Gamersnet.nl

Silent Hunter 5: Battle of the Atlantic

Een game die het leven van een kapitein op een duikboot zo realistisch mogelijk probeert na te bootsen klinkt niet heel erg spannend. Silent Hunter 5: Battle of the Atlantic is dan ook voor een nichemarkt bedoeld en zal zeker geen miljoenen keren over de toonbank gaan.

Persoonlijk had ik niet heel erg veel zin in Silent Hunter 5. Ik heb me namelijk nooit echt tot de Silent Hunter-serie aangetrokken gevoeld en bij het spelen van Silent Hunter 4 viel ik nog eerder in slaap dan dat ik plezier had. Toen ik echter de preview-versie van het nieuwste deel in de serie had gespeeld was ik verrast, want door enkele essentiële veranderingen vond ik het spel meteen een stuk leuker en waren enkele kanttekeningen die ik bij de eerdere games had verdwenen.

Het belangrijkste voor mij was dat ik mezelf tijdens het spelen gemakkelijk in de kapitein in kon leven. Dit komt doordat je Silent Hunter 5, in tegenstelling tot de eerder delen uit de serie, vanuit een first-person view speelt. Als je nu rondloopt en je crew aanspreekt voelt het allemaal zeer persoonlijk aan en krijg je echt het gevoel dat de crew een kleine familie in een homp ondergedompeld ijzer is. Jij bent ook nog eens degene die het leven van deze mensen in handen heeft, want door één kleine fout kun je op de zeebodem terecht komen.

Zonder laadtijden rondhobbelen

Een andere belangrijke veranderingen is de vrijheid in de duikboot, want spelers kunnen zich dit keer door de gehele boot bewegen zonder last te hebben van laadtijden. Dit is erg cool als je bedenkt dat je ook daadwerkelijk direct aan je crew orders kunt geven. Zo kun je naar de officier die over de motoren gaat lopen en aangeven dat hij de motoren zo stil mogelijk moet laten draaien. Voor de echte simulatiefanaat is dit natuurlijk geweldig om te doen.

Voor de gamers die het allemaal wat makkelijker willen is er gelukkig ook een optie. Deze spelers kunnen namelijk gebruik maken van een kaart waarop erg veel details te zien zijn. Zo kun je in een oogopslag zien waar de vijanden zijn en hoeveel kans deze hebben om jou te ontdekken. Helaas word je door het gebruik van de kaart niet heel erg getriggerd om je inlevingsvermogen te gebruiken. Terwijl dat juist het punt is waar dit spel om draait, want het is natuurlijk veel toffer om via het mannetje die naar de sonar luistert te horen te krijgen dat er drie vijandige schepen in aantocht zijn.

Schuimkoppende golven

Het laatste punt wat mij erg verraste waren de graphics van Silent Hunter 5. De Duitste U-boot, waar je het gros van de tijd in zult vertoeven, is namelijk tot in detail toe nagebouwd en voelt erg realistisch aan. Als je via de periscoop of door je eigen ogen (je kan bovenwater op het dek staan) een kijkje naar buiten neemt wordt je nog aangenamer verrast, want de zee ziet er ook nog eens zeer mooi uit. Als het stormt rollen de schuimkoppende golven voorbij en als de zon schijnt kabbelt het water rustig langs je heen.

Voorlopige conclusie

Ubisoft lijkt met Silent Hunter 5 erg bij de roots van de serie te blijven. Je zult niet roekeloos in het rond knallen en om de drie seconden de meeste brute explosies op je scherm zien. Nee, dit spel is juist bedoelt voor de fanaten die zich helemaal in het gekke leven op een onderzeeboot willen inleven. Hoe lang dit leuk blijft is echter een geheel andere vraag die ik niet in deze preview durf te beantwoorden en wat alleen op lange termijn zal kunnen blijken.

De preview-versie was echter ook niet geheel zonder bugs speelbaar, want ik heb meerdere keren missies over moeten doen omdat ik door een bug simpelweg niet verder kon. Ontwikkelaar Ubisoft Romania zal dit echter vast wel verhelpen of, net zoals bij Silent Hunter 4, goede ondersteuning via updates leveren.