Resonance of Fate

Japanse RPG’s zijn niet voor iedereen weggelegd. Je moet van de humor, van de visuele stijl houden. Een sterk punt van Japanse RPG’s is vaak dat het er grafisch mooi tot prachtig uit ziet. De verwachtingen voor Resonance of Fate lagen voor mij dus wel redelijk hoog…

Resonance of Fate, die in Japan bekend staat als End of Eternity, speelt zich af in een Steampunk-achtige setting. Geen Middeleeuws aandoende dorpjes, maar grauwe gebouwen en veel industriële invloeden. Deze setting is erg goed doorgevoerd in het gehele spel en het zal je dan ook niet verbazen dat gevechten niet meer worden uitgevochten met zwaarden, hamers of bijlen, maar met pistolen.

Lekker vechten!

Het gevechtssysteem in Resonance of Fate zit iets anders in elkaar dan dat van de gemiddelde RPG. Binnen een beurt heb je een bepaalde tijd om dingen te doen; als je aanvalt betekent dat het einde van je beurt. Het aanvallen gebeurt over het algemeen met verschillende soorten schietijzers, die overigens ook verschillende soorten schade kunnen doen. Je moet echter wel flink opletten, want als jij nog bezig bent met scherpstellen en je wordt aangevallen, dan wordt jouw aanval automatisch gecancelled. De oplossing: naar je tegenstander toelopen, zodat je minder lang doet over het scherpstellen en je tegenstander dus minder kans heeft om je aan te vallen.

Door de combinatie van schieten, rennen en voorwerpen op het gevechtsveld krijg je dynamische gevechten, wat versterkt wordt door de overdreven moves van de personages. Na een tijdje is de nieuwigheid er echter wel af en ondanks dat dit gevechtssysteem goed is uitgewerkt, weet het niet te blijven boeien. Het wordt dan enigszins irritant dat je naar een tegenstander toe moeten lopen om hem fatsoenlijk neer te kunnen schieten en dat is toch wel jammer, want je kunt merken dat de ontwikkelaar tijd en moeite heeft gestoken in dit gevechtssysteem.

Concurentie?

Als je een concurrent aan zou moeten wijzen van Resonance of Fate, dan is het wel Final Fantasy XIII. Grafisch gezien kan Resonance of Fate niet opboksen tegen deze game, maar laten we eerlijk zijn: welke game kan dat wel? Qua filmpjes is ook bij Resonance of Fate de kwaliteit hoog, maar helaas kan ik niet hetzelfde zeggen over de in-game graphics. Ondanks dat er veel aandacht is besteed aan detail zag het beeld er niet zo heel mooi uit, soms zelfs wat pixelig. Erg jammer, want de omgevingen en het spel op zich zijn erg mooi.

Resonance of Fate bevat veel bekende RPG-elementen, zoals bijvoorbeeld het upgraden van wapens, maar ook puzzel-elementen zijn vertegenwoordigd in deze game. Buiten de normale stukken stad waar je personage doorheen loopt is er namelijk ook nog een zogenaamde World Map. Hier kom je monsters tegen om mee te vechten, maar uiteraard gebruik je deze World Map ook om van A naar B te gaan. En dat werkt onverwachts anders. Aan het einde van gevechten krijg je namelijk een soort van puzzelstukjes en deze puzzelstukjes moet je op de World Map plaatsen om zo een pad te creëren naar je volgende bestemming. Het loont echter de moeite om ook puzzelstukjes te leggen op andere plekken, omdat je zo extra items kunt krijgen. Bovendien heb je om bij sommige plekken te komen speciale gekleurde puzzelstukjes nodig…

Conclusie

Resonance of Fate is een smaakvolle Japanse RPG, die helaas wel wat behoorlijke minpunten heeft. Ondanks dat de Steampunk sfeer van de game erg goed is uitgewerkt, is het grafisch niet bepaald denderend. Het gevechtssysteem is in het begin erg leuk, maar begint na een tijdje enigszins te irriteren en vervelen. Toch is Resonance of Fate naar mijn mening wel een redelijk goede RPG, zeker voor fans van Japanse RPG’s, en ik vond deze game zelfs leuker dan Infinite Undiscovery, een Japanse RPG van dezelfde ontwikkelaar. Ben je dus fan van dit soort RPG’s, dan is Resonance of Fate zeker geen miskoop. Ben je een nieuweling, dan zou ik eerder Final Fantasy XIII aanraden.

Gamersnet Score

Wat is HOT

  • Steampunk setting
  • Puzzelen op de World Map
  • Sfeervol

Wat is NOT

  • Grafisch minder
  • Gevechtssysteem wordt snel vervelend

7.2

  1.   
    Nn3m3s1sS's avatar

    Jammer het gevechtsysteem leek mij juist wel bruut

  2.   
    Majo's avatar

    Nn3m3s1sS schreef, "Jammer het gevechtsysteem leek mij juist wel bruut"

    Het gevechtssysteem zit gewoon goed in elkaar en is zeker tof, met brute moves als hoogtepunt. Het weet alleen niet lang genoeg interessant/vernieuwend te blijven, dat is het jammere.

  3.   
    Fox's avatar

    ziet er wel bruut uit maar ik vind de graphics in deze tijd veel te belangrijk, dus nee 😳

  4.   
    NightHawk's avatar

    Ik heb em wat bij een vriend gespeeld, echt nog een goed spel vind ik. Wel wat moeilijk.

  5.   
    dreo[s]'s avatar

    geef mij toch ff13