Gamersnet.nl

Dragon Age: Origins – Awakening

Als echte fan heb je allicht tientallen uren in Dragon Age: Origins gestoken. Met een ultieme party heb je uiteindelijk afgerekend met de Archdemon en is de dreiging van de Darkspawn uit de wereld geholpen. Toch? Dragon Age: Origins – Awakening schotelt je een verrassende, nieuwe strijd voor…

Een nieuw avontuur

In deze eerste, grote uitbreiding mag je aan de slag als leider van de Grey Wardens. Je kunt dit doen door je character uit Dragon Age: Origins te importeren, een stukje samenspel dat BioWare ook al voor Mass Effect 1 en 2 invoerde, of je kunt een geheel nieuw character aanmaken. Vrees niet dat je dan helemaal onderaan de ladder begint, want je nieuwe character zal op level 18 starten en zodoende ook over de nodige vaardigheden en mogelijkheden beschikken. Misschien ben je dan niet zo sterk als je originele character, maar het is wel een ideale kans om zonder al teveel problemen met een andere klasse en ras dit deel van het verhaal te beleven.

Heb je Dragon Age: Origins nog niet uitgespeeld, maak dan dat je wegkomt en ga dat direct doen, want alles omtrent het verhaal van Awakening is uiteraard een spoiler. Zoals gezegd ben je deze keer meteen een echte leider, een Grey Warden Commander, en je bevindt je in het noorden van Ferelden. Al snel merk je dat de Darkspawn helemaal niet volledig van de kaart zijn verdwenen en juist onder leiding van een nieuwe leider genaamd The Architect krachtiger dan ooit te zijn. Je begeeft je richting het fort Vigil’s Keep en daar moet je meteen aan de bak om het fort te heroveren en zo begin je aan een nieuw avontuur. Een nieuw verhaal, nieuwe vijanden en uiteraard ook diverse nieuwe vrienden.

Nieuwe bondgenoten

Nieuwe vrienden zul je zeker gaan maken, want Awakening biedt niet geheel verrassend dezelfde manier van spelen als Dragon Age: Origins. Al spelende verzamel je bondgenoten voor je party om de gevechten aan te gaan en diverse nieuwe en vooral ook bijzondere characters passeren de revue. Het is alleen jammer dat er met je bondgenoten uit het origineel vrijwel niets wordt gedaan. Er zijn wel wat minimale gastrollen voor oude bekenden, maar verder gaat eigenlijk je groep bondgenoten uit het origineel de prullenbak in. Had je toen een ideale groep opgebouwd, dan zul je dat nu weer opnieuw moeten doen. Je kunt het enerzijds als een logische, nieuwe uitdaging zien, maar anderzijds is het wat mij betreft wel een gemis.

Overigens zijn je nieuwe bondgenoten wel erg interessant en brengen ze letterlijk wat nieuw leven in de brouwerij. Dat is eigenlijk ook het voornaamste van Awakening, het is gewoon meer van hetzelfde voor de doorgewinterde fans van Dragon Age: Origins en dat is een positief teken. Veel nieuwe skills, nieuwe talents, nieuwe specialisaties, hele coole nieuwe spreuken, volop nieuwe missies en zijmissies, toffe gevechten en een verhoogde level cap tot 35 zorgen ervoor dat je met gemak twintig uur in Awakening kunt steken.

Het feit dat het meer van hetzelfde is kent echter ook een keerzijde. Grafisch is het eerder magisch en sfeervol dan dat het echt mooi eruit ziet, zeker in vergelijking met de visuele kwaliteit die BioWare met Mass Effect 2 recent nog heeft afgeleverd. En nog altijd is de PC-versie superieur aan de consoleversie. Grafisch valt wat meer uit de PC-versie te halen en de besturing van de game komt gewoon veel beter uit de verf als je een muis en toetsenbord tot je beschikking hebt. Maakt dat de consoleversie slecht? Dat zeker niet, maar als je de keuze hebt tussen de PC of een console, dan is de PC overduidelijk de betere keus, al hebben de echte fans die keuze al maanden terug gemaakt bij de aanschaf van het origineel.

Conclusie

Dragon Age: Origins – Awakening is overduidelijk een verplichte aankoop voor de echte fans. Je haalt makkelijk twintig uur speeltijd uit deze uitbreiding en met de hogere level cap, coole nieuwe spreuken en de nodige nieuwe skills en talents is er volop vermaak te vinden. Het is een tegenvaller dat er zo weinig met je oude partyleden wordt gedaan, al zijn de nieuwe bondgenoten stuk voor stuk ook weer bijzondere types. Grafisch hoef je nog steeds geen wonderen te verwachten en de game kent nog wel een paar technische hikjes, maar dat neemt niet weg dat het geheel nog steeds heel veel sfeer en bruutheid uitstraalt. Met een prijskaartje van nog geen dertig euro krijg je in elk geval genoeg waar voor je geld.