Silent Hunter 5 is, zoals de naam al aangeeft, alweer de vijfde game binnen de serie. Zal dit nieuwe deel genoeg vernieuwingen doorvoeren of komt deze terecht op de bodem van de gemiddelde oceaan? Dat lees je in deze preview…
Sim-mania
Het simulatie-genre, een must voor de één, een nachtmerrie voor de ander. Hoe je het daarentegen ook wendt of keert, van Rollercoaster Tycoon tot Flight Simulator, het is en blijft immens populair. Zo mogen de vele huisvrouwen en irritante zusjes genieten van de Sims en de stoerdere mannen onder ons van de die hard simulatie-games. Laat nou juist die laatste categorie hier ter sprake komen, aangezien ik het in deze preview ga hebben over het aankomende Silent Hunter 5, een duikbootsimulator met zijn eigen charme. Wellicht dat de gemiddelde gamer niet bekend is met deze game, laat staan de franchise, dus is het tijd voor een korte geschiedenisles.
De Silent Hunter-serie behoort oorspronkelijk toe aan ontwikkelaar Aeon, die de eerste Silent Hunter uit wist te brengen in 1996. Ondanks dat de game geen multiplayer kende, wist deze simulatie-fans alom toch te verrassen met een ongelooflijk diepgaande singleplayer, die ook nog eens een behoorlijke replay waarde kende. Vijf jaar later bracht het bedrijf het tweede deel uit, maar wist de harten van de vele fans helaas niet nogmaals te veroveren, veelal door een slechte afwerking en een kreupele multiplayer. Het bijzondere van Silent Hunter II was echter dat deze uitgegeven werd door Ubisoft en men daardoor geïnteresseerd raakte in de franchise.
Zodoende werd de ontwikkelaar van het derde deel binnen de franchise dan ook niemand minder dan Ubisoft zelf. Begin 2005 bracht Silent Hunter III de franchise weer op het rechte pad en werd zodoende geprezen door de pers. Een vierde deel was een logische stap en verscheen niet lang daarna in 2007. Nogmaals werd de game goed ontvangen, ondanks een ruwe afwerking op het technische vlak, wat uiteindelijk toch nog flink is verbeterd. Met Silent Hunter IV introduceerde Ubisoft de franchise verder met een briljante Hollywood-sfeer en was daardoor op grafisch gebied een ware uitblinker. Het mag dus duidelijk zijn dat men wel terdege weet hoe een ware duikbootsimulator in elkaar steekt.
Ware geschiedenis
Één van de vele elementen die Silent Hunter zo uniek maakt, is onder andere de accuraatheid waarmee de gebeurtenissen in het verleden worden nagebootst. Zo zul je in Silent Hunter 5 wederom diverse historische zeeslagen moeten overwinnen. Het betreft dit keer niet alleen epische gevechten in de Atlantische Oceaan, maar ook in de Middellandse Zee, zo omtrent de jaren ‘40 van de vorige eeuw. Zo kom je aan het roer van een Duitse U-boot, om in een uitgebreide campagne de donkere dieptes van het water te verkennen. Ubisoft heeft echter een verrassende twist gegeven aan de gameplay van dit nieuwe deel. Voor het eerst binnen de serie zul je namelijk in staat zijn om vanuit een eerste-persoons perspectief als kapitein bevelen uit te delen, in tegenstelling tot de eerdere delen waarbij je vanuit een derde-persoons perspectief de duikboot van buitenaf moest beheren, of van te voren op een uitgebreide navigatiekaart.
Een gewaagde stap, zou je kunnen zeggen. Dit is wellicht het geval, maar Ubisoft heeft hier zo haar redenen voor. Niet alleen zorgt dit ervoor dat de serie nog meer diepgang zal kennen dan ooit tevoren, maar ook dat spelers de gebeurtenissen als het ware nog spannender en realistischer mee kunnen maken. Dit wordt daarnaast ook mogelijk gemaakt door de zwaar opgepoetste engine waar Silent Hunter 5 gebruik van maakt. De game is grafisch alleen maar uitmuntend en enorm sfeervol te noemen, wat de typerende stijl van de tijd waarin de game zich afspeelt meesterlijk naar voren brengt, die juist zo belangrijk is in realistische games als deze. Het enige waar men op moet letten, is dat de verschuiving in de gameplay geen al te zware impact heeft, aangezien de snelheid waarmee de gameplay zich voortzet hierdoor aanzienlijk vertraagd kan worden. Nieuwkomers horen natuurlijk wel een toegankelijke game voorgeschoteld te krijgen.
Toch ben ik ervan overtuigd dat dit geen enkel probleem zal zijn. Ubisoft heeft hier rekening mee gehouden door twee verschillende gebruikersinterfaces in de game te verwerken, waarbij de eerste interface de speler ‘slechts’ in staat stelt om een bepaald gedeelte van de duikboot te besturen, terwijl de game het overige gedeelte onder haar hoede neemt. De tweede interface is daarentegen, zoals te verwachten, voor de ware experts en geeft de speler volledige controle over de duikboot. Hierdoor is het al gauw duidelijk dat Silent Hunter 5 een game wordt die voor een lange houdbaarheidsdatum kan zorgen, alleen al vanwege de immense diepgang die naar voren treedt door de vernieuwde gameplay. Ik kan daarom niets anders dan simpelweg erkennen dat de omvorming naar een eerste-persoons perspectief een uitstekend idee is geweest.
Voorlopige conclusie
Door een paar subtiele veranderingen weet Silent Hunter 5 mij te verrassen met een behoorlijke diepgang en tevens een uitstekende, ouderwetse sfeer. In het ruim, vergezeld door trouwe bemanningsleden, waan je je werkelijk in een onderzeeër en ontvouwt er als het ware een machtig gevoel. Ik ben ervan overtuigd dat Silent Hunter 5 zelfs gamers kan lokken die eigenlijk niets met simulatie-games te maken willen hebben. Mijn verlanglijstje is in ieder geval een game rijker.