Gamersnet.nl

Scribblenauts

Een aangename verrassing die ook al een tijdje bekend is, is Scribblenauts. Deze Scrabble-game van Warner Bros. lijkt waarlijk een unieke ervaring te worden. Een Scrabble-game omdat Scribblenauts een beroep doet op je woordenschat. Je woordenschat is jouw gereedschap om uiteenlopende levels op te lossen.

De hoofdpersoon in dit linguïstische avontuur is Maxwell. Het doel van een level in Scribblenauts is het bereiken van een zogenaamde Starite. Deze ster ligt ergens verscholen in het level en het is aan jou om met behulp van woorden – en daarmee objecten die ze uitdrukken – de Starite te vinden. Je kunt de meest uiteenlopende objecten ter wereld brengen, simpelweg door de naam in te geven middels een toetsenbord op je onderste DS-scherm. De mogelijkheden lijken eindeloos, maar om een beeld van de game te krijgen lijken voorbeelden me de beste optie.

Bijvoorbeeld

De ontwikkelaar die de presentatie leidde vroeg voor een suggestie om een Starite uit een boom te halen, waar ik enthousiast “ladder” op antwoordde. De beste man vulde ‘ladder’ in in de game en vervolgens kwam er een ladder in de spelwereld. Door deze tegen de boom te plaatsen kon je de Starite bereiken en zo het level uitspelen. Een minder conventionele oplossing kwam van de ontwikkelaar zelf. Het eerste object was een eenwieler, gevolgd door twee pandaberen, een hoed en een plank. De ene panda ging bij de ander op de rug, terwijl de ander op zijn beurt plaatsnam op de eenwieler. Hoofdpersoon Maxwell klom vervolgens op een panda, zette de hoed op met daaraan vast de plank en zo kon je de Starite uit de boom stoten en oprapen. Het was nogal een bizarre en vooral overgecompliceerde oplossing, maar het laat wel zien wat de mogelijkheden zijn.

Een andere mogelijkheid die getoond werd, was het vermoorden van een orka. Eerst kwam een piratenschip ter wereld, daarna een orka en daarna een kanon. Helaas reikte het kanon te ver om de orka te raken en in plaats van het kanon te verplaatsen, liet de presentator een creatievere oplossing zien voor dit – inhumane – doel. Door “toaster” in te typen, kreeg hij een broodrooster tot zijn beschikking die kortsluiting maakte in het water naast de orka en zo de orka elektrocuteerde. Dit soort mogelijkheden mogen we volgens de makers overal in de game verwachten en de mogelijkheden leken dan ook werkelijk eindeloos. De meeste uiteenlopende objecten kun je oproepen, zoals bijvoorbeeld een oma, een rolstoel, een zwaard, een gorilla, een Tyrannosaurus Rex, een gevechtsvliegtuig, een tijdmachine en melk. Noem het op en het lijkt aanwezig te zijn.

Sterker nog, in Scribblenauts zitten zoveel mogelijkheden dat zelfs de makers de tel zijn kwijtgeraakt en feitelijk is er dus niemand exact op de hoogte van alle objecten die in Scribblenauts te vinden zijn. Dat geeft de speler dus ongekende vrijheid en mogelijkheden om te spelen. Onlangs dook mogelijk al de totale woordenlijst op uit de Engelse versie en die ging richting de 23 duizend woorden!

How do they do it?

Na afloop vertelde de presentator me dat de game werkt met categorieën van objecten. Zo is het mogelijkheden om concepten zoals electriciteit, vuur, leven en dood in de game te verwerken. Zo zei hij ook dat het mogelijk is om een lijk (dood) met een accu en kabels (elektriciteit) tot leven te brengen. Het voorbeeld met de toaster en de orka laat zien dat ook geleiding werkt zoals je zou verwachten. Als laatste zit ook tijd in deze game, zo reisde de presntator naar de Middeleeuwen, pakte daar melk mee en reisde terug naar het heden (uiteraard met een tijdmachine). In het heden was de melk kaas geworden. Al met al zit de game dus vernuftig in elkaar.

Voorlopige conclusie

Het is moeilijk in te schatten in hoeverre Scribblenauts zijn verwachtingen waar kan maken en, als dat eenmaal gelukt is, hoe leuk het werkelijk zal zijn om naar eigen inzicht objecten op te roepen en te gebruiken. Vooralsnog heb ik echter niets gezien wat me tegenstaat en kan ik niet wachten om zelf aan de slag te mogen met zombies, orka’s, toasters, winkelwagens, auto’s, beren, konijnen, geweren, fietsen enzovoort. Woorden waren nog nooit zo interactief…