Halo 3: ODST

De Halo-franchise staat al sinds deeltje één garant voor goede gameplay en een sublieme multiplayer. Dit laatste hoopt Bungie vol te houden door onder meer een nieuwe multiplayer mode toe te voegen. Tijdens de Gamescom heeft de ontwikkelaar dan ook heel wat bekend gemaakt over de online gameplay. Hoog tijd dus dat we de multiplayer eens onder de loep nemen.

Het eerste verschil tussen Halo 3: ODST en Halo 3 valt al meteen op: Halo 3: ODST heeft namelijk twee discs. De eerste disc bevat de singleplayer campaign en de Firefight co-op modus, waarover later in deze preview meer. Op disc twee staat exact dezelfde multiplayer die we in Halo 3 al zagen, inclusief alle downloadbare mappen. Exclusief aan deze nieuwe game zijn de drie nieuwe multiplayer mappen: Citadel, Heretic en Longshore. Eens kijken wat deze mappen ons te bieden hebben…

Citadels en visbedrijfjes

Citadel is gebasseerd op de wensen van de Halo 3-community, die al een hele tijd om een kleine, open map vraagt. De map bestaat uit een open vlakte met rondom twee gangen op twee verdiepingen. Het level is geïnspireerd op de citadel-omgevingen uit de Halo 3-singleplayer en kent geen enkele schuilplaats om even je schilden op te laden. Chaos en anarchie zijn hier de sleutelwoorden en dit zal het best voelbaar zijn tijdens de game modes Oddball en Capture-the-Flag.

Heretic is een map die de meesten onder ons eens nostalgisch zal doen terugdenken aan de Halo 2-slagvelden. Dit level is namelijk gebasseerd op Midship, een tamelijk kleine, ronde map met in het midden een open vlakte die toegang geeft tot een zwevend platform. Bungie heeft beloofd dat, hoewel de map niet voor honderd procent hetzelfde is, de oude tactieken nog steeds zullen werken. Het grootste verschil zal zich laten merken tijdens King of the Hill. Een Bubble Shield dat in het midden van de Hill ligt zal voorkomen dat je in een wandelende schietschijf verandert wanneer je punten aan het rapen bent.

Longshore neemt afstand van de traditionele, symmetrische Halo-mappen en kan het beste bekeken worden als een soort Zanzibar. Het level speelt zich af op een verlaten haven in New Mombasa, aan een visbedrijfje genaamd “Fronk’s”. Tenminste, dat kunnen we afleiden uit de vorkheftrucks, kratten en bedrijfslogo’s die verspreid zijn over de map. Longshore kan alle game modes aan maar is speciaal ontworpen voor Capture-The-Flag wedstrijden. Zowel de verdedigende als de aanvallende teams zijn voorzien van een eigen basis. Tussen de basissen in ligt een grote opslagruimte met kleine vertakkingen en schuilplaatsen, waaronder containers en vrieskamers. De vlag bevindt zich bovenaan het gebouw van het verdedigende team. Onderaan de basis zijn drie mogelijkheden om binnen te stormen. De middelste ingang is de kortste weg maar tegelijkertijd de gevaarlijkste, aangezien je er enkel geraakt door eerst een grote open vlakte over te steken. De twee zijgangen zijn minder snel te bereiken en lenen zich het best voor intense close combat vuurgevechten.

Halo zou echter Halo niet zijn als er geen extre manier was om binnen te glippen. En in deze map kan je dat doen door op een knop te drukken die diep in de krochten van de verdediging staat. Op deze manier start je een mechanisme dat een luchtbrug doet verschijnen. Deze brug verbindt een torentje in het midden van de opslagplaats met de top van de verdedigende basis. Het lijkt me dan ook duidelijk dat dit de beste manier is om de vlag naar buiten te smokkelen. Op een grote map als Longshore mogen voertuigen natuurlijk niet ontbreken en dus hebben de teams toegang tot enkele Ghosts. Weinig plaats om lekker te scheuren door de map is er niet, dus strategische plaatsen bewaken is de boodschap.

Firefight

Firefight is de meest besproken vernieuwing aan deze nieuwe Halo-game. In deze spelmodus ga je met maximaal vier spelers coöperatief helemaal uit je dak tegen hordes vijanden, wat natuurlijk veel doet denken aan Horde van Gears of War 2 en de Survival modus uit Left 4 Dead. Bungie heeft er dan ook helemaal geen problemen mee om toe te geven dat deze games voor de nodige inspiratie hebben gezorgd.

Het grootste verschil met andere games is de toevoeging van skulls, die we eerder al leerden kennen in Halo 3. De skulls kan je deze keer niet zelf instellen maar zullen automatisch geactiveerd worden naar mate je meer vijanden uitschakelt. Er zijn in totaal zeven skulls die je het leven zuur zullen maken. De Catch skull zal je vijanden aanzetten om meer granaten te gooien, de Iron skull zorgt ervoor dat je niet meer kan respawnen en bij het activeren van de Mythic skull zullen je tegenstanders van dubbele health voorzien zijn. Als je enkele levels overleeft zal je een bonusronde vrijspelen. In de bonusronde zijn alle skulls geactiveerd en moet je proberen om zestig seconden te overleven. Wie hierin slaagt zal heel wat extra punten toevoegen aan zijn puntentotaal.

De Firefight mappen zijn nog niet allemaal bekendgemaakt, maar tijdens de Gamescom kregen we de Crater map voorgeschoteld. Je team start bovenaan twee grote trappen die je moet verdedigen. In het midden van de map is een pleintje waar je na een tijdje een grote krater in kan herkennen. Het gevecht speelt zich ’s nachts af en biedt dus de perfecte gelegenheid om je nachtkijkers te gebruiken. De nachtkijker maakt alle kleuren om je heen een stuk helderder en zet groene en rode randen rondom je teamgenoten en tegenstanders.

Voorlopige Conclusie

Toen Halo 3: ODST werd aangekondigt vroeg ik me af of dit geen uitmelkerij begon te worden. Ondertussen kan ik zeggen dat de nieuwe Halo-game niet onder de categorie zuivelproducten thuis hoort en genoeg vernieuwing zal bevatten om zowel oude als nieuwe fans zoet te houden. De singleplayer lijkt weer heel wat typische Halo 3-situaties te brengen en de nieuwe Firefight mode lijkt me een zeer beloftevolle toevoeging. De multiplayer zal precies hetzelfde zijn als in Halo 3, maar hier zie ik geen probleem in aangezien dit nog steeds een zeer populaire bezigheid is onder de Xbox LIVE-gebruikers. Halo 3: ODST ligt op 22 september in de Europese winkelrekken.

  1.   
    ckerigon's avatar

    ahh dit word echt een zalige game 🙂

  2.   
    Kilerden's avatar

    Mooie preview ^^ alleen lijkt het mij dat aangezien het totaal anders speelt dan halo 3 er geen typische halo 3 situaties komen xD can’t wait for it 8)

  3.   
    Serg1337's avatar

    mooie preview,

    @ kilerden, owjawel.. brutes ‘n’ stuff ^^

    maar dit word dus de hele jaar door knallen in firefight, kan niet wachten! 😀

  4.   
    Tha Destiny's avatar

    De firefight lijkt mij wel aardig in co-op, veder laat Halo 3: ODST mij koud.

  5.   
    Spam-Fischer's avatar

    dit gaat echt hard ownen:D

  6.   
    SN0WIE's avatar

    yeah ge-preorderd

  7.   
    delta62's avatar

    Ik heb er echt heel veel zin in!

  8.   
    ExtremeDotCom's avatar

    vind de single player sucken en dan multiplayer game meevallen,maar ik ga hem toch maar niet kopen

  9.   
    LegendaryPaladin's avatar

    ik heb de andere halo’s ook gespeeld. Deze game schijnt anders te worden
    Dus deze gaan we natuurlijk uitproberen

  10.   
    AspireKill_'s avatar

    Hebbe Hebbe Hebbe! 😆

  11.   
    midnightcraig's avatar

    deze ga ik direct kopen zeker omdat er een beta van halo reach bij zit en legendary , methic map zijn inbegrepen

  12.   
    LouisvanGaal's avatar

    Zeker goed game de best HALO die tot nu toe is uitgebracht kom maar op met deze. 😆

  13.   
    luigi-fan's avatar

    deze halo moet egt wel uber worden ik heb genooten van halo 3 dus dit moet dan wel egt een masterpiece zijn van de halo serie 🙂

  14.   
    yassin's avatar

    ik zou er echt niet te veel van hopen want mijn neef die woont in frankrijk en daar was die al uitgelekt, dus ik heb hem al gespeeld.

    de campaigne is echt niks aan het lijkt alsof je alleen maar in 1 stad blijft.dus dat is een 4
    de graphics zijn wel echt mooi dus een 8.
    firefight is leuk maar niet dat je zegt wooooooow ik koop dat spel voor firefight een 6,5
    en de aanpassingen (wapens monsters,mappen enz) een 7

    dus odst is een een 6+ 😥 ik had echt meer verwacht van deze game.

    sorry mensen die er over zaten te dromen hoe leuk die zou worden jammer.

    halo rea 😛 ch misschien

  15.   
    luigi-fan's avatar

    yassin schreef, "ik zou er echt niet te veel van hopen want mijn neef die woont in frankrijk en daar was die al uitgelekt, dus ik heb hem al gespeeld.

    de campaigne is echt niks aan het lijkt alsof je alleen maar in 1 stad blijft.dus dat is een 4
    de graphics zijn wel echt mooi dus een 8.
    firefight is leuk maar niet dat je zegt wooooooow ik koop dat spel voor firefight een 6,5
    en de aanpassingen (wapens monsters,mappen enz) een 7

    dus odst is een een 6+ 😥 ik had echt meer verwacht van deze game.

    sorry mensen die er over zaten te dromen hoe leuk die zou worden jammer.

    halo rea 😛 ch misschien"

    ye maare dat is de franse versie die is uitgelekt en die zijn noogt goed ik koop em tog en ik kijk wel of je dan gelijk hebt of niet en wat halo reach betreft die moet wel egt uber zijn want er zijn al screenshots van uitgelekt

  16.   
    holyscope's avatar

    het lijkt me nisk. ik speel veel halo 3 , maar ik zit niet op nog een halo te wachten

  17.   
    Pimvanderlinde's avatar

    Ik heb HALO ODST op de release dag uitgespeeld met een maat.
    Co-op door de game gegaan wat wel leuk was, interessant verhaal.

    Ik heb de Firefight modus ook wel aardig wat gespeeld.
    Ik moet zeggen het is leuk maar vrij moeilijk 3 rondes met 5 waves.
    En dan praat ik alleen al over normal mode.

    Ik hoop dat Bungie in de toekomst nog wat updates doet op ODST.
    Zodat je nieuwe gear kan verdienen of nieuwe personages.
    Of eventueel een hele eigen ontwerp modus.
    Zodat jouw personage uniek is voor jou!

  18.   
    new kids's avatar

    v

  19.   
    new kids's avatar

    e

  20.   
    new kids's avatar

    t