Civilization V

De laatste tijd hebben we vooral mogen genieten van uitbreidingen op deel 4 uit de Civilization-serie en een spin-off voor de consoles, maar later dit jaar is het weer tijd voor een volwaardige Civilization-game. Na een ontwikkelperiode van bijna drie jaar brengen 2K Games en Firaxis straks Civilization V uit en na een E3-presentatie had ik meteen weer zin in slapeloze nachten, want deze game gaat heel veel mensen nog veel meer vrije tijd kosten.

Van buskruit tot ruimteschip

Het doel in Civilization V is niet geheel verrassend nog steeds om een beschaving zo succesvol mogelijk te maken gedurende een periode die eeuwen geleden begint en eindigt bij de meest geavanceerde technologie. De route naar de overwinning kan je zelf uitstippelen door het bijvoorbeeld op militair, technologisch of diplomatiek vlak te behalen. Jij kiest welke ontwikkelingen jouw beschaving doormaakt, van de eerste beginselen van wiskunde en boekdrukkunst tot heuse atoomfysica.

Tijdens de E3-demonstratie wilde de ontwikkelaar vooral duidelijk maken dat Civilization V een game gaat worden voor een hele brede doelgroep. Enerzijds is er een enorme diepgang te vinden, maar anderzijds is er ook veel aandacht voor nieuwkomers binnen de serie en het turn-based genre. Zo zijn er diverse adviseurs in de game aanwezig, elk met een eigen specialiteit, om je op weg te helpen. Firaxis heeft echter ook de interface grondig onder handen genomen om het navigeren door de vele (sub)menu’s een stuk overzichtelijker te maken. Zo heeft men tegen de linker zijkant van het scherm onderaan een menu geplaatst met veelgebruikte opties en secundaire opties.

En Hij zag dat het goed was!

Op het gebied van gameplay zit om te beginnen de grootste verandering in de opbouw van het speelveld. De vierkante vakjes zijn namelijk vervangen door zeshoeken, waardoor de landkaart veel nauwkeuriger is opgedeeld en je je units sneller kunt verplaatsen. Het is overigens niet meer mogelijk om meerdere units op een vakje te verzamelen, zodat de beruchtje stack of doom tot het verleden behoort. Een andere ‘tweak’ op de landkaart is onder meer de uitwerking van hoogteverschil, waardoor eenheden voordeel kunnen hebben tijdens een strijd als ze op hoger gelegen terrein staan. Een bekend fenomeen uit eerdere delen, maar volgens Firaxis moet het nu nog meer bijdragen aan het tactische aspect van aanvallen en verdedigen. Ook word je nu gestimuleerd om gebruik te maken van korte en lange afstandseenheden. Kanonnen kan je van een afstand laten aanvallen om wat hit points van vijandige eenheden weg te nemen, terwijl je op tegels dichterbij vijandige eenheden je cavalerie of infanterie kunt plaatsen.

Halverwege de demonstratie nam de ontwikkelaar even de tijd om ons kort de tech-tree te laten zien. En Hij zag dat het goed was. Heel goed zelfs! Na een paar seconden horizontaal scrollen bereikten we pas het einde van dit overzicht, dus reken er maar op dat er heel veel wegen zijn die jou naar de overwinning kunnen helpen. En heb je eenmaal voor een bepaald pad gekozen, dan zijn er wederom de adviseurs om je te helpen bij het zo snel mogelijk bereiken van een bepaald doel. Daarnaast zijn er nog extra opties toegevoegd, zoals het systeem van de Social Policies. Dit systeem bestaat uit een nieuwe tech tree met een tiental ‘takken’ die je vrij kunt spelen als je beschaving genoeg Cultuur heeft. Het bewandelen van deze nieuwe paden zorgt voor verschillende bonussen, zoals Honor dat voor een militair voordeel zorgt en Commerce dat voor een hogere output van goud zorgt. Elke tak richt zich op een ander aspect van de game en zo zijn er nog Policies als Tradition, Liberty, Piety, Freedom en Rationalism. Door genoeg takken vrij te spelen kan je overigens een Culturele overwinning behalen, wat het investeren in deze Policies extra interessant maakt.

Heel vrolijk

Uit het systeem van de Social Policies blijkt ook maar weer dat het in Civilization V wederom voor een groot deel om lange-termijn planning draait. Je vrienden aan het begin van de game kunnen je later goed van pas komen, bijvoorbeeld als je goed bevriend bent met Genève en uiteindelijk een Diplomatieke zege binnen wilt halen. Zo bevat de game diverse City States, die door de AI bestuurd worden en altijd klein zullen blijven. Ze hebben echter wel hun eigen specialiteiten, bijvoorbeeld een Cultural City State, en het spreekt voor zich dat je er je voordeel mee kunt doen door vrienden te worden met een dergelijke City State en de stad te gebruiken. Deze toevoeging van diverse steden zorgt er in elk geval voor dat er extra variatie en uitdaging in elk potje zit.

Je hoeft echter niet te verwachten dat je zomaar alles over kunt nemen op de landkaart, want aan tegenstand is zeker gedacht. Er zijn weer diverse leiders om tegen te komen, geheel in een 3D-animatie uitgevoerd en voorzien van zijn of haar eigen taal. Zo spreekt Napoleon je in het Frans toe vanaf zijn paard en zit de Engelse koningin Elizabeth op haar troon. Elke leider heeft een bepaalde score op diverse gebieden die bepalen wat voor type speler het is. De een zal zodoende erg agressief spelen en stevige eisen hebben, terwijl de andere leider liever eerst onderhandelt of gewoon alleen wat handel met je wil drijven. Tevens heeft elke stad een behoorlijk aantal hit points voordat je het kunt overnemen. Na het verslaan van een stad heb je wederom meerdere keuzes, zoals het annexeren van de stad (waar de lokale bevolking niet heel vrolijk van wordt) of het maken van een ‘puppet’, die jou altijd zal helpen en in je voordeel werkt, maar waar je zelf geen invloed op kunt uitoefenen.

Aandacht voor de community

De demonstratie achter gesloten deuren werd besloten met een stukje gameplay aan het einde van een potje. We zagen helicopter gunships, anti-tank wapens, luchtafweergeschut, launchers en een tegenstander die op het punt stond om te overwinnen met de lancering van een ruimteschip. Dat konden we natuurlijk niet laten gebeuren en dus koos de man achter de knoppen ervoor om een gezellige, nucleaire raket richting de dreigende stad te sturen. Een sfeervolle paddestoel was het gevolg, terwijl de nabije omgeving bezaaid werd met gloeiende, radio-actieve neerslag.

Overigens had de ontwikkelaar nog een kleine verrassing in petto, vlak voordat we de presentatieruimte verlieten. Civilization V zal namelijk uitgebreid aandacht besteden aan de community en in het bijzonder de mensen die mods maken. Dankzij een uitgebreide editor kunnen er allerhande mods ontworpen worden en het goede nieuws is: deze zijn in-game te downloaden. Je hoeft dus niet meer op allerlei websites te zoeken naar mods, maar je kunt gewoon vanuit het spel mods ophalen. Alsof de verslaving nog niet erg genoeg leek te worden…

Voorlopige conclusie

Het was een korte maar krachtige presentatie van Civilization V tijdens de E3. In amper twintig minuten tijd werden we ondergedompeld in de nieuwe aspecten van de game en er was zelfs nog veel meer om te ontdekken. Misschien is het voor fans van het eerste uur niet allemaal gloednieuw te noemen, aangezien veel opties vooral doorontwikkelingen zijn van bekende concepten. In elk geval gaat dit vijfde deel een walhalla worden voor de echte fans, terwijl nieuwkomers de nodige begeleiding krijgen om ook te wennen aan het turn-based genre en de diepgang van de game.

De zeshoekige tegels op het veld, een gigantische tech tree, Social Policies, City States, nieuwe tactieken tijdens aanvallen en veel aandacht voor de community en mods… er is zoveel moois onder de zon dat alleen nog bugs het feestje misschien kunnen verstoren. Firaxis is echter al zo goed als klaar met het ontwikkelen en heeft nu nog tot eind september de tijd om alles te optimaliseren. Ik heb in elk geval vertrouwen in deze nieuwe verslaving, je bent gewaarschuwd!

  1.   
    RinusReetRidder's avatar

    Goede preview, hier kijk ik al tijden naar uit. Heb civ 4 echt helemaal kapot gespeeld en het heeft me ook veel nachtrust gekost ja haha 😆

  2.   
    toeter83's avatar

    dit is echt het allerstomste spoel wat er bestaat.

  3.   
    ChielB's avatar

    Best knap voor een game die eigenlijk nog niet eens echt ‘bestaat’ ‘ 😉

  4.   
    Carmen07's avatar

    Civilization Revolution op de console was best leuk, al was die wel wat simpel. Dit klinkt toch weer heel goed met lekker veel diepgang en mogelijkheden. Voor je het weet ben je weer 3 uur verder met een potje 😳 😆

  5.   
    NLkevvNL's avatar

    die wil ik zeker wel:) word weer een mooi deel ik speelde zelf civ 2 nog wel is

  6.   
    toeter83's avatar

    ChielB schreef, "Best knap voor een game die eigenlijk nog niet eens echt ‘bestaat’ ‘ 😉 "

    ik doel meer op de hele reeks

  7.   
    Deja Vu's avatar

    ”toeter83″ schreef, "dit is echt het allerstomste spoel wat er bestaat."

    Hoezo dan? 🙄

  8.   
    Ramses's avatar

    Hoe dan ook… deze komt er zeker bij 🙂

  9.   
    GamerUnknown's avatar

    mijn pc draait hem tog niet :S Zuuuuuuuuuuuuuuuuur

  10.   
    NLkevvNL's avatar

    GamerUnknown schreef, "mijn pc draait hem tog niet :S Zuuuuuuuuuuuuuuuuur"

    mijne wel 8)

  11.   
    Fox's avatar

    toeter83″][quote=”ChielB schreef, "Best knap voor een game die eigenlijk nog niet eens echt ‘bestaat’ ‘ 😉 "

    ik doel meer op de hele reeks[/quote]

    wat doel je? man leer Nederlands voor dat je een spel afkraakt

  12.   
    hylke45's avatar

    civ 3 en 4 gespeeld
    civ 3 kon ik toen gewoon niet meer stoppen (duurde een paar dagen voordat je goed van het begin tot het einde van de tijd bent)
    civ 4 ook wel veel gespeeld… maar civ 5 wordt veel betere denk ik.
    en ik heb nieuwe laptop dus ik kan dit spel wel runnen waneer het komt 😀

  13.   
    IMarks's avatar

    ziet er nog al nep uit kom op zeg tanks die 20x grote zijn als één stad gewoon een fail game 😕