The Legend of Zelda: Spirit Tracks

Zelda-games scoren altijd bijzonder goed, wat ervoor zorgt dat voor nieuwe Zelda-games de lat bijzonder hoog ligt. Springt The Legend of Zelda: Spirit Tracks hoog genoeg om bij deze lat in de buurt te komen en deze zelfs te overtreffen, of gaat deze game keihard onderuit? Dat lees je in deze review.

Meer dan twintig jaar geleden begon het allemaal met de game ‘The Legend of Zelda’, die al meteen een groot succes was. Vele games volgden en inmiddels kijken veel gamers reikhalzend uit naar nieuwe games in deze serie. De druk op het team achter Spirit Tracks zal dus behoorlijk hoog zijn geweest, want ook deze keer moesten er aardig wat fans tevreden worden gesteld. Een lastige taak, zo blijkt ook als je de game eenmaal hebt gespeeld.

Honderd jaar verder

Spirit Tracks speelt zich zo’n honderd jaar na voorganger Phantom Hourglass af. Er gebeuren enkele vreemde dingen en er gebeurt iets wat je niet zou verwachten: prinses Zelda gaat met je mee op avontuur! Ze ziet echter wel wat bleekjes en is vrij doorzichtig, wat niet zo heel vreemd is, aangezien haar lichaam en geest gescheiden zijn. Alleen haar geest vergezelt je en dat is nog best handig!

Als je veel horrorfilms hebt gezien dan weet je wel dat geesten erg goed zijn in het bezit nemen van dingen. Ook Zelda is hier als geest erg goed in en het komt dan ook regelmatig voor dat ze bezit moet nemen van een monster zodat je haar kunt sturen en kunt laten helpen met het oplossen van puzzels. Door met je stylus een pad te tekenen kun je Zelda besturen en over het algemeen werkt dit best goed. Wat ik hierbij wel een nadeel vond, was dat Zelda niet automatisch om objecten heen loopt. Als het pad dat je hebt getekend net een stukje over de hoek van een muur gaat, dan weet Zelda soms niet goed wat ze hier nou mee aan moet. Op zich kun je redelijk snel een nieuw pad maken, maar het levert af en toe wel wat diepe zuchten op.

Hetzelfde

Aangezien Spirit Tracks een vervolg is op Phantom Hourglass is het niet zo heel vreemd dat ze op elkaar lijken qua grafische stijl. Alles ziet er lekker fris en fruitig uit, met name vanwege de 3D-graphics in combinatie met een wat cartoony stijltje. Deze grafische stijl zal ook zeker de casual gamers en eventuele nieuwe gamers aanspreken.

Iets wat we ook terugzien uit de vorige game is het vervoer tussen verschillende dorpen en gebieden. Je hoeft je niet een weg te banen door een bos vol met monsters, zoals in Oracle of Ages en Oracles of Seasons, maar kunt gewoon lekker de trein nemen om je te verplaatsen. Dit lijkt een beetje op het varen uit Phantom Hourglass, maar er zit een groot verschil tussen de twee manieren van vervoer. Waar je bij het varen nog redelijk wat vrijheid had, heb je dat bij het rijden over de rails in Spirit Tracks niet. Je kunt vooruit, achteruit en bij een spoorwissel kiezen welke kant je op wilt, maar daar houdt het wel mee op qua bewegingsvrijheid. Hierdoor heb je minder het gevoel van vrijheid en merk je meer dat je in een ‘wereld met muren’ zit; de illusie van een (enigszins) open wereld is weg.

Het reizen met de trein voelt dus iets minder vrij, maar dat betekent niet dat het heel erg oppervlakkig of saai is. Je krijgt namelijk op een gegeven moment ook de mogelijkheid om je treintje helemaal te upgraden met nieuwe wagons en ook krijg je een kanon. Dat komt behoorlijk van pas, want ook vijanden weten hun weg te vinden naar de rails waar jouw trein over rijdt.

Verschillend

Iets wat gelukkig niet hetzelfde is gebleven, is de centrale dungeon in de game. Deze kenden we in Phantom Hourglass als de Temple of The Ocean King en keert nu terug in de vorm van de Tower of Spirits. Je zult in het spel meerdere keren terugkeren naar deze dungeon, maar gelukkig hoef je in The Legend of Zelda: Spirit Tracks niet elke voorafgaande verdieping opnieuw te doorlopen voordat je eindelijk aan een zojuist vrij gekomen verdieping kunt beginnen. Een goede verbetering, want als er iets frustraties opleverde bij Phantom Hourglass, dan was het wel het telkens opnieuw moeten doen van reeds voltooide verdiepingen.

Wat opvalt is dat ook deze Zelda-game weer erg goed aanvoelt. Er is echter wel een puntje van kritiek dat ik even aan wil stippen: Spirit Tracks lijkt wel heel erg op Phantom Hourglass. Dit is zowel positief als negatief, want Phantom Hourglass was uiteraard een erg goede en plezierige game. Aan de andere kant had er in Spirit Tracks wel iets meer vernieuwing mogen zitten wat mij betreft. De centrale dungeon is verbeterd en Zelda die je in de vorm van een geest je een handje helpt is zeker een leuk nieuw element. Maar toch kreeg ik wel een beetje het ‘been there, done that’-gevoel. Dat betekent niet dat Spirit Tracks een slechte game is, dat zeker niet, maar toch had ik gehoopt op iets echt vernieuwends of verfrissends en dat zit er helaas niet in. Een gemiste kans, maar over een tijdje komt er ook voor de Wii een nieuwe Zelda, dus wie weet…

Conclusie

The Legend of Zelda: Spirit Tracks is, zoals je waarschijnlijk al wel had verwacht, weer gewoon een goede action-adventure game met leuke en uitdagende puzzels. De ontwikkelaar heeft geluisterd naar de kritiek van de fans en heeft de centrale dungeon veranderd, waardoor deze geen grote herhalingsoefening meer is.

Daar staat tegenover dat Spirit Tracks wel een beetje aanvoelt als een herhalingsoefening. Phantom Hourglass 2 zou wellicht een betere benaming zijn geweest.

Spirit Tracks is echter absoluut geen slechte game. Sterker nog, het is een heel goede en solide action-adventure game. Wat meer vernieuwing was echter wel fijn geweest en als je Phantom Hourglass niet leuk vond, dan vind je Spirit Tracks waarschijnlijk ook niet geweldig. Ben je echter een fan van action-adventure games of gewoon een fan van Zelda, dan is deze game zeker een aankoop waard.

  1.   
    X-doos's avatar

    Weer een mooie review, maar:

    Majo schreef, "niet dat Spirit Tracks een slechte game is, dat zeker niet, maar toch had ik zeker niet."

    dat klopt niet ๐Ÿ˜‰

  2.   
    ckerigon's avatar

    Deze ga ik zwz halen!

  3.   
    b00m666's avatar

    X-doos schreef, "Weer een mooie review, maar:

    ”Majo” schreef, "niet dat Spirit Tracks een slechte game is, dat zeker niet, maar toch had ik zeker niet."

    dat klopt niet ;)"

    daar snap ik nix van die zin is raar:D

  4.   
    mastertje's avatar

    vandaar dat die niet klopt he ๐Ÿ˜‰

    lijkt me een leuke game, maar als die veel op de voorganger leek dan laat ik deze liggen denk ik. ๐Ÿ˜ณ

  5.   
    NightHawk's avatar

    Alweer een top Zelda game ๐Ÿ™‚

  6.   
    dreo[s]'s avatar

    leuk spel maar hoe kan iets lekker fris en fruitig er uit zien ? ๐Ÿ™‚

  7.   
    Axana's avatar

    nog wat anders trouwens: hoe quote je ? :$ met dat persoon X schreef: … ? alvast bedankt ๐Ÿ™‚

    Bij elk bericht staat rechtsboven een poppetje, als je daarop klikt kun je het bericht quoten ๐Ÿ™‚

    Goede review! Ga hem zeker halen ๐Ÿ˜€

  8.   
    Gtapc's avatar

    Ik heb hem al!

    Echt super leuke game.
    Ik ben nog niet super ver moet nu naar een soort van bos.
    Maar tot nu toe vind ik hem toch echt leuk.
    Wachters omzeilen, trein rijden etc. het zit er allemaal in! (Sommige van die dingen zaten ook in de vorige Zelda’s)
    Ik vind hem zeker een aanrader.
    Dus iedereen die een Zelda fan is en genoeg geld heeft ren naar de winkel en koop hem!
    (hoeft niet als je hem downloadt)

  9.   
    THE-DUTCH-GUY's avatar

    best ds game of the year

  10.   
    lak’s dorp's avatar

    leuke game voor ds
    eindelijke een een goeie lange game voor ds

  11.   
    Dotz's avatar

    Zelda: A Link To The Past; Still The Best.

  12.   
    DutchYoda's avatar

    Wel weer een leuke Zelda, maar als je al vanaf Zelda 1 mee draait, is ie toch te makkelijk. Had hem in een weekendje uitgespeeld.

  13.   
    Beukerboy's avatar

    Zelda is insta win!

  14.   
    gerbenkees's avatar

    fantastische game ๐Ÿ˜›

  15.   
    toqeer's avatar

    deze game was zo vet puzzels leken best wel makkelijk in deze game je zag het later pas ๐Ÿ™‚