XCOM

X-COM is een serie die sommigen misschien nog wel kennen, al is het origineel alweer meer dan vijftien jaar oud. 2K Games blaast de serie weer nieuw leven in en doet dit op een verrassende manier: als een first-person shooter. Op de E3 maakte ik kennis met de nieuwe XCOM… Inderdaad, zonder streepje.

Het onbekende

Producers Drew Smith en Harvey Whitney verzorgden een demonstratie van XCOM in een bijzonder sfeervolle ruimte. De kamer was volledig ingericht als een echte jaren ’50 keuken, zodat je direct de sfeer kon proeven van de setting van XCOM. De game speelt zich namelijk af in het Amerika van de vijftiger jaren van de vorige eeuw. Een periode na de oorlog, waarbij zaken als hoop en nationalisme erg belangrijk waren.

Jij bent William Carter, leider van de organisatie XCOM. Deze organisatie houdt zich bezig met het onderzoeken van ‘het onbekende’ en als er steeds meer berichten uit de wereld komen dat er buitenaardse aanvallen zijn in diverse steden en dorpen, komt XCOM in actie om mensen te beschermen en buurten te bevrijden. De basis van dit alles is een vliegtuighangar, van waaruit vrij onopvallend de hele XCOM-organisatie opereert. In deze hangar begon onze demonstratie dan ook en we maakten kennis met de eerste beginselen van de game.

Telefonisten zien we aan het werk om alarmerende telefoongesprekken op te vangen en te horen waar mensen in nood zijn, kranten worden doorgespit en het centrum van alle informatie is een enorme landkaart van de VS, die laat zien in welke regio’s problemen zijn. Kortom, via deze kaart kan je bekijken wat er te doen is en besluiten om een bepaalde missies te accepteren of niet. Dit heeft overigens wel enige consequenties, want de kans bestaat dat sommige missies verdwijnen en dus niet meer speelbaar zijn. Als je bijvoorbeeld een missie in Californië ziet staan en een missie in New York, dan kan het zijn dat je na het voltooien van de missie in New York te laat bent om in Californië mensen te helpen. Een heel klein stukje tactiek, al bekroop me toch iets het gevoel dat het vooral op gamers overkomt alsof ze foute keuzes maken en daardoor bepaalde content pas in een nieuw spel kunnen beleven.

Vuurzee

Iets verderop in de hangar komen we onze goede maat Mal tegen, de man van alle nieuwe wapens en technologie. Wat Q doet voor James Bond, doet Mal voor jou en hij kan je dus hele toffe dingen laten zien. Zo geeft hij ons een soort molotov cocktail, maar dan gemaakt van een zwarte, buitenaardse substantie. Het effect is echter vrijwel gelijk, want deze ‘blob-otov’ is uiterst effectief tegen buitenaardse bedreigingen, die je zodoende heerlijk in vuur en vlam kunt zetten. De effecten van deze vuurzee zagen er overigens heel goed uit. De rest van de game kan grafisch nog wel een stevige poetsbeurt gebruiken, maar we hebben uiteraard met een hele voege versie te maken die nog volop in ontwikkeling is.

Nadat we onze shotgun en lightning gun paraat hadden, was het tijd om aan een echte missie te beginnen. XCOM had volop informatie onderschept van een vrouw die in nood was en Carter ging er met twee agenten van de organisatie op af. Wat volgde is eigenlijk pas de grote verrassing van de game, want vanaf het begin van de missie werd duidelijk dat de game XCOM een echte shooter is. De actie was zeker leuk, vooral toen de lightning gun met bijna Bioshock-achtige elektrische schokken vijanden om zeep hielp, maar verder vraag ik me af of er ook maar één fan van het eerste uur is die dit kan waarderen. Begrijp me niet verkeerd, als shooter kan het zeker tof gaan uitpakken, maar eigenlijk hadden ze dit beter op een andere manier en met een andere naam in de markt kunnen zetten.

Het einde van de missie maakte overigens weer veel goed in mijn ogen, want nadat we de vrouw die ons aanvankelijk had gebeld hadden bevrijd, verscheen ineens een vreemd object in de lucht. Het is hetzelfde rare object dat we al op wat eerste screenshots hebben gezien en, zoals je ook op die screenshots kon zien, werden mensen volledig verzwolgen als ze niet op tijd weg konden komen. Een XCOM-agent zien we zo voor onze ogen volledig verdwijnen en we moeten maken dat we wegkomen.

Conclusie

En toen was de demonstratie alweer voorbij en bleef de aanwezige pers met een gemengd gevoel achter. Enerzijds is het een erg interessante setting, waarbij je toffe wapens en gadgets gedurende de game zult krijgen om je lekker mee uit te leven op al het buitenaardse tuig. Anderzijds is het echter een game die weinig met het X-COM van vroeger te maken heeft en misschien dankzij de naam wat verkeerde verwachtingen schept.

We hebben nog maar weinig echt tactische gameplay gezien, terwijl ontwikkelaar 2K dat wel in de game stopt. Het moet zodoende een combinatie worden van angst, spanning en strategie. Een deel wat fans zouden kennen uit vorige delen, aangevuld met verrassende nieuwe elementen. We zullen het gaan zien als we meer in-game tijd met XCOM krijgen. Er is een getalenteerde ontwikkelaar mee bezig, dus ik heb er sowieso vertrouwen in dat uiteindelijk een leuke game wordt afgeleverd. Trouwe fans zullen echter wel wat door de vingers moeten zien…

  1.   
    limsma's avatar

    lijkt mij wel een vette game

  2.   
    MelvinK's avatar

    ja lijkt me ook wel iets , trailer zag er ook wel goed uit

  3.   
    FRENZY 14's avatar

    de jaren vijftig en buitenaardse wezens, daar heb ik wel zin in

  4.   
    RatedRforRay's avatar

    Lijkt me geinig

  5.   
    GraveDevil's avatar

    Wanneer komt ie voor de pc? 🙂

  6.   
    MaTriX's avatar

    Tja de trailer was voor mij niet echt overtuigend maar de screens zien er toch verdomd goed uit, zal hem toch maar in de gaten houden.

  7.   
    thematter's avatar

    die pakken die ze dragen geven me meer een maffia gevoel in de jaren ’30 kan aan mij liggen hoor:P ik leefde niet in de jaren ’50 😀 toch deze game inderdaad volgen 😛