Crysis 2

Crysis was een verbluffende game, in meerdere opzichten. Grafisch was het de absolute top, de gameplay was dankzij het nanosuit gevariëerd en om van de echte pracht en praal te genieten had je een PC nodig die net zoveel stroom vreet als een gemiddeld Afrikaans land. De mensen van Crytek hebben echter niet stilgezeten en brengen ons over enige tijd Crysis 2. Deze keer voor de PC én voor de consoles. Tijdens de EA Showcase in Londen was Crytek aanwezig om ons onder te dompelen in de wereld van Crysis 2.

Stedelijke jungle

En die wereld van Crysis 2 is deze keer nogal anders dan we van Crytek gewend zijn. De bloeiende jungle is ingeruild voor het bekende gezicht van New York. Wat betreft het verhaal bevinden we ons dan ook ongeveer drie jaar na de gebeurtenissen uit de eerste Crysis-game. De aliens zijn nog altijd een grote dreiging en hebben de mensheid al uit diverse grote steden verdreven, waaronder New York. De stad ligt voor een behoorlijk deel in puin en wordt dan ook omschreven als een ‘urban jungle’. Executive producer Nathan Camarillo van Crytek was in Londen aanwezig om ons de game te demonstreren en hij vertelde dat de keuze voor een stedelijke omgeving een hele bewuste is geweest. Volgens Camarillo hadden spelers vrijwel geen band met de jungle in Crysis, waardoor de game nogal afstandelijk overkwam. Door de strijd naar een bekende stad te brengen wil men de hele oorlog tegen de aliens een wat persoonlijker tintje geven en spelers wat meer emotie bieden tijdens het spelen.

We stappen in elk geval weer in de schoenen van Nomad, de soldaat die ook in het origineel de hoofdrol speelde. Het zijn echter wel hele blitse schoenen waar Nomad over beschikt, want je hebt namelijk de controle over het nanosuit 2.0 in Crysis 2. Dit had echter helemaal niet gemogen, waardoor je niet alleen ruzie hebt met de aliens, maar ook met de soldaten van Crynet Systems. Ze doen er alles aan om je te stoppen en kiezen liever voor kogels dan voor een goed gesprek. Kortom, je hebt weinig vrienden in New York, al lijk je toch te vechten voor de goede zaak.

Het zal overigens een meerwaarde zijn als je Crysis hebt gespeeld, en allicht ook Crysis: Warhead, maar tijdens de presentatie werd ons verteld dat het geen onduidelijk verhaal zal zijn als je niet op de hoogte bent van de gebeurtenissen uit de eerste Crysis-game. Het is uiteraard logisch dat je wel wat meer verwijzingen naar die verhaallijnen zult begrijpen als je de vorige games gespeeld hebt, dus voor de echte fans zitten er genoeg plotverwijzingen in Crysis 2, maar aangezien de serie straks debuteert op de consoles zal Crytek voor een goede introductie van het verhaal zorgen om iedereen helemaal op de hoogte te brengen.

Op volle oorlogssterkte

De demonstratie die we te zien kregen betrof twee delen van een missie, waarbij men wijselijk de tussenfilmpjes had verwijderd om geen spoilers omtrent het verhaal vrij te geven. Tijdens de eerste momenten in de missie viel in elk geval wel te horen dat soldaten van Crynet Systems dachten dat je Prophet was, de leider uit Crysis 1. Hoe dit komt zullen we wel uitvinden in de komende maanden als men iets meer details omtrent het verhaal naar buiten brengt.

In elk geval was het weer een aangename kennismaking met Crysis 2, want de game ziet er wederom bijzonder mooi uit. En dan werd er nog niet eens op volle oorlogssterkte geknald qua visueel spektakel, want de demonstratie was namelijk van de Xbox 360-versie! Misschien zijn we al wat verwend geraakt de laatste jaren en is het geen overweldigende grafische pracht meer, maar zeker voor een consoleshooter is het gewoon een plaatje. We kregen zelfs een voorzichtige toezegging dat de game wat minder extreme systeemeisen zal kennen, dus er is absoluut hoop voor PC-gamers met een mid-range systeem. De defintieve systeemeisen laten nog wel een tijdje op zich wachten, maar het feit dat men de CryEngine ook weer verder heeft geoptimaliseerd de afgelopen jaren geeft de gemiddelde gamer toch weer wat extra hoop. Uiteraard kan je met een extreme high-end PC straks echt het onderste uit de kan halen, aangezien Crytek nog altijd de PC voorop stelt bij de ontwikkeling van de game.

Nanosuit 2.0

En dan natuurlijk het paradepaardje op het gebied van gameplay: je nieuwe nanosuit. Camarillo vertelde ons dat ze zagen dat veel spelers van Crysis 1 een bepaalde aanpak steeds hanteerden. Ze gingen als een echte Rambo met sterke armor een basis in om alles kort en klein te knallen, of ze gingen als een sluipmoordenaar te werk door dankzij de cloak onzichtbaar dichterbij te komen of ze speelden vooral verkennend met behulp van de verrekijker, om met een tactisch plan de vijanden uit te schakelen. Het nanosuit 2.0 gaat echter een stap verder en maakt je in feite een stuk sterker.

Er zijn twee hoofdopties om in te zetten deze keer: Armor en Stealth (voorheen bekend als Cloak). De een zorgt voor een sterker pantser en met de ander kan je uiteraard weer tijdelijk vrijwel onzichtbaar zijn. Daarnaast zijn er nog sub-opties om te kiezen, modules voor je pak. Deze zorgen voor nog wat extra vermaak, zoals een combinatie van snelheid en kracht, wat in Crysis 1 nog aparte opties waren, of een uitgebreide scanner om vijanden in de omgeving goed in kaart te brengen. Kortom, er is weer meer tofs om tegelijk te gebruiken en om goed aan te sluiten op je gewenste speelstijl. Daarnaast is je nanosuit ook nog eens te upgraden met nieuwe modules, dus er valt gedurende de game nog genoeg leuks te ontdekken.

Tijdens de missiedelen die gespeeld werden vielen nog een paar dingen op. Allereerst zagen we Nomad heerlijke stealth kills uitvoeren als hij ongezien vijanden wist te besluipen. Daarnaast zijn er volop nieuwe aliens om tegen te vechten, van een soort Predator-achtige aliens tot wezens die fors groter zijn en als een heuse level boss pas na een uitgebreid gevecht het loodje leggen. De aliens zijn in Crysis 2 dus niet alleen maar van die zwevende dingen die idioot in de lucht ronddolen, ze zijn er deze keer dus ook in wat meer ‘menselijkere’ verschijningen. Ze gedragen zich dan ook wat logischer tijdens het vechten, bijvoorbeeld door dekking te zoeken achter objecten. Gelukkig heb je genoeg wapentuig tot je beschikking om af te rekenen met al het buitenaardse tuig, van traditionele guns tot dikke granaatwerpers en zeer dodelijke futuristische wapens.

Het enige, kleine minpunt tijdens de presentatie was het feit dat het gewoon geen hele bijzondere missie was die gedemonstreerd werd. Er kwam wel even wat nieuwe ‘verticaliteit’ aan bod, door vijanden van bovenaf aan te vallen, maar verder was het nogal overbekend werk met het afschieten van wat soldaten op verschillende daken tot een gevecht met sterke aliens op de grond. Het was in elk geval wel goed om te zien dat de AI van tegenstanders toch wel wat verbeterd lijkt te zijn.

Voorlopige conclusie

Crysis 2 lijkt de serie deels een frisse nieuwe impuls te geven. Het nanosuit is onder handen genomen voor nog meer toffe opties en de bekende stranden en jungles zijn verruild voor de stedelijke jungle van New York. Grafisch hoeven we ons natuurlijk geen zorgen te maken met de mensen van Crytek aan het roer, al moet de volledige game nog gaan uitwijzen hoe verfrissend men de hele verhaallijn en missies weet te houden.

De game staat gepland voor de feestdagen, tegen het einde van dit jaar, dus Crytek heeft nog wat maanden de tijd om de game te optimaliseren en natuurlijk om aan de nog weinig besproken multiplayer te werken. We hebben er in elk geval weer een hele lekkere shooter bij om naar uit te kijken, want zowel mensen met een mid-range PC als gamers met een Xbox 360 of PlayStation 3 kunnen straks van Crysis 2 gaan genieten.

  1.   
    Menyz0r's avatar

    mooie preview , kijk echt uit naar deze game

  2.   
    Fox's avatar

    ziet er epic uit

  3.   
    Foxpro's avatar

    vind het eigenlijk wel jammer dat het niet meer in de jungle is want dat vond ik juist zo leuk aan Crysis, maar we zullen wel zien…

    Het ziet er alvast vet uit

  4.   
    divatosx's avatar

    siet er goed uit

  5.   
    Tom's avatar

    Ik vraag me toch echt af waarom Crytek steeds aan die alien-fetisj van ze blijft kleven. De eerste paar uren van Crysis waren het leukst en iedereen weet het, waarom veranderen ze nu slechts de setting en niet gewoon het cliché scenario?

  6.   
    Aftermath's avatar

    Tom schreef, "Ik vraag me toch echt af waarom Crytek steeds aan die alien-fetisj van ze blijft kleven. De eerste paar uren van Crysis waren het leukst en iedereen weet het, waarom veranderen ze nu slechts de setting en niet gewoon het cliché scenario?"

    ja echt irritant 😡

  7.   
    Carcass's avatar

    Yeah, maar misschien dat met meer AI voor de aliens de boel verbeterd.

    Stedelijke omgeving spreek me wel erg aan 🙂

  8.   
    7lotus94's avatar

    Ik kan echt niet wachten! 😳

  9.   
    ChielB's avatar

    Wat het vooral gaat verbeteren is het feit dat er straks ook gewoon aliens zijn die op 2 poten lopen, of in elk geval niet alleen maar irritant in de lucht dobberen. Dat maakt de actie een stuk logischer en ‘normaler’, waardoor de combat volgens mij toch wel een stuk boeiender kan worden.

    En verder is het verhaal van Crysis gewoon nog niet af, dus vandaar dat de aliens in het geheel voor blijven komen en een stevige rol spelen. Hier zullen ze allicht pas in een volledig nieuwe franchise van afwijken.

  10.   
    limsma's avatar

    ik heb crysis en crysis: warhead met super veel plezier gespeeld en ik hoop dat deze minstens net zo goed is 😀 😀

    en NANO-suit 2.0 rocks!!!!!!!!!!!!!!!! 😛 😛 😛

  11.   
    Bulletfox's avatar

    dit word volgens mij zo machtig leip!!

  12.   
    JonsoN's avatar

    Deze gaan we zeker in de gaten houden;)

  13.   
    Tom's avatar

    JonsoN schreef, "Deze gaan we zeker in de gaten houden;)"

    Koninklijk meervoud? 😛

  14.   
    ChipzOfDoom's avatar

    ik heb crysis en crysis warhead met veel plezier uitgespeeld een stuk of 10 keer zelfs dus laat crysis 2 maar komen 🙂

  15.   
    paulorico's avatar

    Tom schreef, "Ik vraag me toch echt af waarom Crytek steeds aan die alien-fetisj van ze blijft kleven. De eerste paar uren van Crysis waren het leukst en iedereen weet het, waarom veranderen ze nu slechts de setting en niet gewoon het cliché scenario?"

    gast als je het nog niet door hebt, CRYSIS IS ALL ABOUT ALIENS!!
    zonder aliens is Crysis hetzelfde als FIFA zonder bal.

    ik ben vooral blij dat ze toch trouw blijven bij de PC, en als je de échte game ervaring wilt beleven moet je dit spel gewoon op de PC spelen. ook leuk dat ze de systeem-eisen hebben verlaagd; misschien kan ik CRYSIS 2 wél op Very High spelen! 😀

    maar het wordt sowieso echt een vet spel ik heb zeker vertrouwen in Çevat Yerli en zijn team.
    en ik weet wat ik voor Kerstmis ga krijgen 8)