Alan Wake hands-on

Twee previews hebben we op GamersNet reeds besteed aan de nieuwste titel van ontwikkelaar Remedy, Alan Wake. Gelukkig lijkt drie het magische nummer te worden en moet de game in mei dan toch echt in de schappen liggen. Helaas is de aandacht van menig gamer wat verslapt na de vele malen van uitstellen. Alan Wake verdient dat echter niet, dus lees mee en word ook enthousiast.

Peter en ik kregen op een koude winterdag de uitgelezen kans om dik anderhalf uur te mogen spelen met Alan Wake op kantoor bij Microsoft. Dat lieten we ons geen twee keer zeggen dus stonden we een half uur van te voren al te trappelen van ongeduld om met de psychologische actie-thriller aan de slag te gaan. Want dat is heel kort en bondig wat Alan Wake is; een psychologische thriller, gevuld met actie. Spelend met de gelijknamige hoofdpersoon schiet en schrik je je een weg door het op het eerste gezicht zo rustieke stadje Bright Falls. Wat in eerste instantie nog lijkt op een verkwikkende vakantie met je wederhelft om weer tot rust te komen en eindelijk weer eens een verhaal te produceren, verandert al snel in een heuse nachtmerrie. Wanneer je vrouw op mysterieuze wijze verdwijnt begint namelijk een duistere en verontrustende zoektocht naar de waarheid en natuurlijk je verdwenen vrouw.

Anticlimax?

Alsof de verdwijning van je vrouw nog niet genoeg is wordt Alan al snel geconfronteerd met pagina’s uit een manuscript dat hij schijnbaar zelf geschreven heeft. Dan was die vakantie toch nog ergens goed voor zul je wellicht denken? En daar heb je gelijk in, ware het niet dat de enge en bizarre inhoud van de geschreven pagina’s werkelijk uitkomt. Waar het gros aan verhaalgedreven spellen naar een onbekende climax toewerkt, draait Remedy de zaken om en weet je in grote lijnen al wat er staat te gebeuren. Verwacht echter geen anticlimax want hoe, wat, waar en wanneer blijft onduidelijk. Deze manier van verhaal vertellen zorgt ervoor dat je nooit rust hebt en altijd op het puntje van je stoel zit. Op voorhand scheet ik meermaals zeven kleuren, aangezien sommige stukken manuscript erg verontrustend zijn om te lezen en ik me bibberend klaarmaakte voor een confrontatie.

De confrontaties met de duistere en mysterieuze vijanden zijn hierbij zeer beklemmend. De vijanden hebben een soort schild van duisternis om zich heen hangen dat je met zaklampen, flashbangs en fakkels dient te verwijderen voordat je met wapens de agressievelingen voorgoed kunt verslaan. Licht is hierbij dus een belangrijke bondgenoot, waarbij je nooit zeker bent van een veilig onderkomen wanneer lichten uitgaan, generators ermee ophouden en de batterijen van je zaklamp leeg raken. Spelend vanuit de derde persoon biedt Alan Wake een goede combinatie tussen actie, thriller en verhaal.

Episodes vol actie, horror en humor

Alan Wake kent een verhaal vol spanning, sensatie en plotwendingen. Het heeft eigenlijk wel iets weg van een interactieve tv-serie als Twin Peaks. Iets dat te meer naar voren komt door de opdeling van het verhaal in episodes, inclusief terugblik op het verhaal tot zover. Met aan het eind van ieder hoofdstuk een cliffhanger lijkt het lastig te worden om de game niet in één ruk uit te spelen. Ik heb zelf een zwak voor goede verhalen waarbij series, boeken en games in één ruk verslonden worden. Reken dus maar op een aantal nachten met weinig slaap als je ook maar enigszins op mij lijkt.

Het is gelukkig niet alleen maar kommer en kwel in Alan Wake. Zo zullen verschillende personages je bijstaan in de strijd tegen de mysterieuze duisternis. Deze personages zorgen voor wat welkome en broodnodige humor tussen alle horror door. Naast de actie, horror en verhaal blinkt Alan Wake vooral uit op het gebied van sfeer. Bright Falls is bij dag een wonderschone serene omgeving, die bij nacht verandert in een plek uit je ergste nachtmerries. Het valt echter wel aan Alan Wake af te zien dat de game al zes jaar in ontwikkeling is, maar waar het spel op grafisch gebied ietwat achter blijft op de huidige standaard loopt het spel over van de sfeer. Iets wat ik persoonlijk veel belangrijker vind.

Voorlopige conclusie

De hands-on met Alan Wake heeft me nog enthousiaster gemaakt dan ik reeds was. Even was ik bang voor het inmiddels bekende Duke Nukem Forever-syndroom, maar inmiddels kan ik met een gerust hart gaan slapen, wetende dat het met Alan Wake meer dan goed zit. Het verhaal heeft me na anderhalf uur spelen al flink bij mijn strot gegrepen en ik kan niet wachten om in mei verder te spelen. De actie is zeer heftig, waarbij de verschillende wapens en het tactisch gebruik van licht zorgt voor een bijzonder intense ervaring. Gecombineerd met de nieuwe manier van verhaal vertellen, de humor en de sfeervolle omgeving en graphics lijkt Alan Wake op weg om iedereen en alles omver te gaan blazen.

  1.   
    Axana's avatar

    wat kijk ik toch uit naar deze game 🙂

  2.   
    DeAdSeYe's avatar

    Het is al zo lang in ontwikkeling, tot het bij mij langzaam naar de achtergrond schuift. Paar jaar geleden had ik iets van Wooowww dat ziet er mooi uit, maar nu als ik erover denk is het gewoon de allerdaagse Graphics wat het geeft. Erg jammer, kijk eerst wat de review doet.

  3.   
    Joost de Vries's avatar

    DeAdSeYe schreef, "Het is al zo lang in ontwikkeling, tot het bij mij langzaam naar de achtergrond schuift. Paar jaar geleden had ik iets van Wooowww dat ziet er mooi uit, maar nu als ik erover denk is het gewoon de allerdaagse Graphics wat het geeft. Erg jammer, kijk eerst wat de review doet. "

    Alan Wake draait niet om de graphics maar om de sfeer en het verhaal. En dat doet Alan Wake heel erg goed. Geef het spel imo wel een kans want wat ik heb gespeeld was geniaal 😀

  4.   
    DeAdSeYe's avatar

    Joost de Vries schreef, "

    ”DeAdSeYe” schreef, "Het is al zo lang in ontwikkeling, tot het bij mij langzaam naar de achtergrond schuift. Paar jaar geleden had ik iets van Wooowww dat ziet er mooi uit, maar nu als ik erover denk is het gewoon de allerdaagse Graphics wat het geeft. Erg jammer, kijk eerst wat de review doet. "

    Alan Wake draait niet om de graphics maar om de sfeer en het verhaal. En dat doet Alan Wake heel erg goed. Geef het spel imo wel een kans want wat ik heb gespeeld was geniaal 😀 "

    Inderdaad daar draait het ook om, maar vroeger werdt er nog eens gepraat over de graphics en tot het een groot spektakel zou worden, dit was ook tevens 1 van de eerste games wat directx 10 ondersteunde, terwijl we nu al op 11 zitten, en het is nog altijd niet uit? Ze hebben deze game te lang in ontwikkeling. Kijk eerst wat andere mensen ervan vinden, als ze de game in huis hebben gehaald.

  5.   
    RoHoutje's avatar

    Ziet er best goed uit. 🙂