Na racen in de modder, door de jungle en langs ijzige omgevingen, maakt MotorStorm: Apocalypse een verrassende stap richting een apocalyptische stad. De game blijkt nog meer onverwachte vernieuwingen door te voeren en daar kwamen we tijdens een potje racen op de E3 al snel achter.
Een raadsel
MotorStorm is een serie die me tot nu toe erg goed is bevallen. Het racen met de diverse voertuigen in verschillende, natuurlijke omgevingen was heel tof en zeker de races met diverse soorten voortuigen door elkaar heen zorgden altijd voor veel spektakel. Het was dan ook de vraag wat ontwikkelaar Evolution Studios aan veranderingen door zou voeren voor dit derde deel en al na een enkele race in de E3-ruimte van Sony viel op dat er nogal wat nieuws onder de zon is voor fans van het eerste uur.
Zoals gezegd is de setting van dit derde deel een apocalyptische stad. Er schijnt echter dusdanig veel mis te zijn gegaan dat er zelfs mensen over straat slenteren en die maken dan ook regelmatig kennis met de bumper van je auto. Het gaat wat te ver om over een stukje Carmageddon te spreken (kent u die nog?), maar wat ik wel wil zeggen is dat het wat mij betreft een verschrikkelijke keuze is. De vorige delen draaiden altijd om het MotorStorm-evenement, waarbij het gewoon om goed presteren ging om tickets te verdienen voor volgende circuits. Een snelle tijd neerzetten is alles wat telt en waarom er dan ineens levenloze zielen over de baan moeten waggelen is mij een raadsel. Uiteraard heeft het met de setting te maken, een stad die op het punt staat om helemaal in te storten, maar voor mijn gevoel past het gewoon niet goed bij de rest van de game.
Verrassingen
MotorStorm: Apocalypse heeft overigens ook nog stiekem even wat geleend van Split/Second, want op bepaalde momenten tijdens de race zullen complete gebouwen omlaag komen donderen of zie je ineens dat een flink stuk van de weg voor je instort, zodat je een stuk lager verder rijdt. Nu hoef je hier eigenlijk niets voor te doen, behalve dan dat je met een druk op de knop even de camera op al deze actie kunt laten focussen. Het is alleen, net als met de mensen op de weg, een vreemde gewaarwording. Beide elementen hebben helemaal niets met het daadwerkelijke racen te maken en doen haast afbreuk aan de voor mij zo toffe MotorStorm-ervaring.
Daarnaast was de speelbare race ook niet echt het ideale voorbeeld om weer van een feest der herkenning te spreken, aangezien er weinig zichtbaar was van alternatieve paden die voor verschillende voertuigen goed of slecht kunnen uitpakken. Zo is een grote truck juist beter door logge stukken, terwijl de snelle en lichte voertuigen vaak door allemaal smalle en vaak hoger gelegen paadjes kunnen scheuren. Dit geeft mij het echte MotorStorm-gevoel en dat kwam in de demo niet echt goed naar voren.
Overigens moet ik daarbij aantekenen dat ik maar een fractie van de game heb kunnen spelen en dat er nog genoeg, hopelijk positieve, andere verrassingen in de game kunnen zitten. Daarnaast is het belangrijkste aspect van de gameplay nog steeds het racen zelf en dat werkt gewoon perfect. De voertuigen sturen soepel, de boost kan je op een tactische manier inzetten… qua weggedrag is het overduidelijk nog steeds een typische MotorStorm en dat is een heel goed teken. Er worden ook nog eens enkele nieuwe voertuigklassen toegevoegd, waaronder de supercars, superbikes en chopper-motoren.
Voorlopige conclusie
MotorStorm: Apocalypse doet wat dingen nieuw en tot dusver word ik daar als fan van het eerste uur niet heel vrolijk van. Als ik aan MotorStorm denk, dan denk ik aan natuurlijke omgevingen en niet aan het omver rijden van mensen in een instortende stad. Misschien is het simpelweg een kwestie van wennen aan de setting, want qua gameplay steekt het geheel nog steeds goed in elkaar. Het is immers nog lang niet mogelijk om goed te oordelen op basis van een paar races, dus ik ben zeer nieuwsgierig naar de rest van de game. Al is het alleen maar omdat de game ook in 3D speelbaar zal zijn.