Soulcalibur: Broken Destiny

Soulcalibur: Broken Destiny brengt de Soulcalibur-serie voor het eerst naar de PlayStation Portable. Op de console is de serie mateloos populair, maar kan deze portable-versie dezelfde kwaliteit bieden? In deze review kun je lezen of de game even bruut of juist een slap aftreksel is geworden…

Er zijn al verschillende vechtgames op de PlayStation Portable uitgekomen en hier zaten ook zeer goede spellen tussen. De Soulcalibur-serie had het echter nog niet op deze handheld geprobeerd, maar Soulcalibur: Broken Destiny brengt hier verandering in. Het spel wordt ook wel een kopie van Soulcalibur IV genoemd, want de game gebruikt veel dezelfde features van deze voorganger. Een voorbeeld hiervan is de mogelijkheid om je eigen vechter te creëren. Toch zijn beide games wel degelijk verschillend en in deze review zal ik de twee games dan ook verder niet meer vergelijken.

Waar is de multiplayer?

Soulcalibur: Broken Destiny bevat verschillende modi. Zo kun je in de Quick Match even snel een potje vechten en kun je in de Training-modus alle beschikbare characters grondig uittesten. Ook is er nog de Trials-modus, waarin je het in verschillende speelstijlen tegen computergestuurde vijanden op kan nemen en is de Versus-modus er nog om te vechten tegen vrienden die ook een PlayStation Portable hebben. Ten slotte is er ook een modus genaamd The Gauntlet en hier draait het allemaal om op het juiste moment de goede toetsencombinatie te gebruiken.

Elke spelmodus die in het spel aanwezig is heeft zijn eigen sterktes en is zeker leuk om te spelen, maar het spel mist helaas essentiële features om lang te kunnen blijven boeien. Zo is er bijvoorbeeld geen verhaallijn in de game aanwezig. The Gauntlet heeft wel iets wat op een verhaal moet lijken, maar dit verhaal is saai en bevat de humor waar zelfs Jan Peter Balkenende grappig bij lijkt. Eigenlijk is deze modus meer een inleiding om de besturing onder de knie te krijgen. Ook mist er in het spel een goede multiplayer, want de enige vorm waarin je tegen elkaar kunt spelen is de Versus-modus en hiervoor moet je altijd iemand met een PSP in de buurt hebben.

Lekker in het rond slaan

Natuurlijk is het hebben van goede en interessante features belangrijk, maar de gameplay van het spel is nog veel belangrijker. Hier scoort Soulcalibur: Broken Destiny wel goed, want het vechten in de game voelt goed aan. De gameplay is niet erg vernieuwend, maar zit simpel weg te goed in elkaar om over te klagen. Ieder character heeft bijvoorbeeld zijn eigen aanvallen en het doen van deze aanvallen is niet moeilijk. Als je eenmaal aan de controls gewend bent, laat je het door jou gekozen character de meest brute en sterke trucjes doen. Ook voelen de gevechten soepel aan, want je kunt alle aanvallen door elkaar gebruiken en je krijgt nooit het gevoel dat je character te langzaam is.

De moeilijkheidsgraad van het spel is echter wel een minpunt. In veel games kun je zelf kiezen hoe moeilijk een computergestuurde tegenstander moet zijn, maar in Soulcalibur: Broken Destiny is dit niet het geval. Het spel kiest namelijk een tegenstander die voor jou geschikt is. Het lijkt er echter niet op dat de game hierover nadenkt, want de moeilijkheidsgraad lijkt simpelweg willekeurig gekozen te worden. De ene keer vecht een vijand bijna niet terug en het gevecht erna word je binnen tien seconden in de pan gehakt. Dit probleem wordt na een tijdje erg frustrerend en zorgde er bij mij een aantal keer voor dat ik echt even genoeg had van de game.

Erg mooi

Op grafisch gebied scoort het spel wel weer heel goed. De omgevingen en de characters zien er erg goed en getailleerd uit en ook de effecten, die je door de verschillende aanvallen op beeld te zien krijgt, zien er mooi uit. De levels zelf hadden echter wel iets levendiger kunnen zijn. Dit had voor nog mooier beeld kunnen zorgen, maar ook het gebruik van het level tijdens het vechten had hierdoor gestimuleerd kunnen worden. Het enige waarvoor je het level nu kunt gebruiken is het in de hoek drijven van je vijand of deze er, waar mogelijk, van af te gooien. De toevoeging van bijvoorbeeld bewegende delen of scherpe voorwerpen had zowel voor het beeld als de gameplay een zeer interessante ontwikkeling kunnen zijn.

Conclusie

Op de gameplay van Soulcalibur: Broken Destiny valt weinig aan te merken. Het probleem van het spel is juist dat er te weinig langdurig houdbare features aanwezig zijn, waardoor de game al snel kan gaan vervelen. Dit probleem was helemaal niet nodig geweest, want het spel is zeer geschikt voor een multiplayer en laat dit nou juist de feature zijn die niet in de game aanwezig is. Voor de fans van de Soulcalibur-serie is het spel een lekker tussendoortje, maar de gamers die naar een uitgebreid vechtspel voor hun handheld op zoek zijn, kunnen deze game beter links laten liggen.

  1.   
    irapi's avatar

    WAT??? een 7.2? 👿 Echt waar deze game is erg goed en is zeker geen 7.2. Er zijn genoeg personages en met verschillende modes is dit echt lang houdbaar. De muliplayer is inderdaad een min punt en erg oririneel is het ook niet meer maar voor de psp nog steeds een goede prestatie.
    zie punten hieronder 8)

  2.   
    ExtremeDotCom's avatar

    had ik een psp die ik niet heb zou ik deze game links laten liggen,ook al heb je een goeie multi player moet je eerst wel draadloos internet hebben

  3.   
    LouisvanGaal's avatar

    7,2 jhaa er zijn ander mensen die dit spel niet leuk vinden. niet elke spel is even goed 🙂

  4.   
    Fox's avatar

    ik zelf zal het niet snel kopen =| 😕

  5.   
    toqeer's avatar

    nooit gespeeld maar leek me wel vet 🙂