Super Street Fighter IV

Nooit had ik gedacht, wel gehoopt, dat de Street Fighter-serie hetzelfde niveau zou halen als de oude rot uit de jaren ’90: Street Fighter II. Toch gebeurde het toen in 2009 Street Fighter IV klaar was om de vuisten eindelijk weer uit de zakken te halen. Super Street Fighter IV doet daar een stapje bovenop en moet het kenmerk ‘de ultieme versie’ zien te waarborgen. En dat is gelukt!

Street Fighter IV, maar dan Super

In de meeste gevallen lijkt Super Street Fighter IV erg op Street Fighter IV. De laatstgenoemde game bracht de reeks vorig jaar een flinke tendens; een vertrouwde besturing en gameplay, de kracht van Street Fighter, maar dan soepeler. Het vechtspel was en is erg toegankelijk voor de casuele speler, maar het is ook mogelijk als hardcore speler flink aan te poten, die balans is prima gezocht en gevonden. Tevens bracht de visuele stijl een frisse wind in het genre met haar cartooneske uitstraling. Dit heeft enorm goed uitgepakt en Street Fighter IV verkocht dan ook naar behoren. Het is een reeks die je even oppakt en intens speelt, wat perfect is voor de oude garde, maar plaats voor nieuwe spelers is er ook zeker.

Toch waren er wat puntjes die niet volledig positief waren. Super Street Fighter IV maakt echter een hele hoop goed, door bijvoorbeeld een lagere moeilijkheidsgraad te implementeren voor Seth, de eindbaas. Je liep in Street Fighter IV namelijk vrij gemakkelijk door alle stages en de eerste ronde tegen Seth was ook prima te doen, tot je de tweede ronde begon. Die eindbaas leek onmogelijk, maar in de Super-versie is hij gelukkigerwijs toegankelijker. Een ander verbeterpunt is de online multiplayer, die in Super Street Fighter IV stukken beter tot zijn recht komt en weinig lag vertoont. Het veel te dunne verhaal in de vechtgame is jammer genoeg niet verbeterd.

Super toevoegingen

Die verbeteringen zijn allemaal leuk en aardig en wij als fans appreciëren het natuurlijk, maar we willen ook extra’s en die zijn er. Super Street Fighter IV bevat van de 35 personages tien nieuwe, waarvan acht al bekend zijn uit andere delen: Dee Jay, Guy, T. Hawk, Dudley, Makoto, Ibuki, Cody en Adon. De twee volledig nieuwe personages zijn Hakan en Juri. Hakan is een olieworstelaar en ziet er naar ons idee droog uit, je kunt hem vergelijken met Zangief, die ook zijn strategie haalt uit grepen. Juri daarentegen is een Koreaanse en meesteres in de taekwondo. De tien personages hebben allemaal hun eigen stijl met vette moves en ze voegen daadwerkelijk wat toe; ze zijn tevens al vanaf het begin vrijgespeeld, dus je kunt direct exploreren welk personage bij je past.

Andere toevoegingen zijn kostuums. Er is te kiezen uit drie pakjes met elk tien kleuren, die je overigens wel moet vrijspelen. Daarnaast zijn er twee kostuums bestemd voor mensen die Street Fighter IV hebben. Voor de liefhebber is het leuk, maar inhoudelijk voegt het niets toe aan de game. Ook zijn er geheel nieuwe Ultra Combo’s. In de Super-versie heeft iedere vechter nu twee Ultra Combo’s, al zul je voor het gevecht uit een van de twee Ultra’s moeten kiezen. Deze moves zijn er natuurlijk wanneer je aan de verliezende hand bent, om gruwelijk veel schade aan te richten bij de tegenstander met een heerlijke combo. Dit is dan ook gelijk een van de tofste extra’s; de ultra’s zijn moeilijk uit te voeren, maar met nog meer van die moves heb je veel meer mogelijkheden en uitdaging. Het spel is op die manier minder voorspelbaar dan zijn voorganger.

Bonus modi

Om meer variatie in Super Street Fighter IV te brengen, heb je na een keer de Arcade Mode uitgespeeld te hebben, tussendoor de bonusstages die we kennen uit Street Fighter II. Die ene waarbij je een auto aan gort moeten rammen, daar je bij de andere naar beneden vallende tonnen kapot moet krijgen. Een nostalgische toevoeging voor een Street Fighter-dude als ik. Ook online is er wat veranderd. De verbinding is stukken beter ten opzichte van de normale Street Fighter IV, hoewel die na patches ook goed speelbaar was. Alsmede kun je nu een Team Battle van 4 vs. 4 houden en is er een replay channel, waarbij je jouw online gevechten kunt uploaden. Als laatste is er de Endless Battle, een modus waarin je het zo lang mogelijk vol moet zien te houden in de gevechten. Omdat deze game nog niet uit was toen ik het speelde, was de online multiplayer moeilijk te testen, maar de nieuwe features klinken veelbelovend.

Conclusie

Eindelijk de ultieme versie: Super Street Fighter IV. De veranderingen in deze game zijn niet massaal, maar voegen genoeg toe om verfrissend te blijven en nog even een flinke stoot uit te delen die de serie vorig jaar al goed deed. Nieuwe personages voor meer uitdaging, meer moves, meer Ultra Combo’s, meer kostuums, meer (online) features en een toegankelijkere gameplay die ook diepgaand is, gewikkeld in de nog steeds stralende grafische stijl, dat is deze vechtersbaas. De reeks staat weer als een huis, hoewel het misschien niet de ultieme koop is voor mensen die Street Fighter IV al hebben, daarvoor zijn de extra’s wellicht te miniem. Voor de echte fan of de nieuweling is dit toch echt de ultieme vechtervaring van nu.

Gamersnet Score

Wat is HOT

  • Ultieme versie
  • Nieuwe personages zijn nuttig
  • Extra Ultra Combo's

Wat is NOT

  • Minieme veranderingen

9.3

  1.   
    killingdj0's avatar

    maar nog steeds slechte graphstyl

  2.   
    JonsoN's avatar

    ”killingdj0″ schreef, "maar nog steeds slechte graphstyl"

    Ik kan me zo ergeren aan dit soort reacties… :’)

  3.   
    Petor's avatar

    JonsoN schreef, "

    ”killingdj0″ schreef, "maar nog steeds slechte graphstyl"

    Ik kan me zo ergeren aan dit soort reacties… :’)
    "

    Snap dat ook niet zo goed. Ziet er megastrak uit juist!

  4.   
    JonsoN's avatar

    Petor schreef, "

    ”JonsoN” schreef, "[quote=”killingdj0″].."

    Ik kan me zo ergeren aan dit soort reacties… :’)
    "

    Snap dat ook niet zo goed. Ziet er megastrak uit juist![/quote]

    You’re damn right!

  5.   
    -050- Critical's avatar

    ik haal toch maar tekken, (ik ben en blijf fanboy)
    maar streetfighter is echt hard, dus als deze nog beter is. dan moet hij wel heel goed zijn

  6.   
    Mitchelo3's avatar

    Ik heb hierzo Street Fighter 4 liggen, moet zeggen dat het best moeilijk is in het begin maar daarna wen je er echt wel aan.
    Deze StreetFighter gaat ook in mijn collectie 8)

  7.   
    Chikin's avatar

    ”killingdj0″ schreef, "maar nog steeds slechte graphstyl"

    Slecht zeker.. is best wel mooi hoor…

  8.   
    gamertje1's avatar

    ”killingdj0″ schreef, "maar nog steeds slechte graphstyl"

    Als je de stijl niks vind, hou dat dan lekker voor je, het ziet er facking strak uit! 8)

  9.   
    Defensie's avatar

    oke ik geef to er zijn games met slechte grapihcs maar deze dus totaal niet

  10.   
    Dotz's avatar

    Prachtig! Ziet er echt geweldig uit! Alleen jammer de je drie demensies hebt! Waar zijn die oude 2D-vechtspelletjes! Ik heb hier nog Streert Fighter 1 & 2! En Mortal Kombat! Dat waren nog eens tijden! Jammer overigens dat het niet zo goed gaat met Midway (de ontwikkelaar van Mortal Kombat)! Ik heb hier nog wel de map met verzamelplaatjes van Streetfighter! Echt leuk! 😉

  11.   
    THE-DUTCH-GUY's avatar

    hoe zo uitmelken

  12.   
    RockTwim's avatar

    ik vindt deze games zo top , ik ga deze ook gelijk halen hooor

  13.   
    Dotz's avatar

    jerrel schreef, "hoe zo uitmelken"

    Wat is er uitmelken aan? Elk deel wordt goed uitgewerkt hoor! Sinds 1987 bestaat de serie, en er zijn sindsdien enkel en alleen goed uitgewerkte games uitgebracht! Noem mij anders een deel die als volledige game is uitbracht, maar uitgemolken zou zijn, en beargumenteer in ieder geval je uitspraak! Die overigens niet eens in het Nederlands geschreven is! 😆

  14.   
    Miss Mozes's avatar

    Ik vond dit deel zo ontzettend moeilijk. Zelfs op very very easy 😛 Gewoon niet normaal.