Gamersnet.nl

Homefront

THQ heeft veel vertrouwen in hun shooter Homefront. Deze game, waar je in een bezet Amerika verzet moet bieden tegen de Koreanen, moet het hebben van keiharde actie en de sterke band die je krijgt met je computergestuurde vrienden. Op de E3 mocht ik plaatsnemen bij een presentatie van ongeveer twintig minuten om beide aspecten van de game te ervaren.

Altijd weer die Koreanen

Het introductiefilmpje waarmee de presentatie startte was in ieder geval indrukwekkend en wist direct sfeer te brengen in de spelwereld. In een tijdlijn met echte beelden uit het nieuws, afgewisseld met animaties, werd verteld dat Noord Korea stap voor stap de wereld aan het veroveren is. Na Zuid Korea volgt Japan en daarna heel Azië. Natuurlijk is de Verenigde Staten dan snel aan de beurt en het ondenkbare zal dan ook geschieden. Amerika valt ten prooi aan Korea en jij zult met het verzet moeten strijden voor je bestaansrecht.

In de demonstratie werd niet meteen naar de actie gesprongen. Het kwam langzaam op gang in een wijk in de VS, waar een groep mensen een eigen “ veilige” haven hadden gebouwd, die ze moeten beschermen tegen de bezetters. Iemand zorgt voor water, dat wordt opgevangen via een pijp, een ander houdt zich bezig met stroom, dat via zonnepanelen binnenkomt. Ook zijn er een aantal geitjes aanwezig voor de nodige melk. Wat direct opvalt is de sfeer die de game wil uitstralen en op alle punten lijkt dat te gaan lukken. Je krijgt al snel een band met de mensen die je opvangen en deze band is later in het spel belangrijk als de heftige gevechten zullen ontstaan. De ontwikkelaar zelf noemt dit Why We Fight Moments en het geeft dus een goede uitleg waarom je de keiharde gevechten aangaat.

Paniek

Na deze rustige introductie werd er een deel dat later in het spel plaatsvond getoond. Vanaf een dak ben je betrokken bij de ‘ rebellen’, die een kamp van de Koreanen willen vernietigen. Na een gesprek met een van je collega’s vallen andere vrienden het kamp van voren aan en is het jouw taak om dekking te bieden vanaf het dak. Na een aantal rake schoten, waarbij opvalt dat de animaties van de neergeschoten vijanden realistisch ogen, komen er een aantal raketten naar beneden. Vuur, ellende, drama. Door de vuurzee heen wil je weg en onderweg zie je dood en verderf.

Op deze momenten is het duidelijk dat de emotionele band die jij met je vrienden hebt van groot belang is. Daarnaast is de actie retebruut! Na de vuurzee kom je van de ene helse situatie in de andere en dit contrast tussen emotie en keiharde actie is DE unieke factor in Homefront. De actie wordt versterkt door het legervoertuig dat je te hulp schiet. Met een eigen vizier kun je dan aangeven waar het voertuig naartoe moet schieten. Met meerdere raketten per lancering vliegen de explosies om de oren en dit spektakel is erg lekker in beeld gebracht.

Voorlopige conclusie

Wat Homefront uiteindelijk gaat brengen is grotendeels nog gissen, omdat de presentatie slechts een klein portie was van de game. Wel ben ik blij met de beslissing van Kaos Studios om ook het emotionele aspect uit te diepen en dat ze dat ook wilden tonen tijdens deze presentatie. De actie aan de andere kant lijkt de goede kant op te gaan, de A.I. leek op sommige punten nog wat rommelig en ook grafisch moet er nog wel wat gepoetst worden. De basis staat echter en er is nog tot februari om ook die kleine oneffenheden helemaal weg te poetsen.