Gamersnet.nl

Battlefield: Bad Company 2 – Onslaught DLC

Tijdens de EA Showcase in Londen waren veel ogen gericht op de grote titels als Crysis 2, Medal of Honor, Dead Space 2 en Bulletstorm. Toch werd er vrij onverwacht nog wat leuks getoond voor een andere grote topper, namelijk de spelmodus Onslaught voor Battlefield: Bad Company 2. We kregen alle tijd om deze co-op modus eens uit te testen…

Co-op gameplay

Electronic Arts onthulde in Londen tot groot genoegen een stuk downloadable content (DLC) voor Bad Company 2, te weten “Onslaught”. Onslaught brengt een coöperatieve spelmodus voor 2 tot 4 spelers naar de game en het is de bedoeling om zo snel mogelijk met je team een aantal strategische punten te veroveren. Dit kan je doen op de mappen Valparaiso, Atacama Desert, Isla Inocentes en Nelson Bay. Deze mappen zijn door EA DICE nieuw ontworpen met nieuwe effecten, nieuwe belichting, ander tijdsverloop en voertuigen.

Geheel in lijn met de multiplayer van Bad Company 2 moet je in Onslaught ook rekening houden met de taakverdeling binnen het team. Munitie ligt niet met kisten tegelijk verspreid over de map, teamleden kunnen verzorging nodig hebben en je kunt ook ineens vijandige voertuigen en afweergeschut tegenkomen. Het verdient dus de aanbeveling om even te overleggen wie welke kit mee het strijdveld opneemt. Elke map heeft een andere gameplay-focus, zodat je de ene keer vooral met voertuigen bezig bent en de andere keer vooral gaat aanvallen als infanterie.

Samenwerken

In Londen mochten we aan de slag op de map Nelson Bay, die vrijwel geen voertuigen kent. Het eerste potje was duidelijk even wennen voor ons team, want blijkbaar hadden mijn medespelers niet heel ervaring op het gebied van samenwerken. Dit resulteerde halverwege de map in een ‘game over’, aangezien we allemaal het loodje hadden gelegd. Je kunt namelijk blijven doorspelen, en teamgenoten zullen na een korte tijd weer kunnen spawnen, zolang minstens één speler nog levend is. Als drie spelers tegelijk dood zijn, is het dus wel zo slim dat de vierde speler even voorzichtig aan doet, zodat je niet veel later weer op volle kracht verder kunt.

De volgende potjes ging het gelukkig een stuk beter, sloegen we soepel de vijandige aanvallen af en wisten we een heel behoorlijke tijd neer te zetten van iets meer dan 9 minuten. Heel behoorlijk… dachten we, totdat een van de mensen van het ontwikkelteam kwam melden dat het zeker 2 à 3 minuten sneller kon. Fanatiek als we waren, besloten we dan ook om snel weer met een nieuwe poging te starten.

Voorspelbaar

Bovenstaand voorbeeld geeft ook goed aan waarin de kracht van Onslaught schuilt. Het is voor de alledaagse gamer leuk om gewoon zien te overleven, maar de fanatieke gamers zullen steeds sneller willen zijn. Een goede ranking op de Onslaught-leaderboards behaal je namelijk niet zomaar. Oefening baart kunst, zeker als je de map goed kent en weet hoe je de vijanden het beste kunt benaderen.

Hier schuilt ook meteen een klein risico in, want tijdens de speelsessie viel al op te merken dat je snel de aanvalspatronen van vijanden zult herkennen. Je vecht immers tegen computergestuurde militairen en die zijn dus niet zo onvoorspelbaar als menselijke tegenstanders. Gelukkig zijn er gewoon vier mappen om op los te gaan en is het juist ook weer handig om na wat oefenen de mappen en vijanden goed te kennen, want pas dan zul je voor een echt goede tijd kunnen spelen.

Voorlopige conclusie

Onslaught lijkt een heerlijk stuk extra content voor Battlefield: Bad Company 2 te worden. Er zal wel een prijskaartje aan hangen, naar verwachting 800 Microsoft Points of €8,99 op het PSN, maar het zal de investering zeker waard zijn. Een PC-versie wordt door DICE overigens niet uitgesloten, maar er zitten voorlopig nog teveel technische haken en ogen aan Onslaught voor de PC, dat deze DLC voorlopig alleen voor de Xbox 360 en PlayStation 3 verschijnt.

De actie is in elk geval lekker intens, vlot en het samenwerken met je squad wordt simpelweg beloond als je een goede tijd weet neer te zetten. Sommige spelers zullen het wellicht wat jammer vinden dat je na enige tijd precies weet waar vijanden vandaan komen en hoe ze aanvallen, maar juist deze kennis is cruciaal voor het behalen van een toptijd. Gelukkig zijn er dan ook vier mappen om mee aan de slag te gaan, dus hier zullen de fanatieke spelers zeker een tijd zoet mee zijn. Het wachten is nog op de release van deze DLC, wat mogelijk volgende maand een keer zal gebeuren.