Gamersnet.nl

Red Dead Redemption

De laatste tijd stroomt de informatie binnen en verschijnen er trailers van op internet. Red Dead Redemption wordt door de pers en gamers neergezet als een GTA in het Wilde Westen. De game heeft invloeden van Rockstar North, maar wordt door de San Diego-sectie ontwikkeld. Niet helemaal van de makers van GTA, maar daar is weinig van te merken. GamersNet was gegadigde om de game te komen spelen en wij zijn ontzettend enthousiast. Dit is een game om in de gaten te houden en deze preview geeft jullie een voorlopig oordeel!

Cowboy Marston

In Red Dead Redemption neem je de rol van outlaw John Marston op je, een befaamde cowboy die al een tijdje zijn ruige bestaan als bendelid heeft afgezworen en een rustig leventje probeert te leiden. Tot op een dag zijn familie bezoek krijgt en hijzelf hierdoor onder druk wordt gezet door ‘The Bureau’, de voorloper van de FBI. De taak van Marston: oude bendeleden opsporen en gevangennemen om zijn gezin te redden en zijn naam te zuiveren. Hoewel deze game zich in het begin van de twintigste eeuw afspeelt – tijdens de Industriële Revolutie – en wordt aangeduid als het ‘Wilde Westen’, is het Westen in werkelijkheid vrij rustig, behalve in de drie gebieden waar Red Dead Redemption zich settelt: Nuevo Paraiso (Noord-Mexico), West-Elizabeth en New Austin. Enfin, in elk gebied zijn er nieuwe missies te vinden, evenals wapens, vijanden en er hangt in elk gebied een geheel andere sfeer.

In de cutscenes is er kwaliteit te vinden op het gebied van voice-overs en er zit genoeg emotie in. Er is humor te vinden, maar het is ongeveer net zo serieus als GTA IV. Verwacht daarom ook geen spaghettiwestern, maar meer een Bonanza of Deadwood. Wij zijn dan ook overtuigd dat het verhaal zeker in orde is, kijkend naar de GTA-serie. De vraag is echter, is er buiten de missies en in de open gebieden wel genoeg te beleven?

Sfeer, sfeer, sfeer!

Een volmondige ja! Er is absoluut genoeg te doen in de free-roaming wereld van de game. Rockstar geeft aan dat Red Dead Redemption ongeveer een oppervlakte heeft vergelijkbaar met San Andreas. Naast het reguliere verhaal zijn er genoeg sidequests, van wanted-opdrachten tot het jatten van paarden en bewoners een gunst doen. Tussen de drie dorpjes in zijn enorme vlaktes te vinden, paden tussen canyons en landschappen met struikgewas. Bovendien kent de game een dag- en nachtcyclus, dus wanneer je op je paardje over de vlakte rijdt met een opgaande zon: ongelooflijk wat een sfeer. Red Dead Redemption straalt daadwerkelijk iets uit en geeft je een bepaalde feeling als je de game speelt. Het voelt zo ongelooflijk vertrouwd aan. Het personage speelt soepel, paardrijden is eerder een heerlijkheid dan een straf en er zijn genoeg wapens om je mee te vermaken; van revolvers tot rifles en van snipers tot lasso’s. Door de hele game zijn nieuwe wapens te vinden en te koop bij de plaatselijke wapenhandelaar. Een licht economisch systeem dus, waar de ontwikkelaar helaas nog niet veel over kwijt wil. Maar het belangrijkste, de sfeer, staat als een huis!

Beschrijving

Tijdens het spelen van de game is er een burgeroorlog gaande. Jij bent daarin vrij om te kiezen welke kant je beschermt en welke kant je verafschuwt. Red Dead Redemption bevat een ‘Beroemd/Berucht’-systeem, een soort karma, maar daar is het te klein voor. Het is namelijk mogelijk, als er ergens een gevecht aan de gang is, je ermee te bemoeien en zowel de kant van de rebellen als die van het leger te kiezen (sidequest). Het is maar net naar wie je het eerste schot lost. Speel je het verhaal door als dief, moordenaar en kies je vooral de rebellenkant, dan ben je al vlug berucht. Het heeft niet heel veel consequenties, maar speel je bijvoorbeeld de good guy, dan heb je recht op kortingen voor wapens en kleding. Consequenties voor het hoofdverhaal heeft het niet. Sidequests zijn daarnaast niet verplicht, je kunt ze gewoonweg voorbij laten gaan.

Om de sfeer aan te geven, beschrijf ik even een missie. We kregen een hoofdmissie te spelen waarbij we voor een dronken Ier een mijn in moesten. Een krappe mijn met een rails, waar mijnwagens overheen kunnen. Je bent in deze missie op zoek naar een werkelijk dik wapen, een gattling gun. Onderweg stuit je op vijanden die je uit de weg ruimt door TNT-dozen te laten ontploffen – ze zijn eindelijk weer nuttig! Kapotgeschoten lampjes laten de vijandelijke outlaws vlammend als meiden gillen en als je eenmaal het karretje met het wapen hebt gevonden wordt het pas echt leuk. Eerst duw je met moeite de mijnkar voort, maar als je naar beneden zoeft en je aan het karretje hangt, is het tof de vijanden met de Dead Eye uit te schakelen, een slowmotion-feature waarbij je meerdere lichamen kunt locken waarna John alle kogels lost op de aangewezen plekken. Een heerlijk gevoel en een sfeer die daarbij perfect wordt uitgebeeld.

Laatste puntjes

Er kwamen bij de speelsessie nog wat kleine, nog niet vrijgegeven details naar buiten. Zo zijn er verschillende soorten paarden in het spel te vinden. Paarden die normaliter een koets trekken, zijn wel sterk, maar niet snel. Ook magere paarden geven snel de moed op doordat ze een laag uithoudingsvermogen hebben. Het is dus goed zoeken naar een kwalitatief goed paard. Echter, je kunt altijd fluiten en dan komt direct ‘je eigen’ paard aangerend. De paarden hebben daarnaast, gelukkig, een lichte soort van intelligentie. Een ander punt is dat er ontzettend veel diersoorten in de wereld rondlopen en in groepen voor je wegrennen. Deze dieren kun je afmaken, villen en de huiden ervan verkopen. Er zijn tevens Challenges waarbij je binnen een bepaalde tijd een hoeveelheid gieren uit de lucht moet schieten. Klein detail: gieren omcirkelen gebieden waar lijken liggen, erg leuk voor de sfeer.

Een probleem dat zich vaak in games voordoet, is dat wanneer je iemand moet volgen, je nooit dezelfde snelheid aan kunt houden. In Red Dead Redemption houd je een knopje in waarna jouw paard naast je partner gaat rijden. Een tipje van de sluier qua economie: je kunt niet overal in de speelwereld saven, maar je kunt een savepoint creëren. Koop een basic campsite, die kun je overal neerzetten waardoor je het spel kunt opslaan.

Voorlopige conclusie

Er valt nu al genoeg te vertellen over Red Dead Redemption en ik heb wat nieuwe details naar buiten gebracht. Maar het geeft gewoon aan dat deze game ongelooflijk vet wordt, daar twijfel ik niet aan. Ik heb het verder alleen op GamersNet Radio genoemd; ik ben wat sceptisch over de graphics, maar wat staat is de sfeer en dat is het belangrijkste. Rockstar weet precies de juiste snaar te raken met een dag- en nachtcyclus, een dynamisch weersysteem, de GTA IV-engine, de muziek, de kleine details en de uitgestrekte velden met hier en daar een dorpje. John Marston zint op zuivering van zijn naam en is een geweldig nuchter persoon waar menig gamer van gaat houden. De ontwikkelaar moet echter nog even de puntjes op de i zetten, maar met Koninginnedag verwachten wij van GamersNet een fantastische westerngame te krijgen.