Gamersnet.nl

Final Fantasy XIII

Als je als liefhebber van Japanse RPG’s aan je trekken wilt komen, dan zul je over het algemeen een PlayStation 3 in huis moeten halen of hebben. Met Final Fantasy XIII krijgt ook de Xbox 360 er weer een grote Japanse RPG bij. In het Metropole te Antwerpen ging GamersNet uitgebreid aan de slag met deze titel.

Final Fantasy XIII speelt zich af in Pulse en Cocoon. Cocoon is een moderne, utopische stad die in de lucht zweeft en wordt bevolkt door de mechanische wezens la’Cie en door mensen. Pulse daarentegen is een stuk primitiever en al helemaal niet utopisch. De la’Cie kunnen mensen ‘markeren’, waardoor deze ‘Cie worden en binnen een bepaalde tijd een doel moeten bereiken. Wat dat doel is vertellen de la’Cie er echter niet bij en de mogelijke uitkomsten zijn ook niet bepaald aantrekkelijk. Slaag je er niet in je doel te bereiken binnen de gestelde tijd of ga je dood voordat dit je is gelukt, dan verander je in een monster. Slaag je er wel in, dan verander je voor eeuwig in een stuk kristal. Geen van beide opties zijn een erg leuk vooruitzicht en er is dan ook een groep personen die zich hiertegen verzet. En om die groep draait het verhaal van Final Fantasy XIII.

Grafisch pareltje

Zowel tijdens de presentatie als tijdens het spelen werd een ding duidelijk: Final Fantasy XIII is op grafisch gebied echt een pareltje. De gameplay beelden zien er net zo mooi uit als de cutscenes; werkelijk alles is adembenemend. Hier kleeft echter wel een grote ‘maar’ aan… Als je de PlayStation 3-versie hebt gespeeld, stelt de Xbox 360-versie grafisch enigszins teleur en voelt het op grafisch gebied bijna aan alsof de game is geport naar de PlayStation 2. Erg jammer, aangezien ik in dit geval grafisch meer had verwacht van de Xbox 360-versie.

Toegankelijk
Een belangrijk punt waar de ontwikkelaars bij Final Fantasy XIII aandacht aan hebben besteed is de toegankelijkheid. Zo word je na een gevecht automatisch geheald en kun je een reeks aanvallen opslaan en je characters deze automatisch uit laten voeren. Hardcore fans hoeven echter niet te vrezen dat het spel hierdoor te casual of te simpel wordt, want hoewel bepaalde ingewikkelde systemen geen terugkeer maken in deze game heb je toch heel veel keuzes en mogelijkheden als het gaat om het beter maken van je personages en levels. Hierbij wordt er echter wel voor gezorgd dat het ook voor de beginner of de minder doorgewinterde JRPG-er allemaal goed te behappen blijft.

Zo kun je bijvoorbeeld per personage punten verdelen voor verschillende klassen. Je personage kan in een gevecht namelijk van rol wisselen, waardoor je op het ene moment nog een healer bent terwijl je een paar seconden later je vijand een flinke mep op zijn kop geeft met je zwaard in je rol als vechter. Het is zelfs mogelijk om van tevoren bepaalde formaties te bepalen waarbij alle personages een bepaalde rol hebben. Tijdens een gevecht kun je heel snel en gemakkelijk tussen verscheidene formaties wisselen, waardoor het gevecht als het ware evolueert, omdat je je constant aan kunt passen aan hoe je ervoor staat binnen zo’n battle.

Voorlopige conclusie

Final Fantasy XIII lijkt een hele mooie en toegankelijke game te worden, die ook voor de groep hardcore fans weer een must-have is. Het gevechtssysteem heeft vernieuwingen ondergaan waardoor het erg fijn is om mee te vechten. Grafisch ziet het eruit om je vingers bij af te likken, maar bij de versie die ik speelde, bleef de Xbox 360 wel behoorlijk achter bij de PlayStation 3. Desondanks is dit een game die mijn Xbox 360 waarschijnlijk een flinke tijd zal moeten gaan draaien…