet, geen mini map die je helpt.

  11.   
    MaTriX's avatar

    Op moment heb ik teveel te spelen, maar verder een mooie review.

  12.   
    Cirdan's avatar

    Tha Destiny schreef, "

    ”Cirdan” schreef, "Speelt deze game nou af in een open wereld? Of is het een soort van halfopen wereld met 2 verschillende routes naar 1 doel ofzo?

    Mare voor de rest een mooie review:) "

    Je hebt 5 werelden en de Nexus, vanuit de Nexus kan je naar iedere wereld die weer worden opgedeeld in verschillende gebieden die je vrij kan spelen door de einddemon uit een gebied te verslaan.
    De gebieden zijn redelijk open en je moet zelf maar uitzoeken hoe je het doet, geen mini map die je helpt.
    "

    Okay, bedankt. Ik heb al aardig wat reviews gelezen en gezien en ik denk dat ik deze game maar ga aanschaffen 🙂

  13.   
    Tha Destiny's avatar

    Moet je zeker doen! aan het begin zal het een beetje wennen zijn omdat het stuk lastiger is dan de meeste games van tegenwoordig, daarnaast word je op geen enkele manier geholpen 😛

  14.   
    Tom's avatar

    Tha Destiny schreef, "Moet je zeker doen! aan het begin zal het een beetje wennen zijn omdat het stuk lastiger is dan de meeste games van tegenwoordig, daarnaast word je op geen enkele manier geholpen :P"

    Ach ja, er is een korte tutorial, maar gezien het feit dat je tegen het eind van dat level tot appelmoes wordt vermalen, is het niet bepaald behulpzaam nee.

    Wat betreft het uitblijven van de online functies e.d. in de review, daarvoor kan ik je schaamteloos doorverwijzen naar de console waarop ik de game heb gespeeld: een debug PS3, die jammer genoeg niet op internet kán. Schade, is ’t niet? 🙁

  15.   
    Nn3m3s1sS's avatar

    Demon’s Souls = Geniaal

  16.   
    Cirdan's avatar

    Tom schreef, "

    ”Tha Destiny” schreef, "Moet je zeker doen! aan het begin zal het een beetje wennen zijn omdat het stuk lastiger is dan de meeste games van tegenwoordig, daarnaast word je op geen enkele manier geholpen :P"

    Ach ja, er is een korte tutorial, maar gezien het feit dat je tegen het eind van dat level tot appelmoes wordt vermalen, is het niet bepaald behulpzaam nee.

    Wat betreft het uitblijven van de online functies e.d. in de review, daarvoor kan ik je schaamteloos doorverwijzen naar de console waarop ik de game heb gespeeld: een debug PS3, die jammer genoeg niet op internet kán. Schade, is ’t niet? 🙁 "

    Shame on you!

    Mare ik zal ff kieken waar ik het kan aanschaffen ^^

  17.   
    a88's avatar

    tadao schreef
    xD PAS OP! DE HERMAFRODIETE BARBAAR VALT AAN! CONAN, RUN! xD

    hahahahahah.

  18.   
    toeter83's avatar

    Ik heb hem ook maar gehalld lijkt me echt een vet spel

    en ontbrken vanm de muziek is totaal niet belangrijk meestal ben je na uren spelen die deuntje toch wel zat

  19.   
    Israfil's avatar

    Dit spel heb ik al een paar maanden en is echt super!
    Hij is zeker moeilijk maar zeker wel uit te spelen.
    Wat ik een beetje mis in de review en in de reacties zijn de volgende dingen, die naar mijn idee baanbrekend zijn!
    Je ziet in bloed geschreven teksten in het spel geschreven door andere spelers!
    Dit zijn vaak tips die je waarschuwen voor een val of vijand om de hoek.
    Je kunt deze tips zelf ook achterlaten.
    Mocht jij vinden dat de tip die je leest handig is dan kun jij die tip een vote geven.
    De tekst blijft dan langer staan (en is dus langer leesbaar voor andere spelers).
    De speler die de tip heeft achtergelaten word op het moment dat jij hem een vote geeft gehealed.
    Soms zie je schimmen lopen (dit zijn andere spelers).
    Op sommige momenten zie je een blauwe schim en die kun je oproepen.
    Er komt op dat moment een andere speler in jouw spel en die kan jou weer helpen met het verslaan van bijvoorbeeld een eindbaas.
    Het spel waarin jij speelt kan ook “invaded” worden.
    Andere spelers kunnen jouw spel binnendringen als rode geesten.
    Dit kan alleen als jij het spel als levende speelt en niet als geest.
    Als jij zo’n rode geest (andere speler) verslaat verliest diegene 1 of meerdere levels.
    Je hebt zelf 3 kristallen (zwart, blauw, wit).
    Met de zwarte dring jij een andere speler zijn spel binnen, met de blauwe duel je een andere speler en met de witte kun jij opgeroepen worden om een andere speler te helpen.
    Even een leuke tip! Vooral voor wanneer je het spel voor het eerst speelt.
    In de 3de wereld, als je daar een zwart kristal gebruikt heb je een kans dat je in die wereld komt als eindbaas (mad monk).
    Dat is een van de hardste momenten in het spel.
    Het stuk voordat een speler bij die eindbaas komt is een van de plekken waar spelers het meeste dood gaan.
    Dit is een toren die leid naar de “mad monk” en daar lopen wachters rond die slecht kunnen zien maar wel in een keer al het leven uit je kunnen zuigen.
    Hebben ze dit eindelijk na veel zwoegen gehaald; komen ze jou ineens tegen als eindbaas!
    Wat het spel nog meer zo goed maakt zijn de wapens en hoe ze zich gedragen.
    Je kunt je bijvoorbeeld helemaal specialiseren in een bepaald wapen en deze ook upgraden tot superwapens.
    In de review word gesproken over geen overpowerde wapens.
    Dit is weer niet het geval en is ook het enige minpunt (vind ik).
    Je kunt het spel beginnen als Royal.
    Deze class heeft als beginwapen een wand en draagt standaard een item die mana regenereert.
    Spells zijn namelijk wel erg sterk in dit spel en van een afstand zo’n gevaarlijke ridder te lijf gaan is een stuk veiliger.