Gamersnet.nl

Assassin’s Creed: Brotherhood

Assassin’s Creed II maakte bij zijn release vorig jaar heel veel nadelen van het eerste deel goed. Een grote wereld met heel veel content, een fantastisch verhaal en urenlang vermaak was het resultaat. Er was echter wel een kleine tegenvaller aan het einde van de game. Het kleine gedeelte van Rome dat werd gebruikt voor de absolute climax in de game. Nu komt Rome wel en samen met heel veel toevoegingen op het gebied van offensieve actie, ingame maatjes en een heuse multiplayer moet dat een spetterend vervolg opleveren. Welkom bij Assassin’s Creed: Brotherhood.

Grootser

Tijdens het demolevel op de E3 werd al snel duidelijk dat Assassin’s Creed: Brotherhood grootschaliger gaat worden dan het vorige deel. In het begin van de game zal je woonplaats namelijk aangevallen worden en om zoveel mogelijk burgers te redden zul je als Ezio het kansloze verlies moeten vertragen. De grootschaligheid kwam goed in beeld toen Ezio de stadsmuren opklom om met een kanon de naderende aanvalstorens (die soldaten over de muur helpen) kapot te schieten. Het is natuurlijk een klein moment in de game, maar het geeft wel aan dat de ontwikkelaar graag wat meer variatie wil brengen in het gameplay. We kunnen namelijk meer van dit soort ‘afwijkende’ momenten verwachten en dit maakt dit nieuwe deel inderdaad afwisselender.

Harder

Een andere, grote verandering zit hem in de offensieve vechtstijl van Ezio. Een van de klachten van de vorige delen was namelijk dat de gevechten verdedigend en afwachtend waren. Dit systeem staat nog steeds, maar krijgt een hele grote toevoeging. Naast de defensieve bewegingen kun je straks ook aan de slag gaan met offensieve moves. Als een tegenstander je aanvalt, kun je nog steeds de oude bewegingen gebruiken om te counteren, maar als een tegenstander afwachtend is, kun je straks ook een offensieve killmove maken. Gevolg is dat de vijanden actiever in de aanval gaan en dat je lange combo’s aan elkaar kunt rijgen (letterlijk). Persoonlijk ben ik erg blij met deze nieuwe aanpak, omdat het de gevechten veel actievoller maakt. En dat je nu ook afgepakte wapens (bijlen!) kunt gooien naar tegenstanders, is natuurlijk een andere, heerlijke toevoeging.

Gezelliger

Ezio is in Brotherhood de grote leider van zijn groep Assassins en dit heeft tot gevolg dat je hulp zult krijgen van je eigen mensen. Op sommige momenten in het spel zie je andere Assassin’s over daken sluipen om jou te helpen met bijvoorbeeld een regen van pijlen of een sprong naar beneden om je tegenstanders uit te schakelen. Deze hulp zal natuurlijk niet continu beschikbaar zijn (zou wel makkelijk zijn) en Ubisoft wilde ook niet kwijt wanneer je deze functie kunt gebruiken en wanneer niet. Wat ik wel weet, is dat deze hulp extreem tof in beeld wordt gebracht en dat je je een stuk minder alleen voelt.

Multiplayeriger

Dan is er natuurlijk de multiplayer, die voor het eerst in de Assassin’s Creed franchise zal verschijnen in Brotherhood. Ik kreeg een map te spelen en voordat het spel begon moest ik een van de (tot nu toe) acht verschillende klassen kiezen. Zo kon ik kiezen uit een kapper, die met zijn scheermes te werk gaat, maar ook uit een beul, die iets minder subtiel opereert. Na deze keuze dient er een wapenset gekozen te worden. In deze E3-demo konden we kiezen uit vier setjes, maar in de uiteindelijke versie zijn er meer opties. Zo kun je onder andere kiezen voor stealth (rookbommen) of afstand (hidden gun).

Wat Ubisoft met de multiplayer van Assassin’s Creed: Brotherhood gaat doen is op zijn minst erg origineel te noemen. Eén van de acht tegenstanders is namelijk jouw doel. Deze komt rechtsboven in beeld en het is je missie om deze persoon te vermoorden. Dit doe je op een manier die je kent uit de singleplayer. Probeer niet te rennen, want dan krijgt de vijand een signaal dat hij achtervolgd wordt. De spanning wordt echter nog groter als je weet dat jij op dat moment ook een doelwit bent. Als de persoon die jou moet vermoorden heel dichtbij komt, krijg je een signaal en moet je gaan rennen voor je leven. Om je te helpen zullen deuren die je passeert sluiten, waardoor je even wat meer afstand kunt nemen.

De spanning is tijdens deze multiplayer om te snijden. Als je je in een groep mensen verschuilt, ben je op de radar helemaal onzichtbaar. Het is een erg originele manier om alle goede punten van de singleplayer te gebruiken voor een verrassende multiplayer. Ik hoop wel dat ze meer character models in de multiplayer zullen toevoegen, maar ik neem aan dat dat wel zal gebeuren tussen nu en de release in november.

Voorlopige conclusie

Mijn verwachtingen voor Assassin’s Creed: Brotherhood zijn alleen maar groter geworden. We hebben helaas nog niets gezien van Rome en die stad moet toch vier keer zo groot worden als Venice uit Assassin’s Creed II. De offensieve moves zien er goed uit, de variatie in gameplay met grotere battles is welkom en de hulp die je kunt krijgen van je maatjes is gewoon vet. De multiplayer is veelbelovend en ik ben zelf heel erg benieuwd naar het verhaal van de game. Ik kan in ieder geval niet wachten tot 18 november aanstaande, en de zorgen dat Brotherhood slechts deel 2.5 zal worden, die zorgen kunnen bij deze de prullenbak in.