Het dagboek van een Zelda-fan #3

In het tweede deel van dit dagboek wist ik te speculeren over het mogelijke verhaal dat centraal zou kunnen staan in Skyward Sword. Nu is het tijd om wat dieper te graven en een blik te werpen op de vernieuwde gameplay die deze Zelda-titel in huis heeft. Voor het eerst binnen de serie is er sprake van een totale omwenteling, wat voor een frisse en unieke ervaring moet zorgen. Dit klinkt natuurlijk veelbelovend, maar kan Miyamoto zijn beloftes werkelijk waarmaken?

Traditie, met twisten…

eftLaten we eerlijk wezen, Twilight Princess is een uitstekende titel, maar laat op flink wat punten steken vallen. De Gamecube-versie voelde aan als een oud vertrouwde Zelda-titel, maar de Wii-versie deed fans smachten naar meer. Met de Wii-versie van Twilight Princess heeft Miyamoto amper de mogelijkheden van de console optimaal benut. Dit kwam logischerwijs doordat Twilight Princess van oorsprong nou eenmaal een Gamecube-titel is en men een Wii-versie pas later in de ontwikkeling heeft overwogen. Zodoende is er dus tijd en geld besteed aan het porten van de game naar de Wii en niet aan het perfectioneren van de game zelf. Twilight Princess voelde daarom erg herkenbaar aan en is bij lange na niet zo innovatief als dat de titel had kunnen zijn.

Ironisch genoeg geeft mij dit wel hoop voor Skyward Sword, want men heeft nu niet te kampen met twee verschillende platformen, waardoor Miyamoto op zijn gemak de ervaring kan perfectioneren. De twisten die ik aan het einde van mijn vorige column noemde, gaan namelijk vooral zitten in de gameplay. Uiteraard hanteert Link nog steeds zijn trouwe zwaard en schild, maar de manier waarop deze gebruikt dienen te worden, is volledig veranderd. In tegenstelling tot de Wii-versie van Twilight Princess kunnen we 1:1 zwaardvechten met de WiiMote, dankzij MotionPlus. Hierdoor kun je op verschillende wijzen (horizontaal, verticaal en diagonaal) met je zwaard te werk gaan. De vijanden zijn hier op afgestemd en vereisen bepaalde manieren om gedood te kunnen worden, zoals Deku Baba’s die horizontaal óf verticaal aangevallen moeten worden met het zwaard.

Gestroomlijnde actie

Dit soort veranderingen sluiten aan bij de ‘stroomlijning’ van de actie, zoals Miyamoto het heeft willen uitdrukken. Link is bijvoorbeeld voor het eerst in staat om te rennen, wat samen gaat met een stamina-meter. Deze meter loopt leeg wanneer Link begint met rennen, speciale zwaardaanvallen uitvoert of bepaalde acties voltooit. Ook is Link in staat om al rennend potions in te nemen, om zo het gevecht op gang te houden.

Daarnaast kan Link nog maar één voorwerp actief bij zich dragen, in tegenstelling tot natuurlijk drie voorwerpen. Wanneer je een ander voorwerp wilt selecteren, dien je dat te doen door een menu te openen en het voorwerp te selecteren met de aanwijzer van de wiimote. Hierbij wordt de game dus niet gepauzeerd, net zoals in Twilight Princess, en zul je moeten oppassen om niet overrompeld te worden door vijanden.

Talloze wapens en mogelijkheden

Onderhand mag het wel duidelijk zijn: de mogelijkheden van motion controls zijn in Skyward Sword talloos en de potentie van wapens die inspelen op MotionPlus is natuurlijk enorm. De zweep (al komt deze van oorsprong uit Spirit Tracks) en de vliegende kever zijn hier uitstekende voorbeelden van en kunnen op allerlei manieren gebruikt worden. Ook de oudere wapens (tot dusver bommen, slingshot en boog) voelen weer fris aan dankzij motion controls.

Oudere wapens zijn dan ook welkom om een terugkeer te maken in Skyward Sword. Want geef toe, we hebben er allemaal van gedroomd om de Ball ’n Chain uit Twilight Princess te gebruiken door de WiiMote te bewegen. Dat je dan als enthousiasteling rondjes staat te draaien met een wiimote boven het hoofd, tja, probeer dat maar eens uit te leggen aan de buren en die meneer in de witte jas van het lokale gesticht…

Een enorme verbetering

Als laatste punt wil ik nog één enorme verbetering aanhalen, die een grote impact kan hebben op Skyward Sword: de omwenteling naar orkestmuziek. Het team verantwoordelijk voor de oorstrelende muziek van Super Mario Galaxy is hard aan het werk om ook Skyward Sword te voorzien van een heerlijke soundtrack, bestaande uit oude en vooral veel nieuwe nummers. Een soundtrack van dergelijk formaat zorgt gemakkelijk voor enorm veel spanning en ik zie graag de oude kippenvelmomenten weer tegemoet, wanneer je voor het eerst een kerker binnenwandelt en de sfeer letterlijk te proeven valt…

Dit was het laatste deel van het dagboek van deze Zelda-fan. Wellicht tot de volgende keer…

  1.   
    StuntelX's avatar

    Nice, leuk om dit te lezen, ik heb nu nog meer zin in de nieuwe zelda 😀
    Laat maar komen.

  2.   
    klacko's avatar

    mooie collumn idd leuk om te lezen, ik hoop wel dat ze sommige bekende tunes uit de zelda reeks er wel in houden… want er zitten super mooie tunes zoals de bekende village songs uit twilight princess, en de mooie song van de lost woods. weet even niet hoe die heet 😳 maar ik hoop dat ze er wel bepaalde inhouden er zitten zulke mooie liedjes tussen die echt een bepaald gevoel met zich meebrengen vind ik 😀

  3.   
    Fox's avatar

    die minpunten komen me een beetje bekent voor bij zo’n zelda deel toen er nog geen WIImotion was. dat was echt bagger.

  4.   
    Les.'s avatar

    Top 😀

  5.   
    Rise Against's avatar

    Geweldige Columns! Door deze serie columns ben ik weer heel anders gaan kijken naar Skyward Sword 🙂

  6.   
    MaTriX's avatar

    Nou na het lezen van deel 1, 2 en 3 heb ik besloten om het spel in de gaten te houden.

  7.   
    geart96's avatar

    Deze wil ik zeker hebben!!
    Alleen zal ik dan toch eerst motion plus moeten kopen 🙁