Gamersnet.nl

Star Wars: The Force Unleashed 2

Star Wars: The Force Unleashed was voor ontwikkelaar LucasArts een positieve verrassing, aangezien de game de snelst verkopende Star Wars titel is gebleken met zeven miljoen verkochte exemplaren. Of ze hierop hadden gerekend is twijfelachtig, want de game had een gesloten einde. Gezien het success was dat iets dat ze moesten rechtbreien en gelukkig is Star Wars nou net een franchise waarin bijna alles mogelijk is. May the force fix everything.

Zelfde basis

Wat The Force Unleashed zo uniek maakte, was onder andere Digital Molecular Matter, dat ervoor zorgde dat verschillende materialen realistisch reageerden op bijvoorbeeld een Stormtrooper, die daar met hoge snelheid tegenaan knalt. Glas reageert als glas, hout als hout en ga zo maar door. Daarnaast was daar de Euphoria Engine, die ervoor zorgde dat tegenstanders zich realistisch gedroegen als ze bijvoorbeeld werden opgetild door de force. Deze realistische manier van het spelen met de natuur maakte The Force Unleashed een unieke game, die overigens bij lange na niet perfect was.

Het tweede deel zal uiteraard voortbouwen op het eerste deel, met een nieuw verhaal dat zich wederom tussen de derde en de vierde film afspeelt. Hoofdpersoon Starkiller blijkt toch niet dood te zijn als hij van Darth Vader hoort dat hij eigenlijk een kloon is. Vader laat Starkiller daarna vallen en wat volgt is een verhaal van wraak op Vader, en twijfel over zijn eigen lot (kloon of niet?). Het verhaal van het eerste deel heeft meerdere prijzen in de wacht gesleept en aangezien dezelfde schrijver het verhaal van het tweede deel schrijft, zal het wat dat betreft wel goedkomen.

Heel erg mooi

Dan naar de actie, waar het natuurlijk allemaal om draait. Het meest zichtbare verschil is de toevoeging van een tweede lichtzwaard. Dit is niet optioneel en de speler zal dus de hele game met twee glimmende gevaartes moeten werken. Persoonlijk denk ik dat de meeste mensen hier gemakkelijk mee kunnen leven, want de nieuwe bewegingen met de zwaarden zijn op zijn minst bad-ass. Ledematen worden lekker makkelijk doorgehakt en de impact van het zwaard op een tegenstander oogt erg realistisch.

Alle animaties van het eerste deel zijn volledig opnieuw gemaakt en dus ogen de Force-krachten als nieuw. Stormtroopers reageren nog steeds lekker paniekerig als ze in de lucht gezwiept worden en alle Force-krachten uit het eerste deel komen terug. Wel krijgen we nieuwe krachten om ons mee te vermaken, zoals Force Fury. Met Force Fury worden alle Force-krachten tien keer zo sterk. Tilde je eerst net aan een Stormtrooper op, nu kun je zelfs een AT-ST optillen en vermorzelen. Het in elkaar deuken van vele kilo’s ijzer had wat mij betreft iets moeilijker mogen gaan, maar de levende autoperser Starkiller weet in ieder geval wel van wanten. Force Mind Trick is ook een vette nieuwe kracht, waarmee je tegenstanders zo kunt manipuleren dat ze hun vrienden aanvallen, ontploffen of zelfs zelfmoord plegen door de afgrond in te springen. Macht voelde nog nooit zo lekker.

LucasArts wil zich verder meer gaan richten op platformelementen. Zij vonden het vorige deel teveel gericht op actie en ze willen spelers nu rustpunten geven in het spel. Wat mij betreft is dat een goed idee, want The Force Unleashed 2 ziet er fantastisch uit. Lichtval, animaties en de Force-krachten komen schitterend in beeld en het is dus absoluut geen straf om af en toe even stil te staan en te kijken naar de omgeving. Overigens zullen de platform-elementen niet heel extreem zijn, maar af en toe zul je gevraagd worden om wat te springen en kleine puzzels op te lossen.

Voorlopige conclusie

Star Wars: The Force Unleashed is voor mij een van de verrassingen van de E3. De game ziet er fantastisch uit en gaat zich verbeteren op alle goede punten uit het eerste deel. In het verhaal heb ik groot vertrouwen en ik ben dan ook blij dat de game al op 26 oktober zal verschijnen. Heel veel zin in.