Killzone 3

Killzone 2 was de systemseller voor de PlayStation 3 in 2009. De magistrale graphics en de heerlijke shooteractie in een spannend verhaal hebben ervoor gezorgd dat vele mensen met veel plezier uitkijken naar het volgende deel. Onze eerste kennismaking met de game was natuurlijk op de E3, waar Steven ter Heide, senior producer van Killzone 3, een kleine rondleiding gaf in de wereld van dit derde deel in de franchise.

3D

Sony is zijn uiterste best aan het doen om 3D gamen op de kaart te zetten. De PlayStation 3 is ervoor gemaakt en aangezien het megabedrijf ook 3D televisies verkoopt, is het niet gek dat hun paradepaardje Killzone 3 een belangrijke rol speelt in deze nieuwe missie. Killzone 3 is daarom al vanaf het begin voor 3D gaming gemaakt. Het is voor uitgevers, ontwikkelaars en journalisten altijd erg moeilijk om deze nieuwe vorm van gamen te omschrijven, omdat de meeste mensen dit niet zelf kunnen bekijken op hun 2D beeldschermen. Killzone 3 is voor mij de eerste shooter die ik in 3D heb mogen bekijken en het gevoel is overweldigend. Het kijken om hoeken krijgt een hele andere dimensie en tegenstanders zien er veel realistischer uit, omdat er in elk hoekje van elk stukje uniform diepte te zien is. Overigens is het vooral deze diepte die de ervaring zo mooi maakt. Verwacht niet dat er veel dingen uit het scherm komen, zoals we dat misschien kennen van de 3D films in de Disneyparken. De diepte maakt het realistisch en mooi.

Nieuwigheden

Terug naar Killzone 3, die wederom alles op alles zet om mensen te verpletteren met hun magistrale graphics. En magistraal zijn ze. Het besneeuwde level dat ik te zien kreeg (in 2D), liet schitterend ijs zien met prachtige omgevingen als water, heuvels en gebouwen. Alles is nu al tot in elk detail verzorgd en dit belooft veel goeds. Qua gameplay heeft Guerrilla Games geluisterd naar de kritieken op het vorige deel en we kunnen dus ook meer variatie verwachten in de omgevingen. We gaan straks zelfs de ruimte in, wist Steven mij te melden, en ik ben dan ook erg benieuwd hoe deze ruimte-omgevingen er uit gaan zien.

Een andere toevoeging zit hem in de melee-aanvallen, die een nieuwe strategie tijdens de gevechten met zich meebrengen. Waar het in deel twee vooral draaide om cover en schieten totdat de vijanden neergemaaid waren, kun je er in het volgende deel ook voor kiezen om naar een Helghast toe te rushen en neer te slaan of steken met je wapen. Guerrilla ziet deze vette moves als een beloning voor het risico dat je genomen hebt om uit cover te treden en dit zal de gevechten ongetwijfeld sneller en hectischer maken. Elk wapen krijgt zijn eigen melee-animatie en elke tegenstander zal anders reageren op verschillende wapens en locaties(!). Zo zal een melee-aanval heel anders uitpakken bij een stuk rots, omdat je een vijand dan tegen die rots kapot slaat bijvoorbeeld.

Een andere nieuwe feature die ik tijdens deze eerste kennismaking te zien kreeg was natuurlijk de jetpack. Het is een beetje flauw om altijd maar weer over die graphics te beginnen, maar de jetpacks zien er zo geloofwaardig en realistisch uit, dat het een oppermachtig gevoel geeft om ze vanuit first person in actie te zien. Natuurlijk heeft dit ook een grote invloed op de gameplay, aangezien je nu grotere afstanden kunt overbruggen en tegenstanders vanuit de lucht kogels kunt voeren. Het geluid van de jetpacks levert een hele grote bijdrage aan het realisme, want het mechanische scheuren en piepen maken het zweven een genot. Hulde aan de sounddesigners en het is leuk om te weten dat een deel van het geluid uit de Amsterdamse tramlijn 5 komt. Was die tram maar zo spannend als de game.

Voorlopige conclusie

Killzone 3 moet verschijnen op 11 februari 2011 en ik kan bijna niet wachten om met het eindresultaat aan de slag te gaan. Nu moet ik alleen thuis nog uitleggen dat er begin volgend jaar toch echt een 3D-televisie gaat komen in huize Bouwman. En als dat geen ruzie wordt…

  1.   
    soldierarjan's avatar

    beloofd veel deze game kijk echt na uit

  2.   
    Sarge's avatar

    Goh, wat een berucht spel is het nu al:o Al een chance dat ze niet de beelden uit het scherm laten komen met 3D, want daar had ik schrik voor… Hoe vet moet het zicht ook wel niet zijn met die jetpacks + 3D ๐Ÿ˜ฎ

    Elk wapen krijgt zijn eigen melee-animatie en elke tegenstander zal anders reageren op verschillende wapens en locaties(!). Zo zal een melee-aanval heel anders uitpakken bij een stuk rots, omdat je een vijand dan tegen die rots kapot slaat bijvoorbeeld.

    Damn!! 8)

  3.   
    limsma's avatar

    Killzone maakt NL trots

  4.   
    Kpyne's avatar

    wordt gaaf ๐Ÿ˜€

  5.   
    MaTriX's avatar

    Ben wel benieuwd naar het 3D gebeuren.

  6.   
    UberProSure's avatar

    Ik wil hebben maar dan voor PC ๐Ÿ™

  7.   
    nanathan's avatar

    3D tv. Das weer wat sparen en killzone3 moet ik toch weer hebben.
    Hopelijk trg offline MP zoals in de eerste. Met bots dan.

  8.   
    Joviss's avatar

    Als het goed is wordt deze game ook move-compatible. Zal me benieuwen hoe dat gaat werken.

  9.   
    painkillers's avatar

    zot spe
    ga hem zeker kopen op dag 1 ๐Ÿ˜€ ๐Ÿ˜€

  10.   
    LouisvanGaal's avatar

    Vet paar maantjes wachten en klaar is kees:) beste Nederlandse game ooit!

  11.   
    BABI-PANGPANG's avatar

    Jammer dat de 3D tv’s nog zo ontiegelijk duur zijn. Tegen de tijd dat deze iets goedkoper worden zitten we al aan Killzone 4.