S.T.A.L.K.E.R.: Call of Pripyat

Laten we wel wezen, Shadow of Chernobyl en Clear Sky zijn prachtige uitingen binnen de S.T.A.L.K.E.R.-serie, maar kennen ook enkele gebreken. Tezamen kenden de games meer bugs dan Windows Vista bij de lancering en zijn de systeemeisen altijd vrij pittig geweest. Toch heeft dit menig fan, waaronder mijzelf, er niet van weerhouden om eens lekker te genieten van de Zone. Nu ik het derde deel binnen de reeks, Call of Pripyat, eens onderworpen heb aan een grondige inspectie, kan ik alleen maar lyrisch zijn. We hebben hier namelijk te maken met de beste S.T.A.L.K.E.R.-game tot op heden.

Om werkelijk te snijden

Call of Pripyat borduurt losjes voort op de gebeurtenissen in Shadow of Chernobyl. De welbekende Zone is qua uiterlijk enorm verbitterd en huisvest n贸g vreemdere mutanten en wezens. Uiteraard hebben we nog steeds te maken met een open wereld, die in dit geval verdeeld is in drie enorme stukken. Dit aantal verbleekt natuurlijk ten opzichte van de achttien delen in Shadow of Chernobyl, maar deze drie stukken zijn wel vele malen groter dan zelfs de grootste gebieden in zojuist genoemd deel. Logischerwijs zijn de twee laatste gebieden vrij te spelen naarmate je vordert in de game. Hoe snel je dit voor elkaar krijgt, hangt volledig af van je persoonlijke speelstijl.

De hoofdmissie beslaat zo’n acht uur, waarin je vooral druk bezig bent met onderzoek, verkenning en stinkend rijk worden. De enthousiastelingen onder ons kunnen met gemak tientallen uren in de open wereld van Call of Pripyat steken, met name door de sublieme sfeer en presentatie. Nu zijn deze punten altijd al de kracht van S.T.A.L.K.E.R. geweest, maar dit derde deel biedt een spanning die in geen jaren meer te vinden is in games. ’s Nachts rondlopen in een onweersbui, terechtkomen in een radioactieve wolk of aangevallen worden door groepen mutanten, het is een sensatie die maar weinig games teweeg kunnen brengen.

Stukken beter

Mocht je als veteraan al zwetend naar je PC kijken, wees gerust, Call of Pripyat kent minder zware systeemeisen dan Clear Sky (met uitzondering van DirectX 11 als uitgangspunt). Niet alleen qua prestatie, maar ook qua bugs is dit vervolg een stuk fijner te genieten. De Zone bestaat niet langer uit schietpartijen, monsters en foutmeldingen, maar uit een nagenoeg probleemloze ervaring. Dit komt mede doordat Call of Pripyat eerder al verschenen is in andere landen, waardoor al aardig korte metten is gemaakt met bugs.

Verder heeft men de interface van de game wat gestroomlijnd en is het geheel nu volledig gericht op exploratie. Beginnend in Call of Pripyat start je ook direct in een open veld, met als doel om diverse crashsites te onderzoeken, waar op mysterieuze wijze helikopters en manschappen zijn verdwenen. Om je daadwerkelijk aan te sporen om te verkennen, bestaan ook de submissies veelal uit het moeten verkennen van kampen en bizarre omgevingen. Op zijn tijd kunnen dergelijke missies zelfs meer belonend aanvoelen dan hoofdmissies, mede dankzij de belonende vuurgevechten waarin je regelmatig terecht kunt komen.

Toch bevatten bepaalde opdrachten een repetitieve aard en wordt het zoeken naar buit ondermijnd door het limiet aan gewicht dat je kunt dragen. Je zult dus zelden in staat zijn om tonnen aan wapens te verpatsen, waarbij de handelaren ook nog eens weigeren licht (of zwaar) beschadigde wapens in te nemen. Waar wel veel geld aan te verdienen valt, zijn de vele radioactieve artifacts verspreid in de Zone. Het is echter pas later in de game dat je in staat bent om de radioactiviteit van deze voorwerpen te weerstaan, waardoor je eerder terugvalt op submissies om geld bij elkaar te sprokkelen.

Uiteindelijk biedt de singleplayer een actievolle, spannende ervaring, waarmee je met gemak 30 uur zoet kunt zijn. Ten opzichte van eerdere delen is het geheel nagenoeg bugvrij en biedt Call of Pripyat simpelweg meer variatie. Graag had ik nog wat verbeteringen willen zien in het stemwerk, want dit voelt vaak overgeacteerd aan en neigt soms zelfs naar straattaal. Ook kunnen de tekstuele dialogen in herhaling vallen, wat erg amateuristisch kan overkomen. Dit is Call of Pripyat echter met gemak te vergeven, want het is een blijft een ware S.T.A.L.K.E.R.-game, die ook dit keer weer voor een toffe ervaring zorgt.

Multiplayer-mayhem

Net zoals de voorgaande delen bevat ook Call of Pripyat een multiplayercomponent, maar deze weet hooguit een uurtje of twee te boeien. Bekende modi zoals deathmatch en capture the flag doen hun ronde, maar bieden ten opzichte van andere, populaire multiplayergames veel te weinig vernieuwing. Call of Pripyat is dan ook een game die puur gespeeld moet worden voor de singleplayer. De enige vorm van een multiplayer die S.T.A.L.K.E.R. goed zou kunnen doen, is wellicht een co枚peratieve modus. Samen bakstenen evacueren uit angst zou een prima bezigheid kunnen worden in de volgende S.T.A.L.K.E.R.-game, want dat er een vierde deel aankomt, mag ik zeker hopen.

Conclusie

S.T.A.L.K.E.R.: Call of Pripyat is een uitstekend vervolg dat stiekem toch wel de beste ervaring biedt binnen de serie. Het geheel is nagenoeg bugvrij, strak geoptimaliseerd en de nadruk op exploratie zorgt voor een frisse ervaring. Dankzij de verbeterde presentatie en angstaanjagend enge sfeer die ’s nachts kan optreden, biedt de game een spanning die maar weinig games kunnen evenaren, laat staan overtreffen. Ik kan liefhebbers van de serie, en mensen die gewoon een stevige open wereld-game zoeken, Call of Pripyat van harte aanraden.

Gamersnet Score

Wat is HOT

  • Stukken beter geoptimaliseerd
  • Grafisch spektakel
  • Sfeervol; tenenkrommend eng
  • Diepgang als vanouds

Wat is NOT

  • Matige dialogen
  • Pop-up; kleine draw distance

8.5

  1.   
    JonsoN's avatar

    Ik ga dit spel zeker spelen, de sfeer in deze spellen is z贸 goed, alleen hoop ik wel dat de engine wat stabieler is geworden, bij de vorige stalkers crashte de engine nogal vaak..

    De review heeft ervoor gezorgd dat ik dit spel ga kopen! Keep up the good work 馃槈

  2.   
    M o n d e o's avatar

    Goede review. maar ik had de game al vanaf haar release op Steam. Ik heb nog niet de tijd gekregen om het uit te spelen, maar ik blijf dan ook hangen bij die side-quests 馃檪

  3.   
    Houserz's avatar

    Ik hou niet van enge spellen 馃檪

    heheh wat dat de gaat ben ik echt een mietje geen deadspace of stalker voor mij 馃檪

  4.   
    killingdj0's avatar

    ik vind de graphics er anders niet echt goed uitzien…

  5.   
    JonsoN's avatar

    ”killingdj0″ schreef, "ik vind de graphics er anders niet echt goed uitzien…"

    Dan moet je het spel spelen, want ik neem aan dat je dit puur zegt omdat je de screens even snel hebt bekeken, het spel ademt erg veel sfeer uit, maakt super gebruik van belichting en dergelijke, speel het spel eerst even voordat je weer wat zegt. 馃槈

  6.   
    M o n d e o's avatar

    Volgens mij moet je ook niet echt op de graphics letten. Die sfeer van groepjes S.T.A.L.K.E.R.S. maakt het goed 馃檪
    Btw, ik vind het echt knap gemaakt, al die kleine base van bepaalde groepen. Echt een beetje rommelig, verroest metaal ligt overal.
    Ik weet niet of bij dit spel het ook was, maar bij Clear Sky waren tekeningen en foto’s exact nagemaakt in de game.

    http://www.youtube.com/watch?v=9VIL3rd5p_k Als je tijd geeft om het filmpje te kijken, sta je echt versteld. 馃槈

  7.   
    NLkevvNL's avatar

    heel veel mense lope te janke dat de game er nie goed uit ziet. het spel is prachtig deze ga k zkrs halen. ben een echte stalker fan heb alle 2 de delen en het draait om de sfeer en gameplay..

  8.   
    Tibor922's avatar

    Volgens mij echt een goede game 馃槢 馃檪

  9.   
    NLkevvNL's avatar

    M o n d e o schreef, "Volgens mij moet je ook niet echt op de graphics letten. Die sfeer van groepjes S.T.A.L.K.E.R.S. maakt het goed 馃檪
    Btw, ik vind het echt knap gemaakt, al die kleine base van bepaalde groepen. Echt een beetje rommelig, verroest metaal ligt overal.
    Ik weet niet of bij dit spel het ook was, maar bij Clear Sky waren tekeningen en foto’s exact nagemaakt in de game.

    http://www.youtube.com/watch?v=9VIL3rd5p_k Als je tijd geeft om het filmpje te kijken, sta je echt versteld. 馃槈 "

    idd

  10.   
    dandert's avatar

    my is die niet zo goed ingeschoten dus geen spel voor my 馃檨

  11.   
    game-gast's avatar

    ik heb stalker clear sky, en ik vind het een vage game. hopelijk is deze beter
    馃槼

  12.   
    M o n d e o's avatar

    Ben je bij Clear Sky bij Limansk geweest? Ziet er echt geweldig uit als je de echte foto’s van dat gebied ziet.

  13.   
    JonsoN's avatar

    Ik snap het spel soms niet..

    Moet je van die crash sites inspecteren.. wordt je aangevallen door kratten enz.. wtf ik kan niet eens bij die helicopter wrakken komen door de straling..

  14.   
    lord ian's avatar

    Mooie game net ols SoC 馃榾

  15.   
    NLkevvNL's avatar

    game-gast schreef, "ik heb stalker clear sky, en ik vind het een vage game. hopelijk is deze beter
    馃槼 "

    vaag??.. helemaal nie vaag. alstie vaag is wrm koop je em dan?

  16.   
    Despence's avatar

    deze echt vet 馃榾 馃榾 馃榾 馃榾

  17.   
    NLkevvNL's avatar

    Despence schreef, "deze echt vet 馃榾 馃榾 馃榾 馃榾 "

    weet ik:p heb alle dele gespeeld behalve deze. binnekort echt halen!!

  18.   
    NLkevvNL's avatar

    Houserz schreef, "Ik hou niet van enge spellen 馃檪

    heheh wat dat de gaat ben ik echt een mietje geen deadspace of stalker voor mij :)"

    lol ik hou wel van enge games. maar zow eng is deadspace ook nie en stalker ook nie

  19.   
    NLkevvNL's avatar

    mss vandaag halen:D

  20.   
    NLkevvNL's avatar

    JonsoN schreef, "Ik snap het spel soms niet..

    Moet je van die crash sites inspecteren.. wordt je aangevallen door kratten enz.. wtf ik kan niet eens bij die helicopter wrakken komen door de straling.."

    ik wel heel makkelijk maarja ik ben ook goed er in:P heb alle delen