Het nieuwe jaar is nog maar net gestart en we krijgen meteen een dijk van een game te verwerken in de vorm van Darksiders. Met welke score deze hack&slash-game naar huis gaat, lees je in deze review…
Het is moeilijk om Darksiders niet te vergelijken met bekende franchises als God of War en Zelda, want ontwikkelaar Vigil Games heeft voor dit post-apocalyptische avontuur heel goed gekeken naar de sterke punten van games die zich al bewezen hebben. Toch heeft Darksiders zoveel meer te bieden, dat de game echt een eigen smoel heeft gekregen. Het zou zonde zijn om teveel te kijken naar welke elementen we al eens in andere games hebben gezien. Deze review draait dan ook echt om de ervaring. De verdere vergelijkingen mag je zelf maken.
De Final War
In Darksiders zijn de Hemel en de Hel constant met elkaar in gevecht. Om de boel in balans te houden worden de Four Horsemen of the Apocalypse op pad gestuurd om af te rekenen met alle opstandelingen, totdat de twee rivaliserende groepen vrede sluiten. Jaren later verschijnt ook de mensheid ten tonele en wordt een derde koninkrijk gevormd, The Kingdom of Man. Een definitieve oorlog, de Final War, moet uitmaken wie zal overwinnen, maar deze oorlog mag pas beginnen als zeven heilige zegels zijn verbroken.
Als speler stap je in de schoenen van War, één van de Four Horsemen. Je wordt naar de Aarde gestuurd, want de Final War lijkt uitgebroken te zijn. De apocalyps was echter te vroeg, het zevende zegel blijkt nog niet verbroken te zijn, en War krijgt de schuld in de schoenen geschoven. Je krijgt echter een herkansing. Ontdaan van al je krachten ga je terug naar de Aarde om de balans te herstellen en uit te zoeken wie jou misleid heeft.
Wat volgt is een groots avontuur, waarbij je op zoek gaat naar de baas van de Hel, The Destroyer. Hij bevindt zich in een toren die niet zomaar te betreden is en om toegang te krijgen dien je eerst af te rekenen met zijn vier uitverkorenen: The Four Chosen. Vier gigantische en krachtige tegenstanders die elk een eigen deel van de wereld bezetten.
Prettige stukken afwisseling
De gameplay draait om een bekende mix van hack&slash, puzzelen en het verkennen van omgevingen. War heeft in het begin nog maar weinig tot zijn beschikking, maar stukje bij beetje speel je nieuwe combo’s, wapens en krachten vrij, zodat het vechten steeds toffer wordt. Toch is de kans groot dat je voor een vaste aanpak gaat om vijanden steeds om te leggen, want met de talloze gevechten die op je pad komen wil je natuurlijk zo efficiënt mogelijk werken. In mijn geval was dat vooral veel hakken met het zwaard (de Chaos Eater), totdat een vijand met één druk op de knop afgemaakt kon worden. Dit gebeurt overigens met heerlijk lompe en bloederige finishing moves, die zeer divers kunnen zijn voor de verschillende vijanden.
Het hakwerk valt helaas wel af en toe in herhaling als je met de zoveelste horde vijanden in korte tijd moet afrekenen. Soms zijn er passages in een gebied waar je de ene groep vijanden na de ander moet afmaken, voordat je überhaupt verder kunt, en kijk je echt uit naar een volgende sectie in de game. Gelukkig zijn er ook prettige stukken afwisseling. Zo ga je een keer een stuk vliegend afleggen, ga je een wedstrijdje aan om de meeste engelen om zeep te helpen en elk gebied (elke ‘dungeon’) van de Four Chosen heeft een specifiek thema. Dit houdt de vijanden afwisselend, maar ook de omgevingen. Het oog wil immers ook wat en met behulp van comic artist Joe Madureira heeft Darksiders een hele mooie en unieke uitstraling gekregen. De oplettende luisteraar zal ook de stem van Mark Hamill herkennen, die eerder al stemwerk leverde voor The Joker in Batman: Arkham Asylum.
Lekker op gang
Zoals gezegd is Darksiders meer dan alleen hack&slash, want je krijgt ook flink wat puzzels te verwerken, die vaak samenhangen met nieuwe wapens die je tot je beschikking hebt gekregen. Tijdens deze puzzels komt het hardcore-karakter van Darksiders goed naar boven, want soms kan het best even uitzoeken zijn op welke manier je iets moet oplossen of op welke manier je een mini boss of level boss moet verslaan. Niet elke puzzel is een echte breinbreker en soms kom je wel eens wat Knoop-in-je-Zakdoek-niveau tegen, waardoor een grote puzzel wat saai kan worden. Ook de momenten waarop je weer een flink eind mag backtracken door overbekende gebieden zijn nog altijd niet echt mijn favoriet, maar dat mag de pret niet drukken. Voor een groot deel zit er gewoon lekker veel vaart in de game.
Het is alleen jammer dat de game pas laat echt lekker op gang komt en wat kansen mist. Zo hebben we in diverse trailers het vlammende paard Ruin al gezien, maar krijg je daar pas halverwege de game mee te maken en is de invloed van Ruin eigenlijk beperkt tot een simpele manier om snel te reizen. Ook de meest leuke stukken qua gameplay, waarbij je zelfs met ‘portals’ mag spelen, worden voor het laatst bewaard. Dit is best jammer, want in het begin moet War het ook al doen met minder sensationele krachten en wapens. Je kunt echter ook stellen dat dit bij de aanpak past om lekker hardcore te zijn, want je bent al snel 15 tot 20 uur zoet met de game als je puur op de verhaallijn mikt. Wil je het maximale uit de game halen en ben je fan van het zoeken naar kistjes en geheime objecten, dan kan je zonder problemen rekenen op een speeltijd richting de 30 uur. Voor een singleplayer-only game vandaag de dag een ongekend aantal speeluren.
Conclusie
We hebben geen tijd om rustig te wennen aan het gamejaar 2010, want Darksiders valt meteen met de deur in huis. Aan de ene kant is er de hele vette actie en zijn er enorme bosses waar liefhebbers van hack&slash op hopen, terwijl er ook voor een andere groep veel leuks te vinden is in de gigantische dungeons en het puzzelen.
De game biedt een heerlijk lange speeltijd en er is dus zeker sprake van “veel waar voor je geld”. Jammer genoeg zijn niet alle puzzels even vlot, is het backtracken nogal saai, vallen de momenten van actie soms nogal in herhaling en komt de game pas laat echt lekker op gang. Dit neemt niet weg dat Darksiders een heerlijke hardcore titel is waar veel mensen prima mee uit de voeten kunnen de komende weken.