MotoGP 09/10

MotoGP 09-10 gooit het over een andere boeg. Een andere ontwikkelaar, een betere game? Lees in deze preview wat de verwachtingen zijn…

Groot pluspunt

Het grootste pluspunt van MotoGP 09-10 ontdekte ik tijdens de onthulling van het spel. Capcom heeft de koekebakkers van Milestone een spreekwoordelijke trap onder hun gat gegeven en men is in zee gegaan met ontwikkelaar Monumental Games. De laatste jaren was MotoGP namelijk verre van top en kon je beter terecht bij de concurrentie, zoals SBK. Helaas is de SBK-franchise vooral voor de echte hardcore, fanatieke motorliefhebbers die direct voor het uiterste gaan in een game, maar gelukkig gaat MotoGP 09-10 uitkomst bieden.

Volgens de ontwikkelaar heeft men het goede en uitdagende uit hardcore simulatiegames gehaald en tegelijkertijd zijn de negatieve, frustrerende aspecten achterwege gelaten. Een duidelijk geval dus van een gulden middenweg tussen simulator en arcade, waarover ik toch erg enthousiast ben na een uitgebreide speelsessie.

Nieuweling

Het spelen van de previewcode beviel namelijk bijzonder goed, want de basis van MotoGP is in deze nieuwe editie flink onderhanden genomen. Vooral de nieuwe carrièremodus lijkt een heel sterk punt van MotoGP 09-10 te worden. Deze modus is erg uitgebreid, voorzien van wat diepgang en gaat je met gemak weken vermaken straks.

Je begint echt als nieuweling, met een slechte motor en beperkte financiële middelen. Uiteraard dien je goed te presteren om aan extra centen te komen, maar er zijn meer manieren om jezelf te verbeteren. De game heeft namelijk stiekem wat kleine role-playing elementen meegekregen. Zo heb je PR-mensen nodig die voor jou sponsoren zoeken en als je genoeg aanzien hebt, willen ook meer en betere mensen voor je werken. Het leuke is dat trainen en kwalificeren tijdens een weekend ook voor aanzien zorgt en dat je dus meer geprikkeld wordt om tijd in deze onderdelen te steken.

Zoals gezegd heb je geld nodig om vooruit te komen, want je eerste motor is meer een soort opgevoerde solex. Veel tegenstanders zijn stukken sneller en je zult echt je best moeten doen om in de punten te rijden. Gelukkig kan je wat met de verschillende moeilijkheidsgraden spelen om te kijken wat voor jou de beste uitdaging vormt. In tegenstelling tot veel andere games in dit genre is de moeilijkheidsgraad alleen van invloed op het presteren van de computergestuurde coureurs. Het verandert niks aan het weggedrag van de motoren of de mate van simulatie of arcde-gameplay. De game rijdt en voelt dus altijd gelijk, maar op de echt hoge niveaus kan je er donder op zeggen dat de AI-coureurs heel erg goed weten wat de ideale lijn op elk circuit is.

Lekker ver

Dat MotoGP 09-10 kiest voor het beste uit twee werelden (simulatie en arcade), wil niet zeggen dat de echte diepgang of uitdaging mist. Zoals gezegd is de carrièremodus ontzettend uitgebreid, inclusief wat leveling, maar ook het fine-tunen van je motor gaat lekker ver. Kies de juiste banden, bepaal de sterkte van de vering voor en achter, stel in tot welke toerental elke versnelling gaat… je kunt er heel veel tijd in steken om de perfecte motor uiteindelijk te maken die aansluit bij jouw rijstijl.

En een eigen rijstijl zul je zeker gaan ontwikkelen tijdens het spelen. De bekende ideale lijn geeft aan waar je het beste kunt rijden en of je op bepaalde plekken moet afremmen, maar in alle drukte en hectiek van een wedstrijd kan je soms anders beslissen om tegenstanders te passeren. Ga snel binnendoor of rem wat later om de buitenbocht te pakken, het hangt helemaal van je aanpak af. Je kunt namelijk sneller gaan door dieper in je motor te kruipen, maar als je dit doet kan je nauwelijks bijsturen. Ideaal om vaart te maken op rechte stukken, maar erg gevaarlijk als je niet op tijd weer wendbaar genoeg bent om bochten aan te snijden.

Mocht je onverhoopt tijdens een race ergens in de fout gaan, dan biedt wederom een bekende feature uitkomst: de mogelijkheid om terug te spoelen. Maak je vlak voor het einde een domme stuurfout of schiet een tegenstander als een ware kamikaze tegen je aan? Even terugspoelen en je kunt altijd een herkansing krijgen. Een makkelijke optie die bijna lijkt op cheaten? Misschien. Een welkome feature die een hoop frustratie wegneemt? Absoluut! Daarnaast ben je natuurlijk nooit verplicht om terug te spoelen, dus als je lekker fanatiek en ‘fair’ wilt racen, gebruik je de functie niet.

Voorlopige conclusie

Met de eerste uren MotoGP 09-10 in de vingers kan ik momenteel alleen maar enthousiast zijn. De game ziet er netjes uit en heeft de juiste smaak wat mij betreft te pakken. Een goede combinatie van het pittige van een simulator en het toegankelijke van een arcaderacer, een uitgebreide carrièremodus en dan hebben we nog niet eens naar de multiplayer gekeken. Natuurlijk moeten we nog op de volledige versie en de review wachten om een volledig beeld van de game te krijgen, maar Capcom en Monumental Games lijken met MotoGP 09-10 veel raceliefhebbers blij te gaan maken.

  1.   
    tijs_vp's avatar

    demo afwachten

  2.   
    nurie's avatar

    Ookal lijkt t grafisch nergens op is die Need for Speed shift richting best oke

  3.   
    RinusReetRidder's avatar

    Ziet er goed uit en de mix tussen arcade en sim lijkt me ook wel vet 8)

  4.   
    HardCoreGamer™'s avatar

    Waarom krijgen wij geen real motor game? Dit is zo arcade achtig vergeleken met mario kart en need for speed. Motor GP 8 vond ik slecht. hopenlijk is deze dan wel beter. 🙄

  5.   
    Dotz's avatar

    Dat terugspoelen, is die feature goed uitgewerkt?

  6.   
    ChielB's avatar

    GamerGames schreef, "Waarom krijgen wij geen real motor game? Dit is zo arcade achtig vergeleken met mario kart en need for speed. Motor GP 8 vond ik slecht. hopenlijk is deze dan wel beter. 🙄 "

    Het is zeker meer realisme/simulator vergeleken met die games. Je moet met veel rekening houden, kunt veel tunen voor een goede motor met ideaal weggedrag, etc. MotoGP 09-10 is echter niet zo hardcore simulator als bijvoorbeeld de genoemde concurrent SBK.

  7.   
    ChielB's avatar

    Dotz schreef, "Dat terugspoelen, is die feature goed uitgewerkt?"

    Het is iets omslachtiger dan bijvoorbeeld het terugspoelen in Forza 3, maar daardoor wel uitgebreider. Met een druk op de select/back knop stopt de tijd en kan je vrijuit stukjes terugspoelen of weer vooruit spoelen als je te ver hebt teruggespoeld.

    Het is dus niet zo snel te herstellen als een terugspoel in Forza 3, maar je kunt wel veel beter even bekijken welk moment je kiest om de race weer te vervolgen.

  8.   
    airwolf's avatar

    leuk spel maar gaat snel vervelen