Dragon Age: Origins is een RPG die zich in een fantasiewereld afspeelt. Dit hebben we natuurlijk al vaker gehoord en de vraag is dus ook of de game wel genoeg nieuwe elementen en ervaringen bevat om gamers mee te vermaken. Het antwoord lees je in deze review…
Dragon Age: Origins is ontwikkeld door BioWare. Deze studio is zeker geen nieuweling in het RPG-genre, want men heeft onder andere aan Baldur’s Gate, Neverwinter Nights en Mass Effect gewerkt. Dit zijn stuk voor stuk top RPG-games en van Dragon Age: Origins mogen we dan ook heel wat verwachten. Gelukkig heeft BioWare mij niet teleurgesteld, want ik raakte al snel op Dragon Age: Origins verliefd. De game verdient zeker geen tien, maar door het geweldige verhaal en de briljante characters die je tegenkomt, blijf je werkelijk uren lang achter elkaar aan je beeld gekluisterd.
Een elitair groepje
Ik zal in deze review zo min mogelijk van het verhaal vertellen, want daarmee verpest ik de spanning en de verrassende elementen die in het spel juist zo belangrijk zijn. Kort gezegd speel je als een beginnende Gray Warden. Dit is een elitaire groep van sterke, slimme en sluwe vechtersbazen die het tegen de duivelse Darkspawn opnemen. De Darkspawn zijn ork-achtige vijanden die zoals gewoonlijk de wereld proberen te veroveren. Jij krijgt de taak verschillende volkeren te verenigen om samen één groot leger te vormen en de Darkspawn te vermorzelen. Welke volkeren je op welke manier benadert bepaal je helemaal zelf en hierdoor bepaal je dus voor een groot deel zelf hoe het verhaal verloopt.
Voordat deze queeste begint, leer je eerst iets over de achtergrond van het door jou gekozen character en ben je nog geen Gray Warden. Als elf kun jij bijvoorbeeld beleven hoe het is om een achtergesteld volk te zijn en als dwerg kun je starten als onderdeel van de Koninklijke familie. Deze introducerende verhalen vertellen iets over jouw “origin”, ofwel je afkomst, en ze helpen heel erg om helemaal in de rol van jouw character te gaan zitten. Dit is dan ook één van de belangrijke punten waar Dragon Age: Origins in uitblinkt. De game weet je namelijk al snel helemaal in de rol van een Gray Warden te zuigen en in combinatie met het spannende verhaal zul je allerlei emoties beleven.
Wat bedoel je nou?
Hetzelfde geldt voor de characters die je tijdens het spelen tegenkomt, want deze zijn zo geloofwaardig dat je helemaal meeleeft met de gesprekken die je voert. Deze gesprekken controleer je ook nog eens helemaal zelf en kun je dus een geheel eigen wending geven. Het spel gebruikt namelijk het gesprekssysteem uit Mass Effect. Je kunt dus uit een aantal antwoorden kiezen, die elk een geheel andere uitkomst kunnen hebben. Zo kun je bijvoorbeeld boos reageren, liefdevol antwoorden, iemand over proberen te halen of iemand bedreigen. Je kunt de overtuigingskracht van jouw charachter zelfs verbeteren, waardoor dreigementen bijvoorbeeld een beter effect zullen hebben.
Ik ben echter niet helemaal lovend over dit gesprekssysteem, want als je weloverwogen voor een antwoord kiest, verwacht je een bepaalde reactie. Je krijgt af en toe echter hele andere reacties dan je verwacht en dit pakt ook wel eens slecht uit. In Mass Effect vond ik dit soms erg frustrerend, ook al kun je zeggen dat deze onduidelijkheid realistisch is en een bepaalde spanning opwekt. Je weet in het echte leven namelijk ook nooit precies hoe iemand reageert. Toch had ik graag willen zien dat ontwikkelaar BioWare geleerd had van Mass Effect en iets meer nuance en eenduidigheid in de antwoorden had kunnen stoppen.
Tactisch en toch toegankelijk
Sommige van jullie zullen zich waarschijnlijk afvragen hoe het met de gameplay zit en ik kan zeggen dat ik hier ook redelijk tevreden over ben. Het vechtsysteem werkt goed en er zit genoeg diepgang in het spel om spelers werkelijk honderden uren te kunnen vermaken. Deze diepgang is ook nog eens voor iedereen begrijpelijk en dit is in RPG-games vaak niet het geval. Dragon Age: Origins is bijvoorbeeld duidelijk over welke skills je wanneer kunt gebruiken en wat er gebeurt als je punten, die je door het omhoog levelen krijgt, aan een bepaalde attribute spendeert. De game is dan ook voor veel spelers toegankelijk, want nieuwelingen zullen het spel snel begrijpen, terwijl RPG-fans genoeg diepgang tot hun beschikking hebben om alles in detail naar hun smaak en speelstijl aan te passen.
Het vechtsysteem is ook goed uitgewerkt, maar wel anders dan ik in eerste instantie had verwacht. Je vecht namelijk niet real-time. Als speler heb je namelijk de rol om de tactiek van je gehele team (maximaal vier personen) aan te sturen en je kunt daarom ook met elk lid van je team spelen. Zo kun je bijvoorbeeld snel naar je mage gaan om iemand te healen of tijdens een gevecht snel met je roque een sterke vijand besluipen. Op hogere levels zul je het switchen tussen teamleden ook echt moeten gebruik, want als je niet op een tactisch niveau speelt zul je niet ver komen.
Aan de andere kant speel je toch met maar één character tegelijk en de rest van het team opereert dus uit zichzelf. De AI van je teamleden is daarom belangrijk en gelukkig is deze niet slecht. Helaas voeren je teamleden soms toch niet al te slimme acties uit, maar gelukkig kun je de tactiek van je teamleden zelf bepalen en de domme acties hierdoor minimaliseren. Zo kun je een mage als healer of damage dealer laten fungeren, maar je kunt er ook voor kiezen om hier een mix tussen te maken. Je kunt namelijk zelf beslissen wanneer je mage moet healen en welke andere skills hij of zij moet gebruiken. Dit systeem werkt naar behoren, maar had iets dieper uitgewerkt kunnen worden. Zo kun je bijvoorbeeld geen voorrang aan bepaalde skills geven.
Dat kan toch mooier…
Ten slotte wil ik het nog even over de graphics en het geluid van Dragon Age: Origins hebben. De game ziet er namelijk niet slecht uit en ontwikkelaar BioWare zegt zelfs dat dit een grafisch toppertje moet zijn. Hier ben ik het echter niet mee eens, want het viel mij op de dat de gedetailleerdheid van de graphics er verschillend is. Zo zag ik in een stadje bijvoorbeeld een erg lelijke vaas naast een erg gedetailleerde boom staan. Ook kampt Dragon Age: Origins met framerate problemen. Vooral tijdens filmpjes en hevige gevechten zie je het spel nog wel eens stotteren. Het geluid is echt wel van super goede kwaliteit. Zo is de voice acting van fenomenale kwaliteit en verveelt de muziek nooit. De goede geluidseffecten dragen ook echt bij aan het gevoel dat jij het character bent die je op het scherm ziet rondlopen.
Conclusie
In deze review laat ik twee kanten van Dragon Age: Origins zien. Aan de ene kant is er het feit dat je helemaal in het door jou gecreëerde character kunt duiken, maar aan de andere kant ben je bezig je gehele team tactisch te ondersteunen. Dit zorgt er ook juist voor dat het spel niet snel verveelt en je letterlijk uren achter elkaar kunt spelen. Ik wil ook nog even twee vergelijkingen uit mijn hart gooien. Zo vind ik Dragon Age: Origins beter dan Mass Effect, al moet je wel van het fantasiewereldje houden. Ook vind ik dat de game door de magistrale gevechten, het spannende verhaal en de geloofwaardige charchters tot het kaliber van de Lord of The Rings-series behoort.
Dragon Age: Origins is simpelweg een toegankelijke maar toch diepe RPG. De game biedt spelers een fantastische beleving en zal menig zieltjes tientallen tot honderden uren in bezit hebben. Het verhaal, de gameplay en het geluid is goed uitgewerkt en zorgt voor een fantastisch geheel. Toch had ik op iets meer vernieuwing en mooiere graphics gehoopt. PC-gebruikers kunnen mijn klacht over de graphics echter vergeten, want op de computer ziet de game er werkelijk prachtig uit. PC-gamers kunnen dan ook enkele tienden aan het eindcijfer toevoegen. Consolegamers moeten het jammerlijk genoeg met iets minder mooie graphics doen, maar ook voor hen blijft Dragon Age: Origins een topgame.