Darksiders bespraken we al in een video preview, maar tijdens een volle dag spelen kwamen we zoveel te weten, dat we nog veel meer te vertellen hebben. Lees snel verder in deze preview…
Zoals je in onze recente VIDEO PREVIEW al kon zien, zijn we onlangs een volle dag bij THQ op kantoor aan de slag gegaan met Darksiders. Het was die dag voor mij vooral een zeer prettige ervaring met de game, want pas na die 5-6 uren speeltijd heb ik een goed beeld gekregen wat Darksiders eigenlijk voor game is en wat het allemaal te bieden heeft. Dankzij eerdere trailers en aankondigingen weten we al dat je als WAR speelt, één van de Four Horsemen of the Apocalypse, dat je door iemand verraden wordt en dat je vervolgens als straf terugkeert naar een verwoeste Aarde, zonder je krachten, om vervolgens alles weer recht te zetten en je krachten terug te winnen.
Tijdens de eerste cutscenes van de game wordt echter duidelijk dat het verhaal veel uitgebreider is dan je zou denken en dankzij diverse vette cinematics komt het grote conflict tussen de Hemel, de Hel en de mensheid erg goed uit de verf. De gameplay weet echter ook aangenaam te verrassen…
Vulgrim
De vergelijkingen met een Zelda, God of War of Devil May Cry zijn natuurlijk snel te maken. Darksiders kent immers ook een grote ‘bovenwereld’, van waaruit diverse dungeons te betreden zijn. Daarnaast is het een lekkere brute hack&slash-game, waarbij je nieuwe combo’s en upgrades voor je wapens en speciale aanvallen kunt verdienen. In Darksiders verzamel je namelijk zielen, die in drie kleuren tot uiting komen: groen voor health, geel voor ‘wrath’ (om je meter voor speciale aanvallen te vullen) en blauwe zielen kan je gebruiken om upgrades te kopen.
Al vroeg in de game kom je namelijk in aanraking met de koopman van het spel: Vulgrim. Deze demonische handelaar wil je wel helpen, in ruil voor de nodige zielen. Bij hem kan je terecht om wapens en aanvallen te verbeteren en om nieuwe items te krijgen. Speciale relikwieën die je ontdekt kun je bij Vulgrim inleveren, in ruil voor veel zielen. Zo loont het dus ook om goed de omgeving te verkennen tijdens het uitvoeren van de diverse missies.
Lekker hardcore
Ik noemde al even de aanwezigheid van dungeons en dat is toch wel een ijzersterk punt van Darksiders. Niet alleen gebeurt er enorm veel in de bovenwereld, maar ook de diverse dungeons hebben heel veel te bieden. Zo is een grote missie in het begin van de game het verslaan van vleermuiskoniging Tiamat, die zich schuilhoudt in de Twilight Cathedral. Deze kathedraal is werkelijk gigantisch en zorgt al voor anderhalf tot twee uur aan gameplay als het niet meer is. Zowel in als onder de kathedraal kom je enorme puzzels tegen om op te lossen en dat zorgt voor een hele prettige afwisseling naast het bekende hack&slash-werk. Uiteindelijk heb je als doel natuurlijk om af te rekenen met Tiamat en tegen die tijd heb je al zoveel uren in de game zitten en ben je nog niet eens op een kwart… heerlijk gewoon om weer eens een lekkere hardcore game te spelen die ook heel erg veel speeluren kan bieden.
Ondanks dat we een dag de tijd hadden bij THQ, hadden we nog lang niet alles gezien van de game. Gelukkig kregen we aan het einde van de dag ook nog wat te zien van de latere levels. Dit zorgde bij mij voor nog wat opluchting, want de variatie was duidelijk aanwezig. De omgeving zag er heel anders uit, er waren andere soorten opdrachten om uit te voeren (waarbij je zelfs geholpen wordt door een reusachtige dwerg) en hoofdpersoon WAR had de beschikking over zeer vette acties en wapens. De eerste uren in de verwoeste omgevingen en in de kathedraal van Tiamat bevielen zeer goed, maar ik had wel enige angst dat de game daarna vooral meer van hetzelfde zou gaan bieden. Natuurlijk hebben we niet elke omgeving en elke missie kunnen bekijken, maar ik heb er in elk geval vertrouwen in dat het spelen ook na vele uren interessant en afwisselend blijft.
Niet in de laatste plaats omdat de actie in Darksiders gewoon heel vet is. WAR is als ruiter van de apocalyps natuurlijk een grote, sterke kerel, ook al heeft hij niet direct al zijn krachten tot z’n beschikking. Zo kan je wat zwakkere tegenstanders met een druk op de knop vastpakken en kapot slaan of letterlijk hun hoofd in stukken knijpen. En later in de game koop je de nodige upgrades die nog meer acties mogelijk maken, dus ook op dat front komen we niets tekort.
Voorlopige conclusie
Darksiders had me al weten te boeien tijdens een speelsessie op de E3 en nu we een hele dag hebben gespeeld ben ik nog enthousiaster. De hack&slash gameplay is herkenbaar, maar de game heeft gewoon een eigen smoel en uitstraling, wat in mijn ogen erg belangrijk is. Hele uitgebreide dungeons, een toffe verhaallijn, stevige actie, hardcore gameplay en heel veel speeltijd om naar uit te kijken. Begin januari verschijnt Darksiders, dus 2010 lijkt al meteen goed te beginnen.