Beat Hazard

Beat Hazard is een muziekgame die zijn inspiratie haalt uit diverse games binnen het genre, maar er wel een eigen karakter op nahoudt. We hebben hier namelijk te maken met een topdown ruimteshooter, vergelijkbaar met games zoals Space Invaders of Demonstar. Aangezien Beat Hazard echter ook nog een muziekgame is, wordt de intensiteit van deze shooter bepaald door je eigen muziek. Het bereik en zo ook de kracht van je wapens wordt namelijk continu beïnvloed door het nummer dat speelt, waarbij je moet denken aan de baslijnen, stemmen en krachtige tonen. Hoe zwaarder de bas, des te wijder je aanval is en meer schade de aanval kan toebrengen. Combineer dit met honderden ruimteschepen, baasgevechten en een visuele feedback die werkelijk voor epilepsieaanvallen kan zorgen en je hebt een ervaring om niet meer te vergeten…

Met gevaar voor eigen leven

Bovenstaand kopje mag genoeg zeggen; Beat Hazard is een game die je speelt met gevaar voor eigen leven. De kracht van deze muziekgame is namelijk de visuele feedback die gepaard gaat met de gameplay, want de lasers van je ruimteschip worden aangedreven door de muziek. Hoe intenser de stem of zwaarder de baslijn, des te groter en krachtiger worden je lasers en de bijbehorende explosies. Deze vorm van visuele feedback wordt beïnvloed door nog twee andere factoren, namelijk power-ups om het volume te verhogen en het bereik van je lasers.

Naarmate je meer power-ups verzamelt om het volume te verhogen, wordt de visuele feedback veel kleurrijker en intenser. De power-ups voor de kracht van je wapens bepalen hoe snel en wijd de lasers kunnen schieten. Wanneer je het lukt om beide elementen volledig op te peppen, dan verkrijg je automatisch een enorme wapenbonus. Tijdens opzwepende momenten in een nummer kan dit voor een fantastisch spektakel aan visueel geweld zorgen, wat haast gepaard gaat met een epilepsieaanval. Logischerwijs betekent dit ook dat je wapens gedurende rustige momenten zeer weinig schade kunnen aanrichten, waardoor je tijdens baasgevechten zogezegd de pineut bent.

Dit is dan ook de primaire moeilijkheidsgraad in de game, want je moet tijdens alle momenten, zowel de drukke als de rustige, in leven zien te blijven, totdat het nummer uiteraard is afgelopen. Het volledig upgraden van je wapen zorgt dus voor een intense schietervaring, maar dit gaat wel tezamen met een desoriënterende regenboog aan kleuren, stralen en explosies. De eerste paar keer zul je dus flink moeten wennen aan de feedback en moet je niet verrast opkijken wanneer je voor de zoveelste keer neergestort bent aan de hand van een aanval die je simpelweg niet had zien aankomen.

Krachtig, maar karig

Zoals te verwachten is Beat Hazard dus zeker niet frustratieloos, maar op lange termijn absoluut belonend. Tijdens het spelen heb je te maken met een multiplier, die te verhogen is door power-ups te verzamelen of niet te schieten. Dit laatste komt wellicht vreemd over, maar tijdens de rustige momenten merk je dat je snel geneigd bent om je multiplier op te krikken. Het doel is dan ook om met elk nummer een zo hoog mogelijke score neer te zetten, iets dat na verloop van tijd zeer verslavend begint te worden. Je kunt tevens in rank stijgen en zodoende diverse power-ups en extra’s direct vanaf het begin krijgen. De scores die je haalt zijn veelal ook nog eens verbonden aan achievements en online leaderboards, wat natuurlijk altijd leuk meegenomen is.

Dit valt allemaal te doen in de gewoonlijke modi, waarbij je slechts een paar levens hebt en daadwerkelijk moet overleven. In de zogeheten Chill Out Mode kun je echter met een onbeperkte hoeveelheid levens aan de slag, waardoor je gewoon lekker uit je dak kunt gaan. Deze modus is bovendien handig om de diverse moeilijkheidsgraden onder de knie te krijgen, want vooral de hoogste twee bieden een visuele feedback waar je acuut eng van wordt. Beat Hazard is een game waar je met gemak honderden uren in kunt steken, want de uitwerking van het concept is erg verslavend.

De ervaring kan op zijn tijd echter wel een tikkeltje repetitief worden, want ondanks dat elk nummer een andere speelstijl vereist, is er werkelijk waar maar één speelbaar level. Verder zijn de vijanden nou niet bepaald divers en zijn baasgevechten na de zoveelste keer ook niet spannend meer. Toch blijft er altijd een bepaalde intensiteit aanwezig tijdens het spelen en dat maakt de X-factor van Beat Hazard. Vooral met de wat hardere dansstijlen of zware metal is de game een visueel spektakel en zul je keer op keer verbaasd worden door een fantastische ervaring.

Conclusie

Beat Hazard is een muzikale Indie-game die zich gemakkelijk kan meten met Audiosurf en andere titels binnen het genre. Ontzettend veel content mag Beat Hazard misschien niet in huis hebben, maar dit doet allerminst af aan de ervaring. De visuele feedback is intens, onovertroffen en zorgt voor vele maanden plezier. Mocht je dus op zoek zijn naar een leuke muziekgame voor maar 6,99 euro, dan is Beat Hazard een fantastische keuze.

Gamersnet Score

Wat is HOT

  • Belachelijk intens
  • Ongekende visuele feedback
  • Verslavend en belonend

Wat is NOT

  • Slechts één level
  • Gebrek aan variatie
  • Moeilijkheidsgraad niet altijd even sterk

8

  1.   
    WoKingNL's avatar

    Had deze laatst even gespeeld, erg leuke game! Alleen uitkijken als je niet goed tegen duizenden lichtjes die hyper over het beeld dansen kan want dan is deze game niet voor jou 😆

  2.   
    )GN(-Erik's avatar

    Ik vind Audiosurf toch wel iets leuker 🙄

  3.   
    Zaraki's avatar

    Ik heb dit spel gekocht op de dag van de release voor 5 euro en vind het nog steeds top!
    “Moeilijkheids niet altijd even sterk”, ben ik totaal niet mee eens. Vergelijk *Easy* maar eens met *Insane*! Of doe Survival voor de variatie! (:

  4.   
    WesterW's avatar

    Epileptische aanvallen, of niet?

  5.   
    Sh4dowking's avatar

    Heel goede game heb hem zelf ook 🙂

  6.   
    Jonah's avatar

    Zaraki schreef, "Ik heb dit spel gekocht op de dag van de release voor 5 euro en vind het nog steeds top!
    “Moeilijkheids niet altijd even sterk”, ben ik totaal niet mee eens. Vergelijk *Easy* maar eens met *Insane*! Of doe Survival voor de variatie! (:"

    Wat ik daar met name mee bedoel is dat je tijdens rustige momenten echt de pineut bent. Het is vaak zat dat ik tijdens een rustig moment spontaan een baas kreeg en ik gewoonweg niet tegen ‘m op kon. Dat is soms toch een tikkeltje frustrerend.